Op aanraden van een andere gebruiker heb ik besloten om hier een nieuw topic over te starten. Oorspronkelijk was ik hierover begonnen in het grote pc-voeding topic maar naderhand lijkt een nieuw topic misschien beter..
Om het geheel wat overzichtelijk te houden quote ik hier even de relevante posts uit het pc-voeding topic (inclusief mijn beginpost).
GIBZOR
Om het geheel wat overzichtelijk te houden quote ik hier even de relevante posts uit het pc-voeding topic (inclusief mijn beginpost).
Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 12:24:
Hallo tweakers!
Ik ben nieuw hier, maar heb gisteren ook een pcvoeding omgebouwd zoals boven beschreven. Bedoeling is om met deze voeding een accu-boormachine aan te drijven waarvan de batterijen kapot zijn. (De batterijen zijn normaal 14.4V maar de 12V zou alleen voor een iets tragere snelheid mogen zorgen..).
Nu zitten er op de voeding twee 12V rails met elk 18A op (volgens de kenplaat). Nu had ik mijn boormachine eerst aangesloten op één enkele rail en toen kon ik die voorzichtig laten aanlopen (de drukschakelaar voorzichtig stapsgewijs indrukken). Op een zeker moment ging de voeding echter uit (ik vermoed door overbelasting). Dan heb ik de twee 12V rails in parallel gezet (zou dus 36A moeten kunnen leveren?). Hierdoor verbeterden de prestaties heel wat, aanlopen moet echter nog stapsgewijs gebeuren, anders gaat de voeding er opnieuw uit.
Nu is mijn vraag, komt dit omdat er werkelijk meer dan 36A uit de voeding zou getrokken worden? (ik weet dat een accuboor behoorlijk wat stroom kan vragen, maar 36A is toch al meer dan behoorlijk niet waar? toch zeker voor een boor die onbelast draait..) Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn waardoor de voeding in beveiliging gaat ofzo? (Als ik mijn schakelaar tussen de groene draad en de aarding even uit schakel en daarna meteen terug aan springt de voeding meteen terug in gang.)
Ja, ik weet dat een gewone transformator een betere oplossing zou zijn, maar het gaat hier echter om een oplossing voor een project met een zeer laag budget. (Ik ben een student burgerlijk ingenieur werktuigkunde elektrotechniek in het 3de bachelor jaar en de voeding + boormachine is voor een van onze projecten.)
Steef1983 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:24:
Je had hier denk ik beter een ander topic voor kunnen openen
Het probleem is waarschijnlijk dat de manier van parallel schakelen die je doet niet mag. Je moet beide aan elkaar knutselen mbv diodes. Anders heb je dat de ene rail de andere onderdrukt en daardoor heb je eigenlijk nog steeds maar 18Amp op het einde tot je beeschikking.
Dus vanaf iedere rail een diode en dan de kathodes aan elkaar en daar de boormachine op. En dit moeten dan natuurlijk wel behoorlijke diodes zijn voor de 18A.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:38:
[...]
Hartelijk dank voor de reactie steef!
Zou je de precieze nood aan die diodes even kunnen toelichten?
Ik was mij bewust dat er door het parallel schakelen een kringstroom in de voeding zou ontstaan (door de licht afwijkende spanningen tussen de bronnen), maar ik vermoedde dat die al bij al beperkt zou blijven.
Ik vermoed dat je daarom aanraadt diodes te gebruiken? Indien dat het geval is zie ik wel niet meteen in hoe die gaan helpen? Als beide rails stroom leveren, en er ontstaat een kringstroom, dan gaat die diode daar toch niks aan veranderen? (positieve stroom plus kleine negatieve stroom blijft positief dus de diode zou moeten blijven geleiden?)
Of heb ik de opzet van de diodes hier verkeerd begrepen?
-The_Mask- schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:52:
[Nu zitten er op de voeding twee 12V rails met elk 18A op (volgens de kenplaat).]
Bijna alle huidige voeding hebben één 12 voltrail, wat je wel vaak ziet is de 12 voltrail wordt gesplit in tweeën en wordt beveiligt door een OCP.
[(zou dus 36A moeten kunnen leveren?).]
Nee dit is eigenlijk nooit zo, het totale vermogen op de 12 voltlijnen is eigenlijk altijd lager, hoeveel dat bepaald de fabrikant altijd zelf.
dank bij voorbaat voor enige verdere hulp/adviesVerwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 20:32:
[Bijna alle huidige voeding hebben één 12 voltrail, wat je wel vaak ziet is de 12 voltrail wordt gesplit in tweeën en wordt beveiligt door een OCP.]
Ja, daar zeg je wat.. Huidige voedingen..![]()
Ik weet niet hoe oud het beestje is, maar het komt blijkbaar uit een dell pc, heeft een vermogen van ergens begin de 300 watt dacht ik en er zat welgeteld één molex en een stuk of vier van die 'nieuwe' connectoren voor S-ATA harde schijven op.
Ik herinner me wel dat er op de kenplaat stond 12Va 18A en 12Vb 18A. Als ik hem opendeed zat er voor elk van beide een puntje op de pcb waaruit de kabels vertrokken. (De ene 12V ging naar de moederbordconnector, de andere voor de molex en S-ATA).
[Nee dit is eigenlijk nooit zo, het totale vermogen op de 12 voltlijnen is eigenlijk altijd lager, hoeveel dat bepaald de fabrikant altijd zelf.]
Ik had ook al zo'n vaag vermoeden.. Zou het nut hebben om eventueel nog een condensator tussen te schakelen om stroompieken op te vangen? Of is dat verloren moeite?
GIBZOR