• TijnVan
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-07-2025
Hallo iedereen,

Ik ben een nieuwe PC aan het assembleren en ben op problemen gestuit.

Dit zijn de onderdelen:
- Gigabyte GA-MA770T-UD3
- AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition
- Antec TruePower TP-550- Powersupply
- Kingston ValueRAM 2 x 2 GB DDR3 1333MHz
- Asus ATI Radeon 5850 PCI Express 2.1 x16 1GB DDR5

Het probleem is dat wanneer ik het systeem op probeer te starten, het net lijkt alsof de videokaart blijft proberen op te starten. De fan van de videokaart lijkt constant te herstarten.

Ik heb het geprobeerd met een andere videokaart (geForce 8800GTS 512mb). Deze leek wel gewoon te draaien maar, net als bij de nieuwe videokaart, start ook niet op. Hij laat geen beeld zien. Daarna heb ik de nieuwe videokaart in mijn oude pc gezet. Deze startte ook wel op maar gaf geen beeld.

Het systeem geeft geen beepjes als ik hem opstart en de andere fans lijken allemaal wel normaal te draaien. Zonder videokaart zie ik niets dat er op wijst dat er iets mis is. Op het moederbord branden geen lampjes. Ik heb het gedriedubbelcheckt en volgens mij zijn alle kabels en componenten goed geplaatst. Alles paste gewoon en ik ben vrij zeker dat dit het probleem niet is.

Overigens heb ik nog geen koelpasta op de cpu gesmeerd aangezien dat er niet bij zat. Ik neem aan dat dit enkel tot doel heeft de cpu beter te koelen, en dat het niet schadelijk is bij kort gebruik (30sec).

Ik ben ten einde raad, ik zet deze pc in elkaar voor familie en het zou jammer zijn als het niet zou lukken.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Groeten,

Martijn

edit: Het topic 'Hangen en Opstartproblemen troubleshooter' heb ik al nagelopen maar ik heb niets gevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door TijnVan op 01-05-2010 22:41 ]

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 19:42
Als de nieuwe GPU het ook niet in een andere PC doet lijkt het me vrij duidelijk. Een brakke GPU.
En ik zou zeker de CPU cooler niet zonder koelpasta bevestigen, ook al is het alleen maar om te testen.

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-02 05:11
Probeer de andere PCI-E poort,
je hebt wel alle stroom kabels aangesloten ?( niet als noob bedoeld )

automation fanboy

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 19:42
Nu ik het zo nog een keer overlees heb je wel een vaag probleem. De ati 5850 functioneert zowel niet in de nieuwe als de oude pc en de 8800gts functioneert niet in de nieuwe maar wel in de oude? En start de nieuwe computer wel of niet op? Want je zegt alleen dat de nieuwe videokaart geen beeld laat zien.
Als dit allemaal zo is en je weet zeker dat je alles goed hebt aangesloten dan zou dat betekenen dat naast de GPU nog meer componenten niet met elkaar samenwerken.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Overigens, gebruik je een standaardkoeler? Dan heb je geen koelpasta nodig, zit al op de koeler.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:49

epic_gram

undercover moderator

er liep ergens een topic op een andere site, waarin een 5850 niet draaide op oude chipsets. Aangezien je nog werkt met een 770. Wat voor chipset had die andere pc, waarin het ook niet werkte? een 5850 is niet backward compitable met pci-e 1.x.

Maar dat verklaard nog niet waarom die 8800 het ook niet doet in de nieuwe pc... Het kan wel de reden zijn dat je 5850 het niet in die andere pc doet. In dat geval is het je moederbord.

edit: hier is die tread

[ Voor 12% gewijzigd door epic_gram op 02-05-2010 09:54 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• TijnVan
Bedankt voor de reacties iedereen,

@epic_fail: Het mobo die de ts daar had gekocht waar de GPU wel in draaide, heeft dezelfde chipset als mijn nieuwe pc. Dat is AMD 770 / AMD SB710. Het is ook een pci-e 2. En voor zover ik weet is 2.1 (wat mijn GPU is) backwards compatible naar 2.0. In theorie zou dat moeten kloppen toch?

@bwerg: Ja het is de standaardkoeler, en er zat inderdaad een dun laagje zilveren substantie op de koeler.

Het vreemde en eritante aan dit verhaal is dat een andere videokaart ook niet op het nieuwe systeem draait. Alles anders dan de GPU lijkt prima te draaien, maar hij start niet op in de zin van hij gaat naar de bios (hij geeft geen piep). Ligt dat dan aan het mobo want met de 8800 doet hij min of meer het zelfde. (m.u.v. dat de GPU wel normaal lijkt te reageren)

Ik heb werkelijk geen idee wat de volgende logische stap is omdat ik dus niet weet wat er nou precies defect of niet compatibel is. Het kan dus A: defect mobo; B: defect gpu; of C: niet compatibele onderdelen zijn.

Als ik het dan nog niet opgelost heb ga ik v/d week denk ik even naar de winkel bellen om te vragen of ik alsnog van de assemblage service gebruik mag maken.

Verwijderd

TijnVan schreef op zondag 02 mei 2010 @ 17:04:
Als ik het dan nog niet opgelost heb ga ik v/d week denk ik even naar de winkel bellen om te vragen of ik alsnog van de assemblage service gebruik mag maken.
Dat was vanaf het begin een heldere optie.

Een beetje meer duidelijkheid kan helpen. Doet de nieuwe videokaart het in het nieuwe systeem? Doet de nieuwe videokaart het in een ander systeem? Doet een andere videokaart het in een ander systeem? En doet een andere videokaart het in het nieuwe systeem? En doet een andere videokaart het wel weer als de andere videokaart in een andere computer geplaatst wordt?

Een aanpak is om het cmos schoon te maken, het moederbord helemaal leeg te halen en alle stekkers eraf te halen. Dan kunnen de processor, de processorkoeler met warmtegeleidende pasta, de voedingaansluitingen, de videokaart en de kaststekkertjes opnieuw in de betreffende plaatsen gestoken worden. Bij een opstart zonder geheugenmodules hoort het moederbord te piepen. Een volgende optie is om de verschillende onderdelen 1 voor 1 te vervangen door een ander werkend onderdeel en om de onderdelen 1 voor 1 in een andere computer te testen.

Een geaarde antistatische armband kan helpen om de onderdelen heel te houden tijdens de montage. Een eerste diagnose lijkt aan te geven, dat de grafische kaart en het moederbord of de voeding kapot zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2010 18:09 ]

• TijnVan
@deon: De nieuwe videokaart doet het niet in het nieuwe systeem en niet in het andere systeem. De andere videokaart doet het obv wel in het andere systeem maar niet in het nieuwe systeem. En de andere videokaart doet het nog steeds in het andere systeem.

Ik heb er de onderdelen niet voor om ze allemaal te testen in andere combinaties. Ik heb alles losgehaald en weer in elkaar gezet, zonder resultaat. Na een weekendje proberen heb ik er wel genoeg van. Ik hoop alleen dat het mogelijk is om het de webshop nog te laten assembleren.

Hardstikke bedankt voor de hulp, ik denk dat er gewoon iets kapot is o.i.d.

Groeten, Tijn

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

epic_fail schreef op zondag 02 mei 2010 @ 09:52:
er liep ergens een topic op een andere site, waarin een 5850 niet draaide op oude chipsets. Aangezien je nog werkt met een 770. Wat voor chipset had die andere pc, waarin het ook niet werkte? een 5850 is niet backward compitable met pci-e 1.x.

Maar dat verklaard nog niet waarom die 8800 het ook niet doet in de nieuwe pc... Het kan wel de reden zijn dat je 5850 het niet in die andere pc doet. In dat geval is het je moederbord.

edit: hier is die tread
Alleen dat topic lijkt me nogal weinig om op basis van de te concluderen dat de 5850 niet compatible is met PCI-e 1.x. Volgens de specs moet een PCI-e 2.x kaart namelijk ook gewoon werken in een 1.x slot.
De TS van dat topic zegt zelf al dat zijn mobo vrij oud is, dus daar zou ik eerder het probleem zoeken in zijn geval.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:49

epic_gram

undercover moderator

ff een kickje...

Is het probleem al opgelost? ik ben wel benieuwd wat er aan de hand was eigenlijk.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Pagina: 1