Aanleggen thuisnetwerk (feedback)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Als eerst mijn excuus voor de onduidelijke en slechte posts van laatst. Ik zit de laatste tijd wat slecht in mijn vel en ben snel geneigd dingen slecht te verklaren en meer van anderen te verwachten in plaats van zelf wat recearch te doen.

Hetvolgende is het geval:

Binnenkort gaan wij over op XMS net. Dit is een leverancier van glasvezel diensten voor telefonie, internet, radio, analoge televisie, digitale televisie en hd televisie.

In het glasvezelkastje zitten diverse aansluitingen:
- 1 telefoon aansluiting
- 1 analoge tv aansluiting (ook voor radio)
- 4 RJ-45 aansluitingen waarvan:
* 1 Internet aansluiting
* 1 Ditigale/HD televisie aansluiting

* 2 dode lijnen

Nu wil ik voor het gemak 2 wandcontactdozen met 2 RJ-45 aansluitingen maken waarvan 1 wandcontactdoos beneden in de woonkamer en 1 boven op mijn slaapkamer. Elk van deze contactdozen heeft 1 aansluiting voor DTV/HDTV en 1 aansluiting voor internet nodig. Dit middels volgende figuur:

http://www.flickr.com/pho...0@N07/4572642234/sizes/o/

Zoals je ziet loopt het glasvezelkastje uit op een router voor internet, en een switch voor Digitale TV/HD TV.
Deze 2 lopen elk uit op 1 van de RJ-45 Wandcontacten.

Klopt de setup en is dit bruikbaar?

Zo ja:
1. Kan je direct vanaf je router op een wandcontactdoos singnaal leveren dat bruikbaar is wanneer je op dit wandcontactdoos een pc aansluit? (ik hoorde dat daar een patchpanel voor nodig zou zijn)
2. Kabel van kastje naar router (Straight of crossed)
3. Kabel van router naar wandcontactdoos (straight of crossed)
4. Kabel van contactdoos naar pc (straight of crossed)

5. Kan je vanaf de switch direct op het wantcontactdoos singnaal leveren dat bruikbaar is wanneer je er een Settopbox op aansluit? (van xms staat in de handleiding nergens iets over wandcontactdozen)
6. Kabel van kastje naar switch (straight of crossed)
7. Kabel van switch naar wandcontactdoos (straight of crossed)
8. Kabel van contactdoos naar Settopbox (straight of crossed)

Heb al research gedaan naar crossed en straigt dus ik weet hoe dat in elkaar steekt. De vraag hier is gewoon de mogenlijkheid van het aanleggen van dit netwerk en de kabelcombinaties ervan.

Bij voorbaat dank,
ThorstenTweak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:27
Zelf geen ervaring met de spullen die je op noemt, maar over crossed en straight: veel nic's zijn tegenwoordig auto sensing. Die fixen het dus voor je, ongeacht wat voor UTP je er in prikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 23:47:

Klopt de setup en is dit bruikbaar?
Niet gehinderd door enige kennis van het product van XMS, maar setuptechnisch klopt 't op zich. Heb je bij XMS geverifieerd dat je op deze manier meerdere settopboxes aan kunt sluiten?
Zo ja:
1. Kan je direct vanaf je router op een wandcontactdoos singnaal leveren dat bruikbaar is wanneer je op dit wandcontactdoos een pc aansluit? (ik hoorde dat daar een patchpanel voor nodig zou zijn)
Tuurlijk kan dat. Patchpanels zijn gewoon doorverbindingen om kabelmanagement makkelijker te maken.
2. Kabel van kastje naar router (Straight of crossed)
Naar alle waarschijnlijkheid straight.
3. Kabel van router naar wandcontactdoos (straight of crossed)
Straight.
4. Kabel van contactdoos naar pc (straight of crossed)
straight (mits contactdoos goed aangesloten).

De rest hetzelfde laken een pak, dat is namelijk niet fundamenteel anders.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 03 mei 2010 @ 00:10:
[...]

Niet gehinderd door enige kennis van het product van XMS, maar setuptechnisch klopt 't op zich. Heb je bij XMS geverifieerd dat je op deze manier meerdere settopboxes aan kunt sluiten?

[...]

Tuurlijk kan dat. Patchpanels zijn gewoon doorverbindingen om kabelmanagement makkelijker te maken.

[...]

Naar alle waarschijnlijkheid straight.

[...]

Straight

[...]

straight (mits contactdoos goed aangesloten).

De rest hetzelfde laken een pak, dat is namelijk niet fundamenteel anders.
Ja, ik kan 1 Digitale televisie settopbox aansluiten en 1 HD televisie settopbox dmv een switch. Dit aantal is momenteel maximaal dus 2 maar kan later oplopen naar meer (aldus XMSnet)

Alles dus straigt begrijp ik. Dat betekend dus gewoon standaard kabels aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Correct. Overigens, voor wandcontactdozen (en patchpanels, mocht je daaraan beginnen) is solid-core kabel op rol het handigst. Als je aan een van de twee kanten van zo'n kabel een plug maakt, let er dan op dat je pluggen gebruikt voor solid-core kabels. Die zijn net iets anders (in termen van hoe ze contact maken met de kabel) dan normale plugjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ziet er allemaal goed bedacht uit :)

Als het straks werkt, probeer dan voor de gein eens of je als je de kabels voor internet en die voor de HD settopboxes om kunt wisselen. Het zou me namelijk zomaar niks verbazen als dat kan.
HDTV over IP is nog steeds een TCP/IP signaal namelijk en gebruikt dus in weze het zelfde als je internet. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze daar in het kastje zelf onderscheid in zouden maken. Evenals die 2 dode lijnen zoals je die noemt; dat zou me ook niks verbazen als die gewoon een werkende TCP/IP aansluiting bevatten.
Niet alles geloven wat ze je bij XMS vertellen - gewoon proberen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 03 mei 2010 @ 00:55:

Als het straks werkt, probeer dan voor de gein eens of je als je de kabels voor internet en die voor de HD settopboxes om kunt wisselen. Het zou me namelijk zomaar niks verbazen als dat kan.
HDTV over IP is nog steeds een TCP/IP signaal namelijk en gebruikt dus in weze het zelfde als je internet. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze daar in het kastje zelf onderscheid in zouden maken. Evenals die 2 dode lijnen zoals je die noemt; dat zou me ook niks verbazen als die gewoon een werkende TCP/IP aansluiting bevatten.
Ik denk zelf dat ze vanaf de xms centrale wel onderscheid maken tussen welk signaal geleverd wordt. Bijv een internet signaal wordt geleverd op rj-45 poort 1 en een hdtv/dtv signaal wordt geleverd op rj-45 poort 2. de anderen worden dood gehouden voor de toekomst. maar ik zal het proberen. laat het horen als het wel lukt ;)
CyBeR schreef op maandag 03 mei 2010 @ 00:42:
Correct. Overigens, voor wandcontactdozen (en patchpanels, mocht je daaraan beginnen) is solid-core kabel op rol het handigst. Als je aan een van de twee kanten van zo'n kabel een plug maakt, let er dan op dat je pluggen gebruikt voor solid-core kabels. Die zijn net iets anders (in termen van hoe ze contact maken met de kabel) dan normale plugjes.
Met de settop boxen worden 2x 20 meter RJ-45 kabels meegeleverd. Ik weet echter niet of dit CAT5, CAT5e of CAT6 is. Ook niet of het solid core kabels zijn. Het zijn gewoon kabels waar de pluggen al aan zitten. Deze kabels wilde ik in 2en knippen en monteren op de wandcontactdozen. en dus vervolgens aansluiten op de router en de switch (van meterkast naar boven, tv staat boven meterkast.. van meterkast naar televisie woonkamer = 7 meter).

Is dit overigens aan te raden? Of kan ik beter kabels kopen?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op maandag 03 mei 2010 @ 00:55:

Mij wel.
Hoewel 't inderdaad gewoon hetzelfde is (overigens is 'signaal' niet een goede omschrijving van wat er met tcp/ip gebeurt), is er wel degelijk een scheiding te realiseren die die glasvezel 'kastjes' of 'modems' kunnen gebruiken: 802.1Q tags. Die 'modems' zijn eigenlijk gewoon kleine managed switches met een 100BASE-BX module erin (of als je een wat nieuwere installatie voor je hebt, 1000BASE-BX).

--

Stranded-core bekabeling in WCD's kan wel, maar daar is 't eigenlijk niet voor gemaakt. Het ligt aan de wcd's. Als je dit soort gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://www.netwerkproducten.com/images/digitus-wandcontactdoos-inbouw-achterkant.jpg

dan kan dat lastig zijn en slecht contact opleveren. (Overigens is dit zo ongeveer de defacto standaard voor wcd's en patch panels.) Maar er zijn er ook die wat meer gemaakt zijn voor stranded kabel. Je kunt ze vast ook wel vinden waar je gewoon aan de achterkant ook een 8p8c in kunt prikken.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 03-05-2010 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik nog vragen wie weet van een goedkope netwerkshop waar ik alles van wcd's t/m kabels kan bestellen?

bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

netwerkwinkel.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 21:40
Mij ook.

Volgens mij gebruiken ze bij KPN voor het IP-TV signaal VLAN-tagging. Als de switch die er tussen zit dat niet ondersteund gaat je hele setup helemaal niet werken denk ik.

Hoe dat bij XMS zit weet ik niet hoor, wellicht dat dat daar anders gaat. Maar mocht je setup niet werken zou je daar even aan kunnen denken :)

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 03 mei 2010 @ 01:32:
[...]

Mij wel.

[...]

Hoewel 't inderdaad gewoon hetzelfde is (overigens is 'signaal' niet een goede omschrijving van wat er met tcp/ip gebeurt), is er wel degelijk een scheiding te realiseren die die glasvezel 'kastjes' of 'modems' kunnen gebruiken: 802.1Q tags. Die 'modems' zijn eigenlijk gewoon kleine managed switches met een 100BASE-BX module erin (of als je een wat nieuwere installatie voor je hebt, 1000BASE-BX).

--

Stranded-core bekabeling in WCD's kan wel, maar daar is 't eigenlijk niet voor gemaakt. Het ligt aan de wcd's. Als je dit soort gebruikt:
[afbeelding]

dan kan dat lastig zijn en slecht contact opleveren. (Overigens is dit zo ongeveer de defacto standaard voor wcd's en patch panels.) Maar er zijn er ook die wat meer gemaakt zijn voor stranded kabel. Je kunt ze vast ook wel vinden waar je gewoon aan de achterkant ook een 8p8c in kunt prikken.
Ik heb hetvolgende gevonden:
2 van deze
https://www.netwerkwinkel...reme-E-20080C-p_8986.html
in combinatie met 1 van deze
https://www.netwerkwinkel...ck-Creme-PACA-p_3401.html

Dit elk 2 keer om zowel boven als beneden een wcd voor 2x RJ-45 te realiseren.

Ik zie alleen niet hoe ik in z'n klein keystone dingetje die kabels kwijt kan? Weet iemand hoe dit moet?
En dan nogsteeds de vraag of ik gewoon een kabel met connectoren kan kopen en deze in tweeën knippen. De geknipte uiteindes komen op de wcd's uit en de connectoren op de swich en router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

In die keystone jacks leg je bovenop de aders en die druk je er dan in. Bij die versie is daar geen gereedschap voor nodig. Die zijn wel redelijk geschikt voor gebruik met stranded-core kabel. Ik gebruik ze nooit echter, dus ik weet niet hoe makkelijk het monteren van de kabel is. Mijn voorkeur gaat toch altijd uit naar van LSA-voorziene keystones of patchpanels.

Je kunt een kabel met connectoren kopen en 'm knippen ja, maar dan ben je wel wat duurder uit per meter dan met losse kabel en plugjes.

Pagina: 1