[Intel T2300E] CPU fan blijft altijd draaien.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Eerst even de specs:

CPU: Intel Core Duo T2300E 1.6GHz
RAM: A-Data 2x 1GB DDR2
HDD: Seagate 120GB S-ATA
IGP: Intel GMA950 (64MB shared)
Chipset: Intel 945GM-chipset

Nu zit ik met het probleem dat ik graag stilte heb. De CPU fan maakt echt een teringherrie, en jammer genoeg kan ik hem niet vervangen omdat hij in een laptop zit. Ik heb al gecontroleerd op stof of andere obstakels maar alles is perfect clean.

Onlangs heb ik in een powerplan ingesteld dat de maximale CPU-snelheid slechts 1% mag zijn. Uiteraard wordt dat nooit gehaald omdat de CPU nooit zo ver kan terugklokken, maar de snelheid komt stressed niet boven de 1GHz uit. Het performanceverschil merk ik niet.

Gek genoeg blijft de fan nog steeds altijd draaien. Ik dacht dat die temperatuursgestuurd was, maar zelfs na een uur stresstest (op 1GHz) komt de temp. niet boven de 38°C uit. Wanneer gaat die stomme fan nu eens eindelijk uit?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Misschien gaat hij wel niet uit, of ging hij dat vroeger wel? Vaak zijn ze inderdaad temp geregeld. In mijn aptop springt de fan aan bij 43C en weer uit zo bij de 39C. Zou het ook liever anders zien, bijv vanaf 48C, maar ik kan er vziw niets aan instellen... en het ding proberen om te hacken gaat me iets te ver, bovendien verspeel ik dan mijn garantie.
Als hij zo'n herrie maakt dan kan het best zijn dat die fan slecht aan het worden is en wel degelijk vervangen dient te worden. Laptop van mijn vriendin maakte 2 maanden terug ook een takke herrie als de fan liep (die heeft een C2D P7450, dus dat ding loopt volgens mij altijd), gevalletje garantie waar de fan is vervangen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ultraman op 02-05-2010 19:41 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Gek genoeg ging hij onder Windows 7 en XP altijd netjes uit met deze settings. Nu draait er Windows Server 2008 SP2 op. De fan maakte overigens altijd al zo'n herrie, dat is normaal met deze serie.

EDIT: Zojuist even een 15-tal minuten idle laten draaien, met HWMonitor open.

Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/6304/tempsb.jpg

Met die temperaturen lijkt me niets mis mee, CPU-gebruik is zelfs niet boven de 2% uit gekomen (taakbeheer) maar de fan is nog geen seconde afgeslaan.

[ Voor 68% gewijzigd door Petervanakelyen op 02-05-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Nu begint het nog gekker te worden. Het ding is heel de nacht bezig geweest met het recoden van een DVD. Hierbij stond de CPU constant op 50% (één core altijd 100%). Toen ik vanmorgend keek was alles stil, maar was hij nog steeds bezig. De fan stond dus uit. Onmiddelijk naar de temps gaan kijken, en die waren hoger dan op bovenstaand screenshot.

Nu juist een halfuurtje bestanden naar mijn externe HDD aan het kopieren geweest, en de fan is weer aan het loeien zoals altijd. Terwijl de temperaturen lager waren dan tijdens het recoden van de DVD... 8)7