[videogeheugen] Wat maakt het nu werkelijk uit?

Pagina: 1
Acties:

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Topicstarter
Ik zit met iets in mijn maag (al is dat een groot woord) maar het is wel van persoonlijk belang omdat ik jaren lang van de gedachte doordrongen was dat videogeheugen van invloed was op de algehele prestaties van een computer op de hogere resoluties.

Waar komt dit vandaan? Jaren lang koop ik vidokaarten waarop meer dan genoeg geheugen zit (>= 1024 MB). dit met de gedachte dat wanneer je een hoge resolutie gebruikt dat er dan geen bottleneck in het geheugen ontstaat. Dit idee is in de loop der tijd ontstaan door het lezen van vele reviews en discussies (onder andere hier op GoT en op de Frontpage). In reviews wordt er veel waarde gehecht aan de hoeveelheid beschikbare videogeheugen en daar wringt hem de schoen.

Mijn eigen ervaring staat haaks op de werkelijkheid. Nog nooit heb ik hinder ondervonden van dit fenomeen en tot voor kort dacht ik dat het extra geld dat in videokaarten met meer geheugen wel zijn effect had.

Totdat ik vorig jaar een Asus 4870 met 512MB kocht. Deze keuze heb ik bewust gemaakt doordat mijn schermopstelling (2x TFT 1280x1024) niet meer nodig zou hebben. Welnu, onlangs heb ik een 25,5" gekocht waarop ik de resolutie 1900x1200 draai maar daarnaast staat ook nog een 1280x1024 en het bureaublad is over beide uitgesmeerd. Er leuk allemaal maar toen ik CoD MW2 op de resolutie 1900x1200 met 2x AA ging spelen viel mij op dat de framerate nog steeds op 40fps lag wat voorheen ook het geval was op 1280x1024 met 8x AA.

Vreemd, misschien maak ik een denkfout maar de bottleneck zit mij mij nog steeds in processor + geheugen en totaal niet in het videogeheugen. Zelfs het effect waarbij de beeldopbouw trager wordt of dat er lag optreedt blijft in zijn geheel uit.

Hoe zit dit nu? Wanneer moet je een kaart inzetten met veel geheugen, wanneer je meerdere schermen gebruikt op zeer hoge resoluties? Of zijn er andere redenen die hierin meewegen? Ik ben het kwijt want er zijn niet veel mensen die dit zo kunnen vertellen. De meeste mensen halen ook hun kennis uit reviews en wat fabrikanten / verkopers vertellen.

De volgende keer weet ik dat ik een paar tientjes op een videokaart kan besparen doordat er niet zoveel geheugen op hoeft al is dit slechts een persoonlijke keuze maar ik ben blij dat ik mezelf die keuze kan geven gebaseerd op eigen ervaringen.

Toch blijft de prangende vraag bestaan.

Wanneer heb je >512MB aan videogeheugen nodig?

Krankzinnige muziek vind je hier.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tsjah, toch gewoon het clichè dat je zelf al noemt. Met hoge resoluties en veel AA etc. is videogeheugen een belangrijke factor, en het verschilt uiteraard erg per kaart. Mid-range kan vaak wel af met 512MB, het niveau'tje HD4870 is een beetje een twijfelgeval en een HD5970 wil je echt niet met 512MB hebben :X.

Er zijn genoeg reviews en benchmarks op internet te vinden waarin dezelfde GPU met verschillende hoeveelheden geheugen wordt getest, dus als je even zoekt kan je die verschillen zo zien. Op tomshardware vergelijken ze bijvoorbeeld de HD4870 1GB en 512MB, daar is dat extra geheugen vaak leuk voor performacewinst (zie ook dit, staat niks bij die kolommen maar het is de HD4870 1GB vs 512MB). Terwijl dat bij de HD4850 wat tegenvalt. En ook genoeg reviews van de HD5870 met 2GB geheugen vs. 1GB voor grote resoluties (5760x1200 etc., met eyefinity).

Wat trouwens duidelijk moge zijn is dat budget-kaarten met 1GB totale BS zijn. :P

[ Voor 17% gewijzigd door bwerg op 03-05-2010 12:29 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Topicstarter
Bij een 5970 is het wel logisch dat er meer geheugen op zit. Maar goed, die heeft dan ook 2 GPU's dus stelt iets andere eisen.

Benchmarks en reviews heb ik in grote hoeveelheden gelezen al is het alleen maar om bij te blijven en daar komt vaak naar boven dat het wel wat uitmaakt al is het verschil vaak marginaal. Eyefinity is inderdaad iets waarbij je meer geheugen nodig hebt (je spreekt toch over een beeld wat kan worden uitgesmeerd over 6 schermen). Maar hoe gaat het op voor de normale consument? Ik blijf een beetje met het idee zitten dat het een verkooppraatje is (verschillen in FPS zijn vaak niet meer dan 10 terwijl het vershil in geheugen vaak meerdere tientjes is).

Krankzinnige muziek vind je hier.

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-01 08:37
Ik denk dat het ook per spel verschild. Of applicatie liever gezegd. Neem bijvoorbeeld GTA4. Dit spel heeft zeker profijt van extra geheugen.
Als ik het goed begrijp worden de textures in het videogeheugen geladen om zo snel toegankelijk te zijn. Ik denk dat er iets vergelijkbaars gebeurd met maps in het algemeen. De view distance neemt volgens mij toe bij meer videogeheugen. Maar net als bazs2000 baseer ook ik me voor een groot deel op reviews en artikelen van anderen. Echte doorslag geeft ik dus niet!
:)

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04:02
http://www.widescreengami...Featured_Review_-_Page_7b

Dit is een mooie review waarbij je goed de verschillen kan zien op zeer hoge resoluties.
Zoals je ziet heeft echt veel geheugen alleen zin bij crossfire opstellingen, bij een enkele 5870 met 2GB(EF6) een een gewone 5870 met 1GB zie je amper verschil in framerate.

En over dat GTA IV, al die verhalen over dat videogeheugen etc is echt onzin, GTA is gewoon een spel wat zeer slecht ontworpen is voor de PC.

http://www.widescreengami..._Featured_Review_-_Page_8

Kijk hier maar eens na, geen crossfirex ondersteuning en de conclusie is hier ook als je meer 1GB of meer hebt is er geen verschil in performance.

[ Voor 35% gewijzigd door Willie Billie op 03-05-2010 12:57 ]

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-01 08:37
Willie Billie schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:54:
En over dat GTA IV, al die verhalen over dat videogeheugen etc is echt onzin, GTA is gewoon een spel wat zeer slecht ontworpen is voor de PC.
Ja de port is heel slecht gedaan. Maar het is wel een feit dat dat spel zwaar leunt op het videogeheugen. Het heeft echter geen invloed op het aantal FPS.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:21
Willie Billie schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:54:
Zoals je ziet heeft echt veel geheugen alleen zin bij crossfire opstellingen, bij een enkele 5870 met 2GB(EF6) een een gewone 5870 met 1GB zie je amper verschil in framerate.
BF BC2 kan ook wel 2GB gebruiken met Eyefinity... zeker met AA.

Persoonlijk zou ik voor alles boven de 1280x1024 toch al zeker naar 1GB kijken tegenwoordig en bij 2560x1600 en hoger (eyefinity dus), is 2GB geen must, maar bij sommige games kan het wel net dat extra beetje FPS geven. Toch lijkt het erop dat veel games tegenwoordig echt op het randje van 1GB zitten en het lijkt me dan ook dat je vanaf nu alleen nog maar high-ends gaat krijgen met > 1.5GB van zowel ATi als nVidia.
Pagina: 1