[Excel] Huisnummer uit adresregel halen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315995

Topicstarter
Beste tweakers,

ik ben op zoek naar een mogelijkheid om het huisnummer uit een cel te halen waar de adresregel in staat.
Ik heb namelijk een gigantische lijst met adressen waar ik de unieke adressen uit moet halen, probleem is dat ik niet "Duplicaten verwijderen" kan gebruiken i.v.m. spelfouten en verschillende schrijfwijzen (van de Laarstraat, v/d Laarstraat).

Daarom wilde ik de postcodes en huisnummers gebruiken om te filteren, maar het huisnummer staat in een cel waar ook de straatnaam staat.

Door allerlei verschillende lengtes is het mijns inziens het gemakkelijkst om de cel na te zoeken op de laatste spatie, en de tekens die daar rechts van staan over te nemen in een nieuwe cel.
Hoe doe ik dat in vredesnaam?
Als ik "Tekst naar kolommen" dan staat het huisnummer in 5 verschillende kolommen doordat er zoveel verschillende aantallen spaties voorkomen in de adresregels.

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:36

Matis

Rubber Rocket

Allereerst: Welke versie van Excel gebruik je? XP, 2003, 2007?

Daarnaast, zou je eens kunnen kijken naar de String.Right-functie icm String.Search-functie.

Succes :Y

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-03-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

persoonlijk zou ik hier liever Perl voor gebruiken. In Perl is het echt een fluitje van een cent namelijk.
code:
1
2
3
4
foreach (<FILE>) {
/.*\s+(\d+\w{0,1})\s*\n/;
$huisnummer=$1;
}

Een adresregel is vast iets van
<straatnaam>[spatie]<nummer><toevoeging>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
Haha, lekker praktische oplossing, TrailBlazer ;)

Wat moet hij daar nu mee? Serieus Perl gaan installeren, en even de basisprincipes van programmeren met een scripttaal gaan leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Voor hetzelfde geval heeft hij gewoon toegang tot een systeem waar het wel opstaat en er ervaring mee. Gebruikt hij het niet prima maar ik word er nooit gelukkig van om dit gepruts in excel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
"en er ervaring mee.", ik denk dat daar de crux zit :) Lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Maar het inderdaad gepruts met len, right, mid-functies om het in Excel te doen - daar niet van. In de link die ik postte staat echter een werkend voorbeeld, dus daarmee is het 't snelst opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315995

Topicstarter
Marko, ontzettend bedankt. (had al wel gezocht op Google, maar kon blijkbaar de goede bewoording niet vinden)

Ik heb inderdaad geen ervaring met, noch ambitie daarvoor, om met Perl aan de slag te gaan.
Het bestand in je link werkt fantastisch, het zoekt dmv van een formule naar de laatste spatie en zet de daaropvolgende string in een nieuwe kolom.

TrailBlazer: helaas zitten sommige adressen wat complexer in elkaar, neem bijvoorbeeld:
Burg. H. v/d Grote Heerestraat 126/b3 (voorbeeldje, geen exact adres, maar zo complex heb ik ze er wel tussen zitten.)

Jammer dat je hier niet kan modereren op goede/hulpvolle antwoorden. Marko verdient 'em i.i.g.

Topic titel mag wat mij betreft naar Solved :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 315995 op 03-05-2010 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
np :)

Het zal niet voor 100% van de adressen goed werken, dingen als 'Stationstraat 15 4 hoog' komen er niet goed doorheen. Maar dan heb je het over uitzonderingen die je handmatig even moet nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat ik zou doen is het veld van rechts naar links uitlezen. Althans, zo heb ik in Excel, Access en daarna in VBA6 m'n adressenverwerkings programma's gemaakt. (De KIX-Code onder het adres).

Want achterstevoren weet je dat je als je na een nummeriek een alfa-nummeriek krijgt je klaar bent met het huisnummer. Van links naar rechts kom je bedrogen uit. Aangezien er stratnamen zijn waar de cijfers NIET het huisnummer is. Zoals 5 mei plein, of 24 oktober plein. Dan ga je net met je ontdubbeling.

Zo krijg je met "Stationsstraat 15 4 hoog" netjes "15 4" en dat is precies wat je nodig hebt.

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1