[HP ML370 G3] - RAID5 wil niet rebuilden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik heb een HP ML370G3 server met een HP Smartarray 532 controller.
Deze is geconfigureerd in RAID5 met 1 online spare.

Onlangs ging er een HD stuk en die heb ik vervangen.
Ik zag dat het rebuilden netjes begon, echter na verloop van tijd is dit gestopt en was de status "Ready to rebuild".

Er was echter nergens een knopje te vinden om het rebuilden nogmaals te starten.. dit zou automatisch moeten gaan.

Ik heb met HP support gesproken en ik moest de firmware updaten van alle drives en de raidcontroller.
Dit heb ik gedaan, er was een firmware update voor 1 hd.

Alle lampjes op de hd's branden groen, en de system management homepage geeft ook aan dat alles in orde is... echter de RAID is nog steeds degraded... "Ready for rebuild" staat er.

Ik heb de array diagnostic utility laten draaien, echter zie geen opvallende dingen in de log (en die is nogal groot om hier te posten).

Wanneer ik de server reboot dan blijft hij hangen in de POST en geeft optie F1 of F2... (rebuild of niet).
Wanneer ik dan voor rebuild kies, dan boot de server verder en ik zie veel activiteit in de statuslampjes van de disks.... echter bij 12% ofzo stopt het weer en is de status "Ready for rebuild".

Hij vertikt het dus om te rebuilden... iemand enig idee hoe ik dat kan forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:15
als je de defect schijf er weer uit haalt en weer terug doet? (niet de verkeerde nemen). Wat doet die dan? Ik zou anders HP een nieuwe schijf laten brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik had vandaag ongeveer hetzelfde probleem

Ik zou eens kijken met de Smartstart CD en dan de ACU. Hiermee mee moet je booten.

[ Voor 12% gewijzigd door Turdie op 03-05-2010 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh foutje niet goed gelezen ... waarschijnlijk disk stuk.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2010 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
Ik heb met de Smartstart gekeken en zag daar ook melding dat array een rebuild nodig had.
Via smartstart kon ik echter geen opdracht geven tot rebuilden.
Wel heb ik de rebuild priority van low naar high gewijzigd en de server weer laten herstarten.
Rebuild begon, maar na een aantal minuten is deze gestopt en er staat weer "Ready for rebuild".

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jimbo123 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 23:29:
Ik heb met HP support gesproken en ik moest de firmware updaten van alle drives en de raidcontroller. Dit heb ik gedaan, er was een firmware update voor 1 hd.
Dat heb je gedaan, heeft niets geholpen dus opnieuw bellen met HP support lijkt me.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:28
Bel eens met HP over dit probleem, zij moeten weten wat er mogelijk is.
Hier is de gebruikershandleiding, staat hier niet wat in?
Eventueel is het beste eens de data backuppen en de set geheel nieuw aan te laten maken.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
The_Greater schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 10:35:
Bel eens met HP over dit probleem, zij moeten weten wat er mogelijk is.
Hier is de gebruikershandleiding, staat hier niet wat in?
Eventueel is het beste eens de data backuppen en de set geheel nieuw aan te laten maken.
Ik heb een backup van de data, maar een herinstallatie van die server zou ik me graag besparen.
Zal inderdaad nog eens met HP bellen en het resultaat hier posten.
Hoop alleen dat ze helpen omdat het een oude G3 server is die inmiddels buiten garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 09:33
Je zou nog een image kunnen maken met bijv acronis en daarna proberen de raid set opnieuw aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heb je overigens al eens geprobeerd om de positie van de disken te swappen in de drivebay. Voor je Raid-config maakt dit niet uit. Wellicht is er iets niet helemaal lekker met je backplane of iets dergelijks. Misschien dat je dit zo kunt uitsluiten.

Verder valt me het volgende op:
jimbo123 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 23:29:
Deze is geconfigureerd in RAID5 met 1 online spare.

Onlangs ging er een HD stuk en die heb ik vervangen.
Ik zag dat het rebuilden netjes begon, echter na verloop van tijd is dit gestopt en was de status "Ready to rebuild".
Waarom begon het systeem pas te rebuilden toen je de gefailde disk vervangen hebt? Je hebt immers een online spare. Als een disk failed en offline gezet wordt door de controller, hoort op dat moment direct je online spare gerebuild te worden. Hierna zou je Raid weer de status "healthy" moeten krijgen.

Daarna vervang je de defecte disk, door een nieuwe en wijs je die aan als nieuwe online spare.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
Question Mark schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 07:57:
Waarom begon het systeem pas te rebuilden toen je de gefailde disk vervangen hebt? Je hebt immers een online spare. Als een disk failed en offline gezet wordt door de controller, hoort op dat moment direct je online spare gerebuild te worden. Hierna zou je Raid weer de status "healthy" moeten krijgen.

Daarna vervang je de defecte disk, door een nieuwe en wijs je die aan als nieuwe online spare.
Als online spare heb ik de bovenste schijf gekozen, ik weet niet zeker of de rebuild naar die spare goed is gegaan... maar dat lijkt mij niet eigenlijk.

Volgens mij is het echter zo dat wanneer de rebuild naar spare klaar is, en je de defecte hd vervangt, dat er dan nogmaals een rebuild komt om te zorgen dat dezelfde schijf weer spare is
Pagina: 1