Nas maken met ext. HDD en thin client

Pagina: 1
Acties:

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:07
Hallo!

Laatst kwam ik op het idee om met een Thin Client en een externe hardeschijf een NAS te maken. Gezien ik zelf al in het bezit ben van meerdere externe hardeschijven en een Thin Client rond de 30-40 euro kost (2e hands) zou dit voor mij een goedkope oplossing zijn.

Nou was mijn vraag is dit mogelijk? Bijvoorbeeld door middel van sharen en toevoegen als netwerkschijf op mijn andere pc's of met het programma FreeNAS.

Momenteel zit ik nog even te kijken wat voor TC ik zou willen aanschaffen hiervoor, eentje met een 10/100 of 100/1000 ethernet poort (voorkeur is natuurlijk gigabit, maar als de processor snelheid erg traag is heb ik hier ook niet veel aan) en of ik dan de standaard OS er op laat staan Windows CE 5/6 of dat ik Windows XP door middel van een USB stick er op installeer en deze er altijd in laat zitten.

Juist door Windows XP met een usbstick te laten booten zou je op zich vrij veel kunnen doen.

De NAS die ik hiermee zou kunnen creëren wil ik gebruiken voor het bewaren van mijn foto's, documenten etc. En die wil ik benaderen vanaf meerdere pc's en misschien later nog extern buiten mijn huis.
Het is misschien ook nog bedoeld voor streamen zoals muziek afspelen, syncen of via XBMC maar momenteel is het alleen voor opslag bedoeld.

Is deze combo van een TC + Ext. HDD mogelijk en wat raden jullie mij aan?

Een van de pluspunten dat ik voor dit idee heb gekozen is:
Een Thin Client hoor je 100% niet en verbruikt zeer weinig stroom, maar een paar watt.
En ik kan het me niet veroorloven om een dure NAS van circa 200-300 euro aan te schaffen.

Met alleen een Thin Client zou ik dus al voor 30-40 euro klaar zijn.

Graag hoor ik uw mening/ideeën/opmerkingen etc. :)

[ Voor 75% gewijzigd door ro3lie op 03-05-2010 01:54 ]

Verwijderd

Heb je zelf al gezocht naar mensen die jou voor zijn gegaan?.

Zie ook http://www.thinclientforum.com/nas.htm

Let er ook op dat de door jou aan te schaffen Thin Client geen server nodig heeft om te kunnen functioneren, sommigen schijnen het te kunnen (o.a. de HP t5720)

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:07
Ja dat is tot nu toe het enigste wat ik heb gevonden, maar was deels ook opzoek naar meningen en eventueel ervaringen.

Opzich zou het gewoon goed moeten werken en verbruikt het minimaal stroom ik denk maximaal 20W met ext hardeschijf er bij.

Stel ik zou een USB stick van 2-4gb in de achterkant plaatsen met hierop Windows XP zou ik het dan zo ver kunnen krijgen dat die hem daarvan af boot en dat die een andere stick gebruikt als geheugen voor flash en ram?

Edit:
Heb een HP T5540 aangeschaft. Gigabit poort :) 6x usb (2x voor, 2x achter, 2 verborgen aan de binnenkant dus die zouden mooi zijn om van die stick te booten of wireless stick te plaatsen) en dat voor maar 35 euro ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.login.co.th/images/middle/hp_t5540.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door ro3lie op 03-05-2010 21:31 ]