Geen beeld via Mini DisplayPort (NVIDIA GeForce GT120)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-08 23:29
Hallo mede-tweakers,

Ik probeer al een dag of twee om mijn LED Cinema Display aan de praat te krijgen op mijn Mac Pro (Early 2009). Ik vermoed dat de Mini DisplayPort-aansluiting van de NVIDIA GeForce GT120 geen signaal uitzendt, aangezien de DVI-aansluiting het wel doet. Ik heb het volgende allemaal al geprobeerd:
  • PRAM meerdere malen gereset, helaas geen beeld.
  • Safe Boot (zowel SHIFT als SHIFT+COMMAND+V), bij het gebruik van SHIFT krijg ik uiteindelijk het 'verkeersbord' (het rondje met de diagonale streep) te zien en bij gebruik van SHIFT+COMMAND+V heb ik na ongeveer een half uur alsnog geen beeld.
  • Booten vanaf de Snow Leopard-DVD, krijg niet het 'welkomstscherm' te zien maar wel een egaal oranje scherm.
  • Alle randapparatuur (op het toetsenbord en de muis na) verwijderd, helaas ook geen beeld.
Hierbij moet ik wel vertellen dat ik in alle gevallen het witte bootscherm met het Appel-logo en de 'spinning loader' gewoon zie op de LED Cinema Display, maar zodra het blauwe scherm (opgevolgd door het bureaublad) moet verschijnen hij geen beeld meer geeft.

Op dit moment gebruik ik mijn oude scherm, een HP vs17, die middels een DVI-naar-VGA-adapter van Apple is aangesloten op de DVI-poort van de GT120, dit werkt allemaal goed. Echter, dit HP-scherm werkt weer niet wanneer ik het met de Mini-DisplayPort-naar-VGA-adapter (ook van Apple) aansluit op de GT120.

In System Preferences wordt trouwens ook alleen het HP-scherm gedetecteerd, terwijl ik beide schermen op de GT120 heb aangesloten. In Safe Boot kon ik overigens wel uit meer resoluties kiezen dan de maximale 1280 x 1024 van het HP-scherm, maar vreemd genoeg zat de resolutie van het LED Cinema Display (1920 x 1200 @ 60Hz) daar niet tussen. Wel zaten 19200 x 1200 @ 75Hz en 85Hz tussen de beschikbare resoluties, maar die leverden geen beeld op (kreeg alleen maar op het HP-scherm een 'Out of range' te zien).

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, want ik begin zo langzamerhand uitgeput te raken. Alvast heel erg bedankt voor het doorlezen van het lange verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:56
Heb je toevallig Logmein op je Mac Pro geïnstalleerd? Ik had een soortgelijk probleem en heb via Logmein (op MacBook) uiteindelijk de schermresolutie van mijn PowerMac juist kunnen zetten.

Misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Als je een andere monitor aansluit krijg je ook andere resoluties te zien waar je uit kunt kiezen. En al kon je de juiste resolutie kiezen, zodra je die Cinema Display aansluit kiest OS X toch weer de oude resolutie, omdat OS X per monitor de resolutie onthoudt. Dat klinkt misschien irritant, maar het is handig als je meerdere mobiele werkplekken hebt of af en toe een beamer aansluit op je Mac.
Wat je nog kunt proberen is, die HP monitor aansluiten (ik begrijp dat je dan gewoon in OS X kunt?) en dan de .plist bestanden wissen van het Cinema Display. Volgens mij is het het bestand /Library/Preferences/com.apple.windowserver.plist maar er staat ook een kopie in je user map (bij mij heet ie /Users/digistorm/Library/Preferences/ByHost/com.apple.windowserver.0017f2c5f65d.plist maar dat stuk met cijfers is per computer anders). Als je een .plist editor hebt kun je ook alleen de DisplaySets sleutel wissen (en alles wat eronder hangt dus). Het kan zijn dat je beide bestanden moet aanpassen of wissen, maar het heeft mij wel eens geholpen met een dwarse monitor.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide schermen aansluiten, blauw scherm afwachten..

System Preferences -> Displays
Ga naar tabblad "Arrangement", en zorg dat de "Mirror" optie uitstaat.
Ga terug naar tabblad "Display" (1e)
Klik op "Gather Windows" (verzamel vensters?)

Je krijgt dan ook het 2e paneeltje van je scherm die het niet doet, probeer een andere resolutie.
Als je geen tweede schermpje krijgt (dus de LED Cinema word echt niet gedetecteerd), of hij niet gaat werken met een andere resolutie -> Apple bellen..

Het blauwe scherm geeft aan dat je Mac detecteerd dat er wat in de poort gestopt zit, en als hij het tijdens boot wel goed doet, dan werkt bij blijkbaar..

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
@Volkan1984: Logmein heb ik toevallig niet op mijn Mac Pro staan, zal ik moeten gaan installeren.

@Digistorm: Als ik die twee .plist-bestanden wis, gaat Mac OS X zeker weer twee nieuwe genereren maar dan met de juiste settings? Ik ga het in ieder geval uitproberen.

@_EIMo_: Omdat het LED Cinema Display niet wordt gedetecteerd, heb ik het tabblad 'Arrangement' niet, ik heb alleen de tabbladen 'Display' en 'Color' (in het helpprogramma zit overigens wel een koppeling naar de 'Arrangement' tab, maar die levert slechts een waarschuwing op waarin mij wordt verteld dat ik slechts één monitor heb aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
Vreemd genoeg zat er in mijn /Library/Preferences/ geen com.apple.windowserver.plist, in /Library/Preferences/ByHost zat hij wel (de versie met de string van cijfers en woorden) en deze heb ik dan ook gewist. Na het rebooten wordt het LED Cinema Display helaas nog steeds niet gedetecteerd door m'n GT120. Moet ik soms ergens een nieuwe com.apple.windowserver vandaan halen? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Hmmm, volgens mij kun je die .plist niet zelf aanmaken, dat doet het OS voor je volgens mij.
Begrijp ik nou goed dat je op de displayport wel het grijze bootscherm krijgt? En ook de lettertjes als je CMD+V indrukt tijdens de gong?

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
Digistorm schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 23:43:
Hmmm, volgens mij kun je die .plist niet zelf aanmaken, dat doet het OS voor je volgens mij.
Begrijp ik nou goed dat je op de displayport wel het grijze bootscherm krijgt? En ook de lettertjes als je CMD+V indrukt tijdens de gong?
Zou OS X dan niet na de reboot al een nieuwe .plist moeten hebben aangemaakt? Mijn com.apple.windowserver.plist is nog altijd verdwenen.
Ik kreeg inderdaad via Mini DisplayPort het grijze bootscherm te zien (alles wat daarna verschijnt echter niet). Dit doet hij echter niet wanneer het HP-scherm is aangesloten, dan wordt het bootscherm alleen op de HP getoond. Verbose Mode heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar ik kreeg wel hele lappen tekst te zien toen ik de Mac met SHIFT + COMMAND + V in Safe Boot opstartte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-08 11:46
Wat ik hier nog niet bij zie staan: wat gebeurt er als je opstart van een andere opstartschijf? Zeg, een installatie DVD of linux live cd? Doet het scherm het dan wel?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
hans_lenze schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:42:
Wat ik hier nog niet bij zie staan: wat gebeurt er als je opstart van een andere opstartschijf? Zeg, een installatie DVD of linux live cd? Doet het scherm het dan wel?
Ik had al geprobeerd te booten vanaf de Snow Leopard-DVD, maar toen kreeg ik na het grijze bootscherm een egaal oranje scherm voorgeschoteld i.p.v. het welkomstscherm (waarin je de gewenste taal kunt kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
Ik heb afgelopen nacht dan toch eindelijk beeld gekregen en al die tijd was het mijn stomme schuld. Naar mijn gevoel had ik de Mini DisplayPort-kabel altijd ver genoeg in de GT120 gestopt, maar nadat ik gisteren meerdere malen de GT120 eruit heb gehaald en de kabel bij toeval op het laatst er redelijk hard in had gedouwd (naar mijn gevoel iets te hard), had ik opeens beeld! :D
Ik heb dus een hele maand voor noppes m'n oude monitor gebruikt en alleen omdat ik de kabel er niet ver genoeg in had gedouwd (de kabel zit er nu wel erg stevig in...). 8)7
Nu het probleem is opgelost, kan er een slotje op dit topic. Mijn dank aan alle Tweakers die hebben meegeholpen! :)
Pagina: 1