Folder op externe harde schijf opent niet

Pagina: 1
Acties:

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hardware:
Macbook 2.16 2007/8 10.6.3
Lacie 320gb externe harde schijf via USB
Probleem:
Folder opent niet

Ik gebruik een Lacie 320gb disk met twee partities voor Time Machine en voor het opslaan van mijn films en series. Echter kan ik sinds vanochtend niet meer de filmfolder openen.

Het begon vanochtend al toen ik de schijf in de MB plugde en deze toen niet werd herkend. Dus een reboot gedaan en daarna wel weer zichtbaar. Vervolgens plaatste ik 3 films in een (tegelijkertijd nieuw aangemaakte) map in dezelfde filmfolder.

Een aantal uur later probeerde ik deze folder te openen, maar was ik verrast door wat er gebeurde. Elke keer dat ik toen de folder wilde openen dan begon heel de desktop en finder te flikkeren. Andere programma's functioneerde zoals gewoonlijk. Vervolgens de USB er gewoon uitgetrokken (slecht van me, weet ik) en deed ik de harde schijf aan en uit. Dit had zeker een effect. De flikkering was weg, maar mijn geliefde filmfolder was nog steeds out of reach. Alle andere folders openden wel, maar de filmfolder nog steeds niet. Zie slecht filmpje waarop te zien is dat ik eerst een aantal andere folders op de partitie open en als laatste de Filmfolder), maar als ik op Films klik dan verdwijnt het venster van Finder en opent weer direct bij waar ik was gebleven. Dus elke folder(ook van Time Machine back up op de andere partitie) opent wel behalve de filmfolder

Nu lijkt het erop (na een flinke Google zoektocht) dat er misschien een corrupte file in de folder zit en dat. in alle waarschijnlijkheid, de drive op zijn laatste benen loopt. Dus ik zal sowieso een nieuwe schijf moeten aanschaffen, omdat deze toch aardig vol is inmiddels.

Ervaringen hiermee en wat zouden mijn opties kunnen zijn? Afgezien van een format omdat ik uiteraard liever niet mijn films kwijtraak.

Als blijkt dat mijn harde schijf de pijp aan Maarten heeft gegeven dan neem ik aan dat ik (omdat hij onder de 2 jaar oud is) hiervoor aanspraak kan maken op de garantie. Al is dit een vraag voor een andere keer en SF :) .

EDIT: Nu gebeurt er toch iets raars. De partities van de harde schijf zijn niet zichtbaar in finder op het bureaublad. Maar wel op het reguliere bureaublad, als je begrijpt wat ik bedoel.
En dan nu het vreemde: ik kan nog wel bij de folders merk ik!
Als ik door de finder ga en de view op Columns zet dan kan ik gewoon met de pijltjestoetsen er doorheen navigeren en met cmd+o nog de file open maken. Zie wederom weer een heel slecht filmpje. Dus de folder kan nog wel geopend worden zolang het niet met de muis gebeurd?

[ Voor 12% gewijzigd door Póg mo Thóin op 02-05-2010 16:02 ]

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Verwijderd

Eerst even via schijfhulp programma de partities controleren. Als deze niets terug geeft kan je verder gaan zoeken.

• XO101
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 12:13
Heb ook ooit met mn externe schijf gehad dat mac osx de schijf niet wou openen, laat staan er iets naar toe schrijven.

Via een windows pc met daarop macdrive kon ik de schijf wel gewoon benaderen en beschrijven. Daarna weer aan de mac gekoppeld en hij deed het toen weer. Miss helpt die bij jou ook.

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
We zijn nu een paar weken verder en het gaat nog okee. Het lijkt mij ook op een probleem met de partities. Ik wacht even tot mijn MBA terug is van de reparatie en dan zet ik TM terug en zal ik de hele schijf formatteren.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos