bekabeld netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cirediew
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-08 17:33
Ik ben net verhuisd en ik wil graag een bekabeld netwerk aanleggen.

Wat ik wil aansluiten is:

woonkamer:
xbox360
ps3
htpc(in de nabije toekomst)

slaapkamer:
kabel tv (coax)
media streamer
game pc

ergens in huis:
server (in de nabije toekomst)

Moet ik voor elk app. een aparte kabel trekken?, en zijn er utp wandcontact dozen met 3 aansluitingen? (heb ze niet kunnen vinden. Of kan ik beter 1 kabel per buis doen en dan een switch er op aansluiten?

Hoe zit het met het aansluiten van connectors op utp kabel, gezien de stugge en soepele variant.
De ene site zegt dat je de stugge wel kan aansluiten, de ander niet.

Als ik coax samen met cat6 in één buis leg moet ik dan de shielded versie nemen? stp?
En hoe zit dat met een telefoonkabel?

Als ik wandcontactdozen gebruik is het dan beter om die in de meterkast aan te sluiten op een patch panel?
Of direct vanaf mn router naar de contactdoos?

alvast bedankt!

hier een overzichtje van hoe ik het dacht,
2 mogelijkheden,
kabel 1 is naar woonkamer,
kabel 2 is naar slaapkamer
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v660/cirediew/voorbeeld.jpg

iemand nog tips voor goedkope webwinkels met veel netwerk"spullen"

[ Voor 11% gewijzigd door cirediew op 01-05-2010 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

Je kan naar elk apparaat 1 kabel trekken, maar je kan natuurlijk ook in elke ruimte een switch neer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cirediew
job schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 23:31:
Je kan naar elk apparaat 1 kabel trekken, maar je kan natuurlijk ook in elke ruimte een switch neer zetten.
wat is beter? en ik zit ook een beetje met de ruimte in de leiding, ik weet niet of ik in 1 keer één coax en 2 utp er doorheen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Als je gebruik maakt van gigabit routers en switches is een kabel voldoende voor de meeste zaken die je op je netwerk wilt doen. In het ergste geval moet je dan die gigabit verbinding delen met xbox, ps3 en htpc.

[ Voor 47% gewijzigd door job op 01-05-2010 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cirediew
job schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 23:36:
Als je gebruik maakt van gigabit routers en switches is een kabel voldoende voor de meeste zaken die je op je netwerk wilt doen. In het ergste geval moet je dan die gigabit verbinding delen met xbox, ps3 en htpc.
en maakt het dan ook nog veel verschil of ik cat5e neem of cat6? of is dat verwaarloosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
cat5e is prima voor gigabit.
cat6 is straks ook geschikt oor 10gigabit, maar het is wel n stuk dikker en stugger en dus lastiger aan te leggen.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik heb zelf kabels geprobeerd te trekken en naar sommige plekken lukte het niet om 2 utp kabels te trekken, ivm met de krappe bochten. Ik heb overworgen om de kabel te splitsen in 2x100mb/s (je hebt maar 4 aders van de 8 nodig voor 100mb/s, er zijn hiervoor kant en klare splitters te koop, maar je kan ze natuurlijk in de wandcontactdoos&patchpannel splitsen). De reden hiervoor zou zijn dat ik dan 2 aansluitingen heb, waar je oook telefonie over zou kunnen patchen. Toch heb ik besloten om voorlopig er overal maar een 1x 1GB/s aansluting van te maken. Mocht ik het willen splitsen dan pas ik dat wel aan met een kant een klare splitter aan beide kanten en kan ik er als nog POST over 1 laten lopen

Dingen die ik zou overwegen is het volgende
- de kabel leg je voor langer tijd aan, ga dus voor het hoogste netwerk
- maar hou ook rekening met wat je aparaten nu aan kunnen en welke aparaten je gaat kopen. Wordt je nieuwe server en is je htpc 1gb/s, dan is het zonde om maar een100 mb/s netwerk te hebben, maar misschien kan je er mee leven...
- een 1gb/s kabel kan je met een switch meerder aparaten aansluiten die de bandreedt evan de kabel delen. Dit is nu voornamelijk belangrijk voor de interne communicatie, bv filte transfer. Een switch kost wel stroom en heeft dus ook een stopcontact nodig....
- op 1 gb/s kabel is het niet zonder meer mogelijk POTS aan te sluiten en hem voor data te gebruiken, dus twee kabels is wenselijk als je POST (telefoon) overal wil aansluiten en 1gb/s wilt hebben.
- patchpaneel, het mooier en flexibeler, echter als je maar een paar aansluitingen hebt. Hoeveel aansluitingen heb je op je router (bedoel je hier mee een switch?) en zijn die 1GB/s. Idem hoeveel aansluitingen heeft je modem.

NB is het mogelijk ip van een 3xutp doos, er een wandcontactdoos naast te maken?
NB2 zodra je de kabels trekt, label ze :)

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

FatalError schreef op zondag 02 mei 2010 @ 00:55:
cat6 is straks ook geschikt oor 10gigabit, maar het is wel n stuk dikker en stugger en dus lastiger aan te leggen.
Voor 55 meter, ja. Voor 10gig moet je eigenlijk cat6a hebben. (That said, ik haal de 55m niet in mijn huis…)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
CyBeR schreef op zondag 02 mei 2010 @ 02:02:
[...]

Voor 55 meter, ja. Voor 10gig moet je eigenlijk cat6a hebben. (That said, ik haal de 55m niet in mijn huis…)
Ken je uberhaupt iemand die thuis meer dan 55 meter nodig heeft? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door FatalError op 02-05-2010 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Zelf gebruik ik onderstaande patchpanels.
http://cgi.ebay.de/Cat-5e...putz-508508-/270571147683

volgens mij ben ik ze wel eens goedkoper tegengekomen op een duitse site.

deze dus
http://www.lets-sell.info...AT5e-Patchpanel--250.html

[ Voor 17% gewijzigd door TrailBlazer op 02-05-2010 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cirediew
Bedankt voor alle reacties, ik ga dan toch voor cat6. Daarmee ben ik voorbereid op de toekomst.
Ook word het een patch panel in mn meterkast, geen gedoe met stekkertjes eraan maken enzo.

Dan nog deze vragen:

"Hoe zit het met het aansluiten van connectors op utp kabel, gezien de stugge en soepele variant.
De ene site zegt dat je de stugge wel kan aansluiten, de ander niet."

"Als ik coax samen met cat6 in één buis leg moet ik dan de shielded versie nemen? stp?
En hoe zit dat met een telefoonkabel?"

Dat van de stekkertjes is van belang om de app op de wandcontactdozen aan te sluiten en van mn router naar het patch panel. Kan ik daar beter weer een soepele kabel voor nemen? UTP of STP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Hoe zit het met het aansluiten van connectors op utp kabel, gezien de stugge en soepele variant.
De ene site zegt dat je de stugge wel kan aansluiten, de ander niet.
Officieel zijn er verschillende stekkers voor soepele en stugge kabel. Mijn ervaring is dat de stekkers voor soepele kabel prima werken op stugge kabel.
Als ik coax samen met cat6 in één buis leg moet ik dan de shielded versie nemen? stp?
En hoe zit dat met een telefoonkabel?
Nee hoor, gewone UTP kan prima samen met coax door 1 buis, net als telefoonkabel. Dit stoort elkaar niet.
Dat van de stekkertjes is van belang om de app op de wandcontactdozen aan te sluiten en van mn router naar het patch panel. Kan ik daar beter weer een soepele kabel voor nemen? UTP of STP?
Voor de verbinding tussen router en muurdoos kan je het beste gewoon soepele UTP kabel nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door FatalError op 03-05-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
TrailBlazer schreef op zondag 02 mei 2010 @ 09:40:
Zelf gebruik ik onderstaande patchpanels.
http://cgi.ebay.de/Cat-5e...putz-508508-/270571147683

volgens mij ben ik ze wel eens goedkoper tegengekomen op een duitse site.

deze dus
http://www.lets-sell.info...AT5e-Patchpanel--250.html
Bedankt voor deze site. Echt supergoedkoop ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cirediew
weet iemand ook een goedkope site met alle cat6 onderdelen, dus kabel op rol, wandcontactdozen enz.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

google eens op de term "utp op rol", en je komt genoeg shops tegen. :)
Winkels die utp op rol verkopen verkopen ook vaak de utp contactdozen.

Er zijn ook wel fysieke winkels waar je dit soort dingen kan kopen. In jouw regio zou ik er niet zo snel een weten, maar ik woon daar ook niet. De karwei heeft zoiets vast ook wel, maar die zijn daar nooit goedkoop in.

Maar als je toch perse een naam wilt horen: allekabels.nl heeft waarschijnlijk veel van dit soort spul. Dan is het aan jou verder om te kijken waar je dit het goedkoopst kan krijgen. Zie anders de shopsurvey/pricewatch. Daar zal ongetwijfeld ook nog wat staan.

[ Voor 51% gewijzigd door job op 05-05-2010 14:31 ]

Pagina: 1