SSD in netbook + desktop

Pagina: 1
Acties:

• PutsMartijn
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-02 12:37
Hallo allemaal.

Voor mijn desktop heb ik deze uitgezocht: http://www.pixmania.nl/nl...solid-state-disk-x25.html

Voor mijn laptop deze: http://www.pixmania.nl/nl...-state-disk-32gb-ide.html

(pricewatch: MSI Megabook S270B-072NL (T64 MT-32; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 12,1"TFT; WXP Home) (Deze laptop heb ik)

Nu is mijn vraag of deze uberhaupt in mijn laptop te gebruiken zal zijn. Er zit bij mijn weten een ATA schijf in, welke je erin moet leggen/drukken over een soort connectors, dus zonder ide kabeltje.

Verder vraag ik mij af of dit een verstandige keuze zal zijn voor zowel laptop als pc. Dit aangezien veel mensen zeggen dat je beter een jaar kan wachten omdat dan de prijzen véél lager zullen zijn en de snelheid winst misschien niet heel veel zou zijn (laptop: 64 bits TM32 AMD Turion processor + 80 gb 5400 rpm, desktop: AMD Phenom II X4 955 BE processor s-ata 160gb 7200rpm).
Ook blijkt dat deze SSD schijven een trim moeten bezitten om hier je besturingssysteem op te kunnen installeren omdat de pc + laptop deze schijven niet kunnen vinden.
Ten slotte blijkt dat als deze SSD's vol beginnen te raken, wat nogal snel is met Windows 7 besturings systeem + Office + Flight Simulator X, deze SSD's traag beginnen te worden.

Your opinion please

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

De vraag is dus of de SSD in je laptop past. Schroef 'm open en maak een foto van de connector van de laptop, en schijf zelf. Post die hier dan kunnen wij vertellen of het een standaard SATA aansluiting is (die je nodig hebt), of een ouderwetse EIDE (enhanced IDE, feitelijk een IDE + power in 1 stekkertje) aansluiting.

Wat je zoekt is een SSD met TRIM functie (iedere fatsoenlijke SSD heeft dat tegenwoordig), die overigens niet noodzakelijk is voor de correcte werking van een SSD, maar wel aan te raden is.

Voor de rest is het je eigen mening. Investeer ik nu in een snelle "schijf" en haal ik er een paar jaar plezier uit voordat de prijzen acceptabel zakken, of ben ik nog content met de huidige schijf. Eventueel is een upgraden van je notebookschijf naar een beter exemplaar ook wel een goed alternatief. Draai daarvoor HDtune eens en vergelijk met een standaard 500GB notebook schijf.

-_-

• PutsMartijn
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_MXblNjIlsps/S92o0cmATJI/AAAAAAAAAe0/RWngNvPgoPg/s512/Harde%20schijf%20laptop.JPG

Dit is de harde schijf en connector van mijn laptop.
De vraag is natuurlijk ook nog hoe snel de prijzen gaan droppen. Op mijn laptop ga ik toch geen spellen spelen etc uiteraard. Dus 30 gb is dan wel genoeg voor besturingssysteem.

• PutsMartijn
Bovenzijde schijf: Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_MXblNjIlsps/S92prv8TQDI/AAAAAAAAAe4/YofYGhZDPV8/s1024/Bovenzijde.JPG

• Freedom_Fighter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

Freedom_Fighter

If it aint broke tweak it!!!

Het zit ernaar uit dat deze zou moeten passen, al heb ik nog niet eerder van een ssd schijf gehoord met ide aansluiting.

Edit:
Lees nu even wat reviews over de transcend ssd en deze zijn niet erg lovend, ik zou als ik jouw was even rond neuzen voor dat je overgaat op aanschaf. Ik denk , met de reviews in men achterhoofd, dat een 7200 rpm drive beter is.

[ Voor 50% gewijzigd door Freedom_Fighter op 02-05-2010 18:43 ]

• PutsMartijn
Zie de Transcend schijf van de link die ik had geplaatst: Afbeeldingslocatie: http://www.transcend.nl/products/images/SSD/SSD25/SSD25/530x400_64G_IDE_SSD25S_product.jpg

• PutsMartijn
Sorry mijn domme fout. Dit keer de schijf zonder plastic connector voor de laptop. Lijkt alsof er een pinnetje of 2 meer op zit dan de Transcend?
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_MXblNjIlsps/S92sKA2ilYI/AAAAAAAAAe8/wm956n2WH9c/s512/Pinnetjes.JPG

• Freedom_Fighter

Freedom_Fighter

Het past dat is geen probleem maar als je de spec leest van die schijf die wilt hebben dan zou ik toch er niet voor gaan, deze zijn om te huilen.

gegevens van de webshop:

Afspelen tot 25 MB/s (UDMA Mode4) (denk dat ze hier lezen bedoelen)
Schrijven tot 8 MB/s (UDMA Mode4)

Nee ik zou het geld liever in een 7200 RPM IDE met meer ruimte dan hierin.

Edit:
leest dit op een review site voor ssd:
Brand Transcend
Model TS32GSSD25-S
Size 32GB
Interface IDE
Height 2.5
Max Read Speed (MB/s) 57
Max Write Speed (MB/s) 41
Flash Type SLC

ziet er wat beter uit maar toch niet echt denderend lees ook dat een 7200 udma hdd moeilijk wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door Freedom_Fighter op 02-05-2010 18:55 ]

• PutsMartijn
Op de site van transcend.nl staan deze gegevens

Performance:
SLC - Read up to 74MB/s, Write up to 62MB/s (8GB to 32GB)

MLC - Read up to 74MB/s, Write up to 45MB/s (32GB, 64GB)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Zeg, help jij een ander ook eens? :P Daarnaast kun je jezelf helpen door de specificaties van de schijf te bekijken. Je ziet dat 'ie zo'n 75 MB/s leest en 45 MB/s schrijft. Dat doet een willekeurige, tien keer zo grote PATA-harddisk ook:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/12349/10112.png

Dus zo veel voordeel heb je niet van deze SSD.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• PutsMartijn
Tuurlijk help ik een ander ook eens :) Werk in een computerwinkel dus doe niet anders :p en ben nog niet zo lang actief op tweakers. Maare deze harde schijf zit er momenteel in: pricewatch: Western Digital Scorpio Blue WD800VE. Maar om het kort samen te vatten kan ik dus beter géén SSD kopen voor mijn laptop, maar wel voor mijn desktop?

• Freedom_Fighter

Freedom_Fighter

Nou ik zou toch echt niet voor deze ssd gaan, de wd 320 GB beve doet iets minder maar heeft tig keer meer GB en is stukken goedkoper zie anders deze review van een medetweaker
http://tweakers.net/productreview/12349/western-digital-scorpio-blue-wd3200beve-320gb-pata-133-8mb-5400rpm.html

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

En de buitenste extra pinnetjes zijn als ik me niet vergis extra 5V power pinnetjes (1x 5V en een maal ground.). Ik zou dan toch wel even de pinout opzoeken als je het zeker wilt weten.

Maar zolang het past, gaat dit op hardware nivo werken, hoewel ik het eigenlijk wel eens ben met het advies van de mensen boven mij.

-_-

• PutsMartijn
Hm ik heb die review even gelezen. Ziet er inderdaad goed uit die harde schijf. Alleen dan zijn er de 2 punten dat ik maar zo'n 30 gb van de beschikbare 320 gb gaan gebruiken. Als 2e punt dat de schrijf en leessnelheid inderdaad niet veel uitmaken ten opzichte van de Transcend SSD, alleen de toegangstijd is bij zo'n IDE zo'n 16 ms en bij SSD toch ongeveer 0,5ms?
Of is dit dan weer niet merkbaar bij deze Transcend in verband met openen van programma's, starten van Windows, etc... Tevens heb ik ook niet kunnen vinden dat de Transcend de vereiste TRIM functie heeft.

• Freedom_Fighter

Freedom_Fighter

Trancend heeft niet de trim functie, ten minste de ide schijf niet. Verder ja programmas zal je mischien sneller kunnen in laden maar toch is mijn advies en dan in combinatie met jouw notebook + ssd , NEE
Ga voor een normale hdd deze zou ongeveer hetzelfde doen in schrijf en lees snelheid en toch meer GB hebben , ja hou zou wat langzamer zijn met het vinden van de bestanden op de hdd.
SSD = 3,80 per GB
WD HDD = 0,25 per GB
Keuze is aan jouw, advies is gegeven

• PutsMartijn
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ben het er mee eens dat qua de prijs per GB bij SSD vele malen duurder is.
SSD gaat mij dan ook puur om de reactie tijd van de laptop als ik een programma wil openen, opslagruimte maakt mij niets uit, zolang Windows en een aantal standaard applicaties er maar op draaien.
De toegangstijd momenteel van mijn huidige harde schijf is zo'n 40 keer hoger dan de toegangstijd van de Transcend. Alleen heb ik gehoord dat zonder de trim functie, welke de Transcend IDE blijkbaar niet heeft?, ik deze schijf dus niet als vervanger kan gebruiken van mijn huidige Western Digital. Aangezien deze zonder de trimfunctie niet wordt herkend door de laptop? en dus ook niet kan functioneren als enige en bassisschijf voor Windows. Please correct me if I'm wrong.

Verder heb ik geen negatieve reacties gehoord op de Intel SSD voor mijn desktop, dus ik ga ervanuit dat dit wel een wijze keus is?

Bedankt allemaal!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
TRIM heeft niets te maken met het herkennen van de schijf.

trim is een optie om performance degradatie tegen te gaan, dit ontstaat na verloop van tijd bij SSD's
google er maar eens op.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Freedom_Fighter

Freedom_Fighter

Volgens mij betekent trim niet dat als je dat niet op een ssd hebt dat deze dan niet bruikbaar is voor een boot schijf. Het hele verhaal wordt hier uitgelegt Wikipedia: TRIM. Komt erop neer dat na een tijd de ssd trager kan worden na veel gebruikt en dat met behulp van trim / garbage collect dit tegen gaat om het zo bot mogelijk te zeggen (correct me if from :P )

En de intel is inderdaad een goede keus als je voor een ssd gaat in de desktop

• PutsMartijn
Had het inderdaad net gelezen op Wikipedia. Er blijkt wel regelmatig software bij de SSD's geleverd te worden, bij de oudere SSD's dan. Dit in verband met als ze geen trim functie ondersteunen, er wel met de bijgeleverde software de schrijf en leesprestaties behoorlijk snel blijven.
Maar heeft het starten en werken met programma's als Windows Explorer, Internet explorer, opstarten Windows zelf, etc... alléén te maken met de toegangstijd tot de harde schijf? En totaal niet met de lees en schrijfsnelheid van de harde schijf? Want dan zou deze "flutte" Transcend toch nog niet zo slecht zijn ondanks zijn lees en schrijf prestaties?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
CodeCaster schreef op zondag 02 mei 2010 @ 18:56:
Dus zo veel voordeel heb je niet van deze SSD.
Doorvoersnelheid niet nee.. maar response tijd wel.
Zonder te weten wat TS met de ssd/hdd gaat doen kan je geen goed advies geven.
Bijv, booten van je OS zal zeker weten flink sneller op de SSD gaan dan de HDD.

• PutsMartijn
Nja. Dat sneller booten lig ik niet zo wakker van. Dat doe ik maar 1 keer op een dag. Maar programma's openen en afsluiten, programma's gebruiken. De snelheid waarmee dit gaat boeit me wel heel erg.
Als dit ook vele malen sneller gaat met deze SSD ben ik toch wel verkocht.
Dingen die misschien voor velen als negatief punt zijn, maken mij niet zoveel uit: grote van opslag ruimte (GB's), het schrijven van bestanden zoals bij downloaden, kopieren van bestanden van laptop naar usb stick, etc.
De enige reden waarom ik SSD zou willen is gewoon de snelheid van reageren op alles.

• PutsMartijn
Even een screen gemaakt van de huidige toegangstijd van mijn MSI, echt belachelijk 44ms

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_MXblNjIlsps/S93C21QVjHI/AAAAAAAAAfk/9lzVJVPUGPM/s576/MSI.jpg

• PutsMartijn
Ben nu toch wel erg aan het twijfelen. Las op de site van Transcend dat MLC aan te raden is voor OS als Windows. De prestaties zouden erg onderdoen aan SLC. Ook het aantal keren schrijven is bij MLC 10 000 keer i.p.v. 100.000 keer bij SLC.
SLC is dan wel echt nog onbetaalbaar.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:44
PutsMartijn schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:07:
Had het inderdaad net gelezen op Wikipedia. Er blijkt wel regelmatig software bij de SSD's geleverd te worden, bij de oudere SSD's dan. Dit in verband met als ze geen trim functie ondersteunen, er wel met de bijgeleverde software de schrijf en leesprestaties behoorlijk snel blijven.
Maar heeft het starten en werken met programma's als Windows Explorer, Internet explorer, opstarten Windows zelf, etc... alléén te maken met de toegangstijd tot de harde schijf? En totaal niet met de lees en schrijfsnelheid van de harde schijf? Want dan zou deze "flutte" Transcend toch nog niet zo slecht zijn ondanks zijn lees en schrijf prestaties?
Het zou enorm effect hebben op opstarten van Windows en applicaties.

Je zal helaas moeten uitkijken (en waarschijnlijk een risico nemen). Ik weet niet waar je het vandaan hebt dat oudere SSDs vaak een tooltje bijleveren, maar lijkt mij sterk. Je hebt een grote kans dat een dergelijke SSD enorm degradeert: Het gevolg is dat die oude SSDs problemen krijgen en naast goede toegangssnelheden ook af en toe toegangssnelheden laten zien van 500ms+. Daar ga je echt niet blij van worden.

De SLC schijfjes hebben daar een stuk minder last van, maar zoals je zegt ook prijzig. Mij lijkt iid ook een HDD een betere keuze. De betere fabrikanten investeren gewoon niet in IDE SSDs. Er zijn er hier en daar wel te vinden, maar vaak heeft het simpelgezegd een boutcontroller wat de naam SSD eigenlijk niet waardig is.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

DukeBox schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:12:
Doorvoersnelheid niet nee.. maar response tijd wel.
Zonder te weten wat TS met de ssd/hdd gaat doen kan je geen goed advies geven.
Bijv, booten van je OS zal zeker weten flink sneller op de SSD gaan dan de HDD.
Wat ik zo'n beetje te horen heb gekregen (en wat je zelf met wat langer Googlen dan de eerste drie hits aanklikken ook kan vinden) is dat de responsetijd van SSD's, zeker na enig gebruik, rap afneemt.

Het betreft hier duidelijk de MLC-uitvoering aangezien de schijf bij Pixmania 114 euro kost, zie ook de pricewatch:
pricewatch: Transcend 32GB 2.5" Solid State Disk - MLC 32GB: € 93,-
pricewatch: Transcend 32GB 2.5" Solid State Disk - SLC 32GB: € 249,-
(Fijn dat ze zo duidelijk zijn met typenummers bij Pixmania).

En neem bijvoorbeeld dit topic, waar de MLC-uitvoering schijf volledig de grond in wordt getrapt:
What you're experiencing is the SSD's ever so often unpublished poor random write performance. Installing the OS and updates is brutal. Waiting for userinit.exe to complete after login can take a minute, virtually freezing the drive until complete
En ja, dat is de dan wel de SATA-versie, maar de datasheet van de PATA-versie rept met geen woord over random access. Sterker nog, de datasheet van de SATA-versie heeft het over een whopping 2,518 MB/s random read, waar mijn huidige laptopharddisk bijna 22 MB/s doet in hetzelfde HDBENCH, terwijl de sequentiële reads en writes vrijwel hetzelfde zijn. En dan heb ik 320 GB voor vier tientjes :Z
PutsMartijn schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:23:
Even een screen gemaakt van de huidige toegangstijd van mijn MSI, echt belachelijk 44ms

[afbeelding]
Die is gewoon naar z'n grootje :P Ik zou voor een paar tientjes lekker een 5400 RPM PATA-schijf kopen voor in die laptop, zoals de eerder aangedragen pricewatch: Western Digital Scorpio Blue WD3200BEVE, 320GB PATA-133, 8MB, 5400rpm. :) Daar ga je een hoop meer plezier van beleven dan van zo'n derderangs SSD.

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 03-05-2010 10:16 ]

• PutsMartijn
Nja.. Ik denk dat ik inderdaad gewoon beter een 10 000 rpm schijf voor mn computer kan kopen van een TB bijv dan de Intel SSD. De huidige schijf van mijn laptop is ook al een Scorpio reviews: Western Digital Scorpio VE review
Die goed uit de testen komt. Of is mijne vernachelt na de test van 44ms die ik had?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

PutsMartijn schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:00:
Nja.. Ik denk dat ik inderdaad gewoon beter een 10 000 rpm schijf voor mn computer kan kopen van een TB bijv dan de Intel SSD.
Dat is dus níet zo, want de SSD van Intel die jij uitgezocht hebt (link liever naar de pricewatch dan naar Pixmania, dan heb je ook prijzen van andere aanbieders en uitgebreidere specificaties :P ) is vele malen sneller (sequentiëel én random) dan een betaalbare harde schijf. Uiteraard kun je daar nog een extra schijf van een paar TB naast hangen voor data-opslag. Je vertelt alleen niet wat voor schijf er nu in je PC zit (ja, een van 160 gig, maar dat kunnen er vrij veel zijn), maar als je een Intel X25 neemt als boot- en applicatieschijf heb je een systeem dat bijna vliegt. ;)
De huidige schijf van mijn laptop is ook al een Scorpio reviews: Western Digital Scorpio VE review
Die goed uit de testen komt. Of is mijne vernachelt na de test van 44ms die ik had?
Scorpio is net zoiets als Radeon, binnen die serie heb je zo veel verschillende uitvoeringen... Een access time van 44 ms is echt absurd hoog voor een 2,5"-harddisk die op 5400 toeren draait, maar dat is een verhaal op zich: test de schijf in een andere pc, benchmark hem, bekijk de SMART-status... :) Ik neem aan dat 'ie richting op is (hoe oud is 'ie en hoe intensief is 'ie gebruikt?).

Kortom: stop een lekkere snelle SATA-300 SSD van Intel in je desktop, eventueel aangevuld met een SATA-harddisk van een TB of één, anderhalf, en koop een Scorpio van 320 GB voor in je laptop, en qua storage kun je weer even mee :)

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 03-05-2010 12:18 ]

Pagina: 1