Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55
Beste tweakers, ik kreeg onlangs op Firefox een bluescreen. Met hierin iets over Memory, dus ik gooide voor de gein eens Memtest86+ eroverheen. Met als resultaat na bijna 3u:

Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/3583/245uur.jpg

In de maand dat ik deze setup nu heb, heb ik dus 1 screen gehad.. vanmorgen, in de afgelopen paar dagen wel af en toe een geheugenerror gehad.

Hardware:
CPU: AMD Athlon II X3 435 @ Stock speed (Niet/Nooit OC'd)
RAM: Kingstone Valueram DDR3 1333Mhz 2GB (Niet/Nooit OC'd)
GPU: Club3D HD5770 @ Stock speed
PSU: Silverstone Strider Essential 400W
MoBo: Asrock M3A770de
HDD: Seagate Barracuda 7200.11 ST3160813AS, 160GB
DVD: Samsung SH-S223F

Temp's zijn goed binnen de perken:
CPU @ Idle, 40c @ stress max 60c
GPU @ Idle, 40c @ stress max 72c
Core max 50c
Motherboard (Case) max 38c
HDD @ load (Na een paar uurtjes Crysis) 35c

Wat moet ik hier mee aan? Terugsturen? Dit zal dan de 2e keer zijn dat het geheugen kapot gaat.. (1e keer wassie DOA, heb een nieuwe terug gestuurt gekregen) Het komt wel precies goed uit (nouwja.. goed :/ ) dat ik net een 2e strookje RAM bestelt heb, zodat ik in de wachtijd op zijn minst niet zonder werkende PC zit.

RAM strookje in een andere PC testen heeft geen nut, en dat zal ook geen verandering maken want in MIJN pc krijg ik een error (ik zet het bovenstaande plaatje ook in de RMA aanvraag)

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 03-05-2010 02:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:05

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Een error is een error en dus is er toch iets mis met je geheugen. Maar draai sowieso eens memtest voor 8+ uur, want 4 uur is toch een beetje krap om goed te kunnen testen.

Wat was de precieze stopcode van je BSOD? (zie ook Windows XP en 2000 BSOD guide)

[ Voor 12% gewijzigd door Mad Marty op 02-05-2010 19:30 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Mad Marty schreef op zondag 02 mei 2010 @ 19:30:
Een error is een error en dus is er toch iets mis met je geheugen. Maar draai sowieso eens memtest voor 8+ uur, want 4 uur is toch een beetje krap om goed te kunnen testen.

Wat was de precieze stopcode van je BSOD? (zie ook Windows XP en 2000 BSOD guide)
Weet ik niet, ik kreeg hem vanmorgen ineens.. heb hem 1x gehad & tot nu toe nog niet weer gekregen.. Ik betwijfel ook of hij nog een keer terug komt.

Edit: Heb hem tevens een week geleden al eens gedaan (ff een scan om te kijken of alles foutief/stabiel werkte) en toen heeft Memtest86+ van 00:30 tot 8:15 gedraait zonder errors.

Owja, vergeten te melden: Bios update v1.4, (bij 1.5 krijg ik een "Bad CMOS checksum" error) Standaard bios was 1.3 maar deze kan ik niet terug krijgen :O

Edit2: Wat mij ook opvalt, is dat het geheugen gebruik constant 700+MB is.. terwijl dit eerst rond de 350MB lag. (er zijn geen programma's geinstalleert, of andere programma's draaiend als vanmorgen)

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 03-05-2010 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak, waar denk je dat Processors, Moederborden & Geheugen voor is :?

Move OH -> PMG

Verder - post eens exacte instellingen in BIOS waar je RAM op draait ("stock" is leuk en wel, maar misschien dat je mobo andere ideeen daarover heeft dan jijzelf), exacte type Kingston ValueRAM - en of dat in de QVL voor dit bord staat.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 02-05-2010 22:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Is inderdaad een beetje onduidelijk zo.
Verder, CMOS al gecleared?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Het gaat om dit strookje ram:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G
Welke gewoon in de QVL staat.
(QVL: http://www.asrock.com/MB/memory/M3A770DE.pdf)

Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/2573/1uur.jpg
Scan @ 2u.

Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/3583/245uur.jpg
Na 2:45u (Sinds de scan @ 2u is zijn er geen errors meer bij gekomen)

Het ram draait stock op DDR3_1333 (667Mhz) met timings van 9-12-12-30 (Timings op AUTO, type DDR3 geheugen heb ik zelf geselecteerd uit voorzorg (Blijft onveranderd als ik hem op AUTO zet, nu net even getest)
Voltage = 1.5v (Standaard geadviseerde voltage ook op AUTO)

Kun je allemaal (Op het voltage na) zien op de memtest plaatjes.

CMOS Cleared (batterij eruit gehaald voor 5 mins, en daarna met Jumper erop om zeker te zijn)
- Resultaat: Niks, gewoon errors

Bios updated naar v1.5 (1x een BAD CMOS CHECKSUM error gehad, ik de bios in gaan en "Save settings" sinds dien niks gehad daarmee.

Bios downgraded naar 1.4

Lager als 1.4 kan ik niet komen, de patches ondersteunden geen instantflash & install vanuit windows geeft een "Cannot load drivers" error (Kreeg ik ook onder Win7 x32. Alle drivers staan erop ja)

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 03-05-2010 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Zo te zien is er op enkele plekken in je geheugen een bitje dat niet geset wil worden (en eentje niet gecleard).
Zo te lezen is dit precies reproduceerbaar. Wss gewoon enkele bitjes rot, dus even bellen/mailen met de zaak waar je het vandaan hebt en de foto meesturen. Dat zal dan wel weer een RMA worden. Het is niet anders, je kunt die geheugenadressen niet zomaar laten overslaan en je wilt echt niet met gaar geheugen draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door alx op 03-05-2010 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Niet vergeten dan Memtest meer geheugen test dan alleen het werkgeheugen, maar dit lijkt mij overigens wel het werkgeheugen. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door -The_Mask- op 03-05-2010 01:25 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Klopt, ik ben ook van plan naar dit draadje te linken + ik stuur een aantal foto's mee om te laten zien dat het echt bij mij thuis is (heb een compleet systeem inclusief kast bij hun bestelt..).

En ik kan IDD niet leven met gaar geheugen, begin het nu al te merken met programma's en apps (Waarbij telkens een geheugen adressingsfout word weergeven)

Maar toch.. ookal zou ik maar 1 geheugenfout krijgen, dan is deze nog steeds RMA waardig (Het werkt niet optimaal & zorgt voor instabiliteit) maar ik heb hier toch echt met een paar meer fouten te maken (Alla 988 fouten... ;( )

Wel kut zeg.. eerst ontving ik een DOA CPU.. kwam deze terug bleek mijn RAM Dim'metje ook DOA te zijn, krijg ik een nieuwe. Houd deze er na 1 maand ook mee op 8)7.

Geluk bij een ongeluk: Ik had net een 2e strookje ram bestelt.. (welke morgen/overmogen binnenkort) dus ik zit in de 1/2 weken dat ik moet wachten tenminste niet zonder werkende PC :)

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 03-05-2010 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Owja, vergeten te melden: Bios update v1.4, (bij 1.5 krijg ik een "Bad CMOS checksum" error) Standaard bios was 1.3 maar deze kan ik niet terug krijgen :O
De CMOS-checksum is niks anders dan een soort van formule (lap tekens) die uit de antwoorden die je in je BIOS hebt aangegeven komt. Een soort van MD5 van je gekozen opties dus eigenlijk. Logisch is dan, dat als er wat nieuwe functies of opties worden toegevoegd in een nieuwer BIOS, dat dan de formule die uit de oude gekozen opties rolt niet meer klopt. Met geen mogelijkheid kan je de oude checksum namaken met de nieuwe opties in het BIOS. Fout is het gevolg.

Dus eh, vreest niet, vraag om Standard of Optimized Defaults en weg zijn de problemen hopelijk. Dan klopt de checksum weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ja, na een BIOS update moet je het BIOS terug resetten naar standaard. Anders krijg je vaak zo'n checksum error.

Overigens is er ook nog een kans dat het niet aan je geheugen, maar aan je geheugencontroller ligt. Je zegt dat je vorige CPU DOA is. Dat gebeurt niet vaak, dus misschien is er iets mis met het socket of je moederbord, waardoor deze CPU ook problemen geeft. De geheugencontroller zit namelijk in de CPU. 90% kans dat het wel het geheugen is overigens, dat komt wel vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Admiral Freebee schreef op maandag 03 mei 2010 @ 09:43:
Ja, na een BIOS update moet je het BIOS terug resetten naar standaard. Anders krijg je vaak zo'n checksum error.

Overigens is er ook nog een kans dat het niet aan je geheugen, maar aan je geheugencontroller ligt. Je zegt dat je vorige CPU DOA is. Dat gebeurt niet vaak, dus misschien is er iets mis met het socket of je moederbord, waardoor deze CPU ook problemen geeft. De geheugencontroller zit namelijk in de CPU. 90% kans dat het wel het geheugen is overigens, dat komt wel vaker voor.
Nee, er waren een aantal pinnetjes verbogen bij aankomst deze waren terug gebogen en de CPU was "Uitvoerig" getest" volgens de webshop.

Checksum weet ik onderanderen ook, dat is gewoon resetten naar bios defaults en opslaan. Probleem weg.

RMA aangevraagt, en deze is geaccepteerd :), ik wacht eventjes tot mijn nieuwe DIMM'etje binnenkomt voordat ik deze verstuur, zodat ik teminste met een werkende PC zit. Ik houd jullie op de hoogte.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 03-05-2010 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
T probleem is opgelost! Heb nu 2 dezelfde DIMM'metjes Dual channel draaiend.. werkt mooi!

Pagina: 1