Toon posts:

pc-voeding + boormachine = overbelasting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op aanraden van een andere gebruiker heb ik besloten om hier een nieuw topic over te starten. Oorspronkelijk was ik hierover begonnen in het grote pc-voeding topic maar naderhand lijkt een nieuw topic misschien beter..
Om het geheel wat overzichtelijk te houden quote ik hier even de relevante posts uit het pc-voeding topic (inclusief mijn beginpost).
Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 12:24:
Hallo tweakers!

Ik ben nieuw hier, maar heb gisteren ook een pcvoeding omgebouwd zoals boven beschreven. Bedoeling is om met deze voeding een accu-boormachine aan te drijven waarvan de batterijen kapot zijn. (De batterijen zijn normaal 14.4V maar de 12V zou alleen voor een iets tragere snelheid mogen zorgen..).

Nu zitten er op de voeding twee 12V rails met elk 18A op (volgens de kenplaat). Nu had ik mijn boormachine eerst aangesloten op één enkele rail en toen kon ik die voorzichtig laten aanlopen (de drukschakelaar voorzichtig stapsgewijs indrukken). Op een zeker moment ging de voeding echter uit (ik vermoed door overbelasting). Dan heb ik de twee 12V rails in parallel gezet (zou dus 36A moeten kunnen leveren?). Hierdoor verbeterden de prestaties heel wat, aanlopen moet echter nog stapsgewijs gebeuren, anders gaat de voeding er opnieuw uit.
Nu is mijn vraag, komt dit omdat er werkelijk meer dan 36A uit de voeding zou getrokken worden? (ik weet dat een accuboor behoorlijk wat stroom kan vragen, maar 36A is toch al meer dan behoorlijk niet waar? toch zeker voor een boor die onbelast draait..) Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn waardoor de voeding in beveiliging gaat ofzo? (Als ik mijn schakelaar tussen de groene draad en de aarding even uit schakel en daarna meteen terug aan springt de voeding meteen terug in gang.)

Ja, ik weet dat een gewone transformator een betere oplossing zou zijn, maar het gaat hier echter om een oplossing voor een project met een zeer laag budget. (Ik ben een student burgerlijk ingenieur werktuigkunde elektrotechniek in het 3de bachelor jaar en de voeding + boormachine is voor een van onze projecten.)
Steef1983 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:24:
Je had hier denk ik beter een ander topic voor kunnen openen ;)

Het probleem is waarschijnlijk dat de manier van parallel schakelen die je doet niet mag. Je moet beide aan elkaar knutselen mbv diodes. Anders heb je dat de ene rail de andere onderdrukt en daardoor heb je eigenlijk nog steeds maar 18Amp op het einde tot je beeschikking.

Dus vanaf iedere rail een diode en dan de kathodes aan elkaar en daar de boormachine op. En dit moeten dan natuurlijk wel behoorlijke diodes zijn voor de 18A.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:38:
[...]

Hartelijk dank voor de reactie steef!
Zou je de precieze nood aan die diodes even kunnen toelichten?
Ik was mij bewust dat er door het parallel schakelen een kringstroom in de voeding zou ontstaan (door de licht afwijkende spanningen tussen de bronnen), maar ik vermoedde dat die al bij al beperkt zou blijven.
Ik vermoed dat je daarom aanraadt diodes te gebruiken? Indien dat het geval is zie ik wel niet meteen in hoe die gaan helpen? Als beide rails stroom leveren, en er ontstaat een kringstroom, dan gaat die diode daar toch niks aan veranderen? (positieve stroom plus kleine negatieve stroom blijft positief dus de diode zou moeten blijven geleiden?)
Of heb ik de opzet van de diodes hier verkeerd begrepen?
-The_Mask- schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:52:
[Nu zitten er op de voeding twee 12V rails met elk 18A op (volgens de kenplaat).]
Bijna alle huidige voeding hebben één 12 voltrail, wat je wel vaak ziet is de 12 voltrail wordt gesplit in tweeën en wordt beveiligt door een OCP.

[(zou dus 36A moeten kunnen leveren?).]

Nee dit is eigenlijk nooit zo, het totale vermogen op de 12 voltlijnen is eigenlijk altijd lager, hoeveel dat bepaald de fabrikant altijd zelf.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 20:32:
[Bijna alle huidige voeding hebben één 12 voltrail, wat je wel vaak ziet is de 12 voltrail wordt gesplit in tweeën en wordt beveiligt door een OCP.]

Ja, daar zeg je wat.. Huidige voedingen.. :P
Ik weet niet hoe oud het beestje is, maar het komt blijkbaar uit een dell pc, heeft een vermogen van ergens begin de 300 watt dacht ik en er zat welgeteld één molex en een stuk of vier van die 'nieuwe' connectoren voor S-ATA harde schijven op.
Ik herinner me wel dat er op de kenplaat stond 12Va 18A en 12Vb 18A. Als ik hem opendeed zat er voor elk van beide een puntje op de pcb waaruit de kabels vertrokken. (De ene 12V ging naar de moederbordconnector, de andere voor de molex en S-ATA).

[Nee dit is eigenlijk nooit zo, het totale vermogen op de 12 voltlijnen is eigenlijk altijd lager, hoeveel dat bepaald de fabrikant altijd zelf.]

Ik had ook al zo'n vaag vermoeden.. Zou het nut hebben om eventueel nog een condensator tussen te schakelen om stroompieken op te vangen? Of is dat verloren moeite?
dank bij voorbaat voor enige verdere hulp/advies ;)

GIBZOR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je toevallig een amperemeter? Het kan ook juist zijn dat de voeding op tilt gaat doordat de 5V lijn niet voldoende belast is. Verder kan zon motor (of de sturing ervan) best wel piekjes afnemen. Een extra condensator nabij de accutol zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
De motor in een boormachine (zowel bij accu als netvoeding) is een universeelmotor, deze heeft een erg hoog startkoppel, dus ook een erg hoge opstartstroom. Bij een accuboormachine zal de interne weerstand van de accu de stroom gaan beperken, neem die weg en er is nauwelijks beperking in de opstartstroom.

Stel dat de draden in de boormachine (vele meters koperdraad) een gezamenlijke weerstand hebben van 0.125Ohm, dan heb je een startstroom van 96A, daar zou je voeding wel eens van overkop durven gaan.

Voorstel tot oplossing: weerstandje toevoegen, wat de stroom beperkt. Hierdoor zal je startkoppel verminderen, en ga je bij belasting ook wat minder power hebben. Nadeel is uiteraard ook dat je een flinke vermogensweerstand nodig hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zit hier met dezelfde situatie, alleen gebruik ik een dikke labvoeding hiervoor. Als je de boormachine onbelast en langzaam op toeren brengt, trekt hij hoogstens een paar ampere.
Dit zou geen probleem moeten zijn voor je voeding. Dat hij toch uitvalt, komt doordat je de 5V lijn onbelast laat denk ik (zoals _ferry_ ook al zei)

Als je de boor blokkeert (of vastslaat) stijgt de stroom bij mij tot 17 A, maar dit komt doordat de voeding onderuit gaat. Bij een pc-voeding zal hoger oplopen, totdat hij uitvalt.
naftebakje schreef op maandag 03 mei 2010 @ 17:54:
Stel dat de draden in de boormachine (vele meters koperdraad) een gezamenlijke weerstand hebben van 0.125Ohm, dan heb je een startstroom van 96A, daar zou je voeding wel eens van overkop durven gaan.

Voorstel tot oplossing: weerstandje toevoegen, wat de stroom beperkt. Hierdoor zal je startkoppel verminderen, en ga je bij belasting ook wat minder power hebben. Nadeel is uiteraard ook dat je een flinke vermogensweerstand nodig hebt.
Dit is denk ik de oplossing, naast de 5V lijn belasten. Nou hoeft die weerstand niet heel groot te zijn, gewoon een wat dunnere en vrij lange aansluitdraad gebruiken.
Kost niks, en je trekt alleen de piekstroom als je de boor geblokkeerd houdt. Als de boor enigszins op toeren draait, valt het met de stroom reuze mee, en zal er niks oververhit raken.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reacties!

Nu, de 5V lijn wordt wel degelijk belast. Ik heb daar een vermogensweerstandje geplaatst van 6,x ohm dacht ik (zoals aangeraden in het pc-voeding topic).

Een vermogensweerstandje tussenplaatsen lijkt me inderdaad geen slecht idee. Misschien kan ik hem ook nog eens overbruggen met een schakelaar zodat de weerstand in regimetoestand afgeschakeld kan worden?

Wat ik me wel afvroeg, tot nu toe zit er nog altijd een aparte vermogensweerstand op de 12V rail. Is die eigenlijk nodig in dit geval? (Of blijft die vereist voor het geval de boormachine niet draait?)

Wat de ampèremeter betreft, ik heb er geen bij de hand (behalve mijn multimeter maar die is max 10A). Ik zou er misschien wel aan eentje kunnen raken via een ander labo, maar zoals ik zeg, die ligt niet meteen in mijn kast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey hoi

ik ben ook met een project bezig waarvoor ik een pc voeding wil gebruiken en wel om een 24 volts en 28 amp scootmobiel motor te voeden
ik wil de motor op 12 volt laten lopen maar heb nul ,nul verstand van "stroom"
mijn vraag is kan wat ik wil en zo ja welke draden van de voeding moet ik gebruiken
ik moet er bij zeggen dat de motor niet echt veel hoeft te "trekken"hij moet een fietsketting van 5 meter rond laten lopen....ik heb de motor getest op een 12 volts batterij van een accuboormachine en daar draaide die motor prima op
het is voor een praalwagen mochten er mensen denken wat moet hij met 5 meter ketting

ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee
groeten een "stroom leek" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zou op zich wel moeten lukken, je hebt het al geprobeerd met een accu van vergelijkbaar vermogen.
Wat is overigens het vermogen van die motor?
Maar ook hier de al eerder genoemde aanloopstroom, misschien nog wel in heviger mate. Ik vrees dat hij dat niet trekt. De weerstand van zo'n motortje zal in stilstand maar net boven nul ohm liggen. Dus ook hier zal je moeten kijken naar een forse voorschakelweerstand. Fors qua vermogen wel te verstaan, en overbrug deze als hij enigszins op toeren is. Eventueel automatisch d.m.v. een (instelbare) centrifugaalschakelaar, dan hoef je zelf niet voor machinist te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
je moet ff je voltmeter ertussen zetten als je hem op die accu hebt zitten. ff kijken hoeveel ampere die trekt
mocht dat onder de 15 a zijn, zou je hem op de gele en de zwarte draad ernaast aansluiten van je voeding

vervolgens ff bij je 20 of 24 connector kijken, en daar de groene kabel ergens in het midden zoekn, en die met een paperclip doorverbinden met de zwarte draad ernaast

ps;. volgens mij moest het zo. correct me if i'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Voltmeter ertussen om te zien hoeveel ampère hij trekt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Je voltmeter in je stroomkring zetten en dan op stand "ampere" zetten

+poolvanaccu -> Voltmeter -> motor -> min pool accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
O.k., dacht ik wel dat je dat bedoelde, maar dan heet het niet een voltmeter, maar een multimeter.
Lijkt muggenziften, maar als je deze woordkeuze handhaaft, dan lok je wel steeds opnieuw zo'n corrigerende opmerking uit, waar je ongetwijfeld niet om zit te springen. Welgemeend advies dus, schrijf correct wat je bedoelt. Verder geef je best wel een goede raad.
Zelf was ik nog benieuwd naar het vermogen van dat motortje. M.a.w., wat staat er allemaal op het typeplaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je kan toch eenvoudig weg een circuitje ingooien die de stroom limiteerd (denk aan een gewone stroombron)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

e.g.

http://home.scarlet.be/prosje/
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/prosje/2N3055-stroombron.png

de 3055 in de to3 behuizing oid kan al aardig wat aan moet kunnen imho

sorry van de dubbelpost

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 11-05-2010 21:47 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, maar doen moet hij wel op een behoorlijke koelplaat, want anders wordt hij bij een vrij geringe stroom al heet. Heb die dingen vroeger ook wel eens gebruikt, en merkte dat ze bij dat te heet worden weliswaar niet stuk gingen maar volledig gingen geleiden. Na afkoeling was het dan weer hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou ja het is alleen voor de inschakelpieken
geen koelplaat is een beetje weinig, maar een grote hoeft nou ook nietg
Mits je de stroom afsteld net boven de normale (werk) belasting natuurlijk

daarna is er ook geen sprake meer van een piek

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 11-05-2010 22:08 ]