Ubuntu netbook compatibiliteit (en aanrader gevraagd)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort op bezoek bij m'n schoonfamilie in Amerika, en wilde graag een Netbookje voor onderweg gaan aanschaffen.

Nu was m'n eerste wens om een Hackintosh netbook te maken, omdat ik het meest thuis ben met Mac OSX. Maar omdat ik niet echt bijzonder technisch ben als het aankomt op het hacken van dit soort dingen, leek een netbook met Ubuntu me een heel mooi alternatief. Ik heb al een poosje via Parallels zitten spelen met Ubuntu, en vindt 't een erg prettig systeempje.

Maar nu de vraag;
Ik ben op zoek naar een netbook zoals bijvoorbeeld een Dell Mini 10v (niet meer nieuw te koop helaas), een HP Mini 110 of MSI Wind bijvoorbeeld, waarop ik Ubuntu kan installeren. Het probleem is alleen dat ik er via Google maar niet echt goed achter kom welke netbook het best compatible is met Ubuntu.

Veel geld hoeft het netbookje niet te kosten, zolang er maar een HD in zit waar ik een paar films op kan zetten (80GB minimaal), en wifi/ethernet/usb bevat waar ik gebruik van kan maken.

Heeft iemand toevallig persoonlijke ervaring of een aanrader voor een bepaald netbook merk/type waar Ubuntu prima op werkt misschien? Zoals hierboven aangegeven kwam ik al een paar mooie netbooks tegen, maar ik kwam er niet echt uit in hoeverre je Ubuntu goed werkend kan krijgen op deze laptops. Ik ben niet echt bekend met het installeren van Linux op een willekeurige netbook/laptop namelijk, aangezien ik vooral thuis ben in de Mac wereld. (maar zeker de Ubuntu series altijd interessant heb gevonden).

Ik kwam deze link van Ubuntu's website zelf tegen, en zag dat er een hele berg netbooks compatible zijn tot op zekere hoogte, maar ik ben zoals gezegd niet écht heel bekend met de praktijk ervaringen van Tweakers in Nederland/België, en kon geen install guides vinden m.b.t. deze laptops.

Groet,
J

[ Voor 10% gewijzigd door Kapotlood op 02-05-2010 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik hoop dat ik een kleine "bump" mag geven aan dit draadje. Nog geen reacties, dus ik begin een beetje te twijfelen of er veel Linux gebruikers zijn met een netbookje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Mijn ervaring (als fanatieke distrohopper) met mijn netbook:

De Acer Aspire One A110 (A150 is afaik hardwarematig hetzelfde), werkt perfect op alle moderne Linux distributies. Zelfs op de ultra-kale Puppylinux werkt alles out-of-the-box.

Vroegah, was de wifikaart slecht ondersteund, maar sinds ~1 jaar (o.i.d.) werkt die ook perfect met de ath5k module (die in elke linuxdistro zit ingebakken). Het enige wat consistent niet werkt is de rechter SD-Card slot, maar dat is een non-issue (imho) gezien de AAO twee sd-card slots heeft.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 09:35
De hele EEE PC reeks van tegenwoordig werkt perfect samen met Ubuntu. En als je 100% zeker wilt zijn neem je het toch even mee op een USB stick en vraag je in de winkel of je 'm even van USB mag booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 21:39
inderdaad. Eigenlijk werkt elke laptop die niet al te oud is met ubuntu. Ik denk dat er weinig laptops zijn waarbij je niet alle hardware binnen een halfuur werkend krijgt. Softwarecompatibiliteit is nog wat anders maar volgens mij is dat bij jou niet het probleem ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 11:44

itarix

404 soul not found

Ik heb de netbook versie van Ubuntu 10.04 draaien op een MSI Wind U90.
9.10 had wat problemen met de helderheid (deze bleef automatisch omhoog en omlaag gaan)
Na een upgrade naar 10.04 heb ik daar geen last meer van.
De webcam, wifi en dergelijke werken iniedergeval allemaal op de U90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, dat is in ieder geval goed nieuws om mee te beginnen! :)
Toen ik die waslijst van Ubuntu-compatibile netbooks zag op de website van Ubuntu zelf, en de hardware ondersteuning (of het gebrek ervan) zag, begon 't een beetje te knijpen... in die lijst staan ook een heleboel recente netbooks waar zich wat al-dan-niet kleine probleempjes voordoen zoals geen Sleep, gebrekkige Wifi e.d.

Maar goed, als dat allemaal op te lossen is via een kleine guide op 't internet + alternatieve drivers, dan hoor je mij niet klagen :)

Bedankt voor de info in ieder geval!
Pagina: 1