Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-10 13:16
Heey ik heb een vraag over een voeding.

ik heb 2 systeempjes altijd tegelijkertijd draaien nu druk ik ze aan met dezelfde knop.
nu is 1 voeding kapot gegaan (oude 300w) maar nu heb ik nog een 700 watt over.
is het mogelijk om de atx kabel op te splitsen en zo 2 moederborden op 1 voeding te laten draaien.
de gewone molex connectors werkte wel, de dvd brander van syteem 2 zat op de 700 watt voeding.

Systeem 1:
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
amd phenom II x4 955 BE
club3d hd 4890 OC
Samsung Spinpoint F1 640GB
kingston ddr3 2x2gb
LG Flatron W2261VP-PF
Samsung SH-S222A
Chieftec Turbo CFT-700-14C
windows vista

Systeem 2:
Asus k8v-x se
amd sempron 3000
Geforce fx6200 128mb
Western Digital Caviar SE WD1600AAJS, 160GB
LG Flatron W2261VP-PF
dvd brander merk weet ik zo niet.
voeding 300w kapot
linux mint

be gentle :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Lijkt me prima mogelijk, als het verbruik maar lager is dan het maximum vermogen van de voeding.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De voeding gaat het wel aan kunnen, maar het gaat niet zo maar werken, aangezien je met twee moederborden zit en dus problemen gaat krijgen met het starten en afsluiten van beide PC's.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:34
Ik ben geen electroman, maar is het niet belangrijk even te kijken naar het vermogen van de lijn naar het moederbord. Het zou best kunnen dat die lijnen gebouwd zijn om 1 moederbord met gemak te kunnen voorzien van prik, maar niet genoeg leveren voor 2. Een beetje het principe dat met goedkope voedingen niet genoeg ampere leveren over een 12v lijn voor 2 3dkaarten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
zat ik eerst zelf aan te denken maar nu wil ik ze allebei in 1 kast bouwen, en dan zou het ideaal zijn als het kon met 1 voeding. maar inderdaad met het afsluiten zit je dan wel weer dat het moederbord de voeding uitschakelt.
En dan maar hopen dat ze ongeveer gelijk lopen hahaha :P niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 10:52
wimpo schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:44:
.... zat op de 700 watt voeding. ...
Nee dat kan niet, dat extra vermogen is alleen beschikbaar op de 5 en 12V, maar niet op 3.3V van de ATX kabel ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Inderdaad, je zal moeten kijken hoeveel de voeding kan leveren op 3V3 en ook de negatieve spanningen, en ook heoveel je nodig hebt. Bovendien, wil je echt dat beide PC's tegelijk aan ten alle tijden? Dat lijkt me hoogstens onpraktisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat je wel kan doen is bij 1 van de moederborden 'resume after power-loss' instellen. En ergens instellen dat de 1e computer alleen handmatig uitgezet kan worden (dus niet automatisch uitschakelen vanuit het OS), dan kan de andere rustig afsluiten als het nodig is om ze uit te schakelen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
nou laat het praktische gedeelte dan maar even achterwege.
ik wil ook niet weten hoe het allemaal niet werkt, zo goed ben ik niet in elektronica om dat allemaal te begrijpen. maar serieel en parallel snap ik wel dus in dat opzicht weet ik dat het parallel op gesplitst kan worden.

@djexplo ik heb die dvd brander van m,n linux bak gewoon parallel gespitst vanaf de molex in m,n windows bak en het werkte wel gewoon hoe kan dat dan?
http://www.easytouch.pl/g...ex_-_2x_molex_et-9087.jpg
deze splitter voor gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door wimpo op 02-05-2010 17:30 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In theorie zou het mogelijk kunnen zijn, de praktijk is wat lastiger.

Aan een voeding zitten verschillende kabels zoals je zelf ook al opgemerkt hebt. Van simpelere 12v en 5v kabels, tot een hele grote stekker die op je moederbord gaat.

Nu staat een voeding niet altijd helemaal aan. Dit is afhankelijk van of de computer aanstaat. Het power on knopje zit dus op je moederbord, en het word via die grote 24 pins stekker geregeld dat als je dat knopje indrukt dat je voeding aangaat en je computer van stroom word voorzien.

Als je dan 1 hoofd pc hebt, dan moet deze eerst aan voordat je de andere op kan starten. Je zult ook eerst de 'slave/2e' pc af moeten sluiten voordat je de pc met de voeding afsluit.

Je moet dus uitzoeken, dat je alles zo aansluit dat als je pc2 uitzet pc1 niet meegaat.

Een ander probleem kan zijn, bijvoorbeeld een verdubbeling aan het aantal apparaten wat een bepaalde voedingslijn gebruikt. Het totale vermogen van de voeding is genoeg, maar de sterkte die 1 lijn kan leveren schiet dan te kort.

Zelf zou ik in iedere pc gewoon een eigen voeding zetten. Ik denk dat die paar tientjes dan niet opwegen tegen het ongemak en het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
wimpo schreef op zondag 02 mei 2010 @ 17:20:
nou laat het praktische gedeelte dan maar even achterwege.
ik wil ook niet weten hoe het allemaal niet werkt, zo goed ben ik niet in elektronica om dat allemaal te begrijpen. maar serieel en parallel snap ik wel dus in dat opzicht weet ik dat het parallel op gesplitst kan worden.

@djexplo ik heb die dvd brander van m,n linux bak gewoon parallel gespitst vanaf de molex in m,n windows bak en het werkte wel gewoon hoe kan dat dan?
http://www.easytouch.pl/g...ex_-_2x_molex_et-9087.jpg
deze splitter voor gebruikt.
molex,...5volt, 12volt

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
De pro's wegen niet meer op tegen de con's

Ik denk dat ik dan inderdaad gewoon een 2e voeding erbij zal halen, met het argument dat die paar tientjes inderdaad niet zoveel doet. Het was eigenlijk ook meer de uitdaging om 2 systemen in 1 kast te bouwen, en dan zit je al gouw met een 2e lompe voeding te kampen.

Misschien dat er in de toekomst iemand zal zijn die het wel voor elkaar krijgt, dan zal ik 1 van de eerste zijn die deze mod ook toepast :P
Op internet is ook niets te vinden dat dit al eerder is gedaan, dus voor de modders een echte uitdaging lijkt me!

Nou ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de reacties, dus bedankt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
Koppig als ik ben.

Heb Google nog een keer afgestruind en heb vervolgens deze link gevonden.
http://www.overclock.net/...e-power-supply-power.html
Both motherboards will need at minimum a power switch. Powering up one motherboard will not start the other running--but will supply voltage to the second board, which is evidenced by the HSF firing up. Simply power up one board and then when ready power the other. Shutting down one motherboard does not shut down the other. To completely power down the PSU both motherboard power switches must be activated on after the other. And that's all there is to it.

Hope this helps other mad modders and Folding Fanatics out there!

CyberD
My hopes are up again. :Y
Pagina: 1