Fans in Zalman HD501 op 100%

Pagina: 1
Acties:

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
Ik heb een zalman HD501 kast waarin twee 6cm fans chasis fans zitten. Deze zitten aangesloten op een gigabyte moederbord (GA-MA785GT-UD3H). Ze zijn aangesloten met een drie draadige pin, ze zijn dus regelbaar (zo ver ik weet).

De chasis fans blijven echter altijd op 100% draaien. In de bios kun je fan control op auto, volt en pwm. Geen van de opties geeft een verschil.

Daarna ben ik met speedfan aan de slag gegaan. In speedfan worden drie fans herkend als ik deze alle drie op 0 zet veranderd er nog steeds niets (niet in geluid productie of temps).

Tevens zit er bij het bord een tune progamma, dit kan alleen de CPU fan aanpassen en niet de twee andere fans.

Hoe kan ik de twee chasis fans minder snel laten draaien zodat de geluidsproductie minder wordt?

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Verwijderd

Fancontrollertje kopen?

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
Ze zijn aangesloten met een drie draadige pin, ze zijn dus regelbaar (zo ver ik weet).
Vaak wel, niet altijd.

Maar als ze op het moederbord niet regelbaar zijn, dan heeft een fancontroller vaak ook geen zin. Maar je kan het proberen.

Overigens heb ik zo goed als geen ervaring met Gigabyte borden (helaas als ik het hier en daar hoor) maar ik denk dat dat geen invloed heeft op het wel of niet kunnen regelen van de fans.

[ Voor 27% gewijzigd door .Sjoerd op 02-05-2010 14:42 ]

specs

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:19
Je kunt meestal maar 1 fan regelen op de moederborden en dat is die van de CPU, of is dat ook al weer verledentijd?
In iedergeval, je kunt wel een fan controller kopen, bijvoorbeeld een scythe master ace(of iets dergelijks, genoeg in de pricewatch te vinden), dan kun jij ze handmatig veranderen daar gewoon te draaien :p .
je kunt ze ook aan je molex aansluiten en wat kabeltjes verwisellen zodat ze altjid op 7 volt draaien.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:26

kronolith

[EDIT]

Voor zover ik weet kun je op Gigabyte bordjes de fan speeds niet softwarematig aanpassen, dacht dat er bepaalde chips ontbraken ofzo...