Ik maak nu al een aantal jaren websites en dergelijke met php, de laatste tijd heb ik mij verdiept in Object Orienteerd programmeren omdat vele mensen mij dit aanraadde. Echter heb ik mijn twijfels nu na een aantal grotere projecten of het wel zo verstandig is om object georienteerd te programmeren.
Daarom som ik hier een aantal voordelen op:
+ Overzichtelijk
+ Gemakkelijk uitbreidbaar
+ Onderdelen zijn gemakkelijk afzonderlijk aan te passen
+ Mooie scheiding tussen Gui en Backend
Maar de negatieve:
- Veel bestanden includen
- Veel overbodige functies aanwezig
- Heel object inladen (Alle attributen uit DB halen en setten als je maar 1 attribuut nodig hebt)
- ...
Ik ben ervan overtuigd dat OOP zeker zonder twijfel gebruikt moet worden in Java en dergelijke maar in Php heb ik er mijn twijfels over... Om de simpele reden dat bij elke request zoveel includes gedaan worden en dat er zoveel overbodige dingen gedaan worden die na die request weer weg zijn.
Ik heb een Gui die veel gebruikt maakt van Ajax requests en dus telkemale maar zeer kleine dingen moet aanpassen of ophalen. Maar soms 5-6 Object en Managers moet ophalen.
Is het dan zo verstandig op OOP te gebruiken of is dit gewoon niet snel genoeg en geheugen vretend voor een webapplicatie of website?
Daarom som ik hier een aantal voordelen op:
+ Overzichtelijk
+ Gemakkelijk uitbreidbaar
+ Onderdelen zijn gemakkelijk afzonderlijk aan te passen
+ Mooie scheiding tussen Gui en Backend
Maar de negatieve:
- Veel bestanden includen
- Veel overbodige functies aanwezig
- Heel object inladen (Alle attributen uit DB halen en setten als je maar 1 attribuut nodig hebt)
- ...
Ik ben ervan overtuigd dat OOP zeker zonder twijfel gebruikt moet worden in Java en dergelijke maar in Php heb ik er mijn twijfels over... Om de simpele reden dat bij elke request zoveel includes gedaan worden en dat er zoveel overbodige dingen gedaan worden die na die request weer weg zijn.
Ik heb een Gui die veel gebruikt maakt van Ajax requests en dus telkemale maar zeer kleine dingen moet aanpassen of ophalen. Maar soms 5-6 Object en Managers moet ophalen.
Is het dan zo verstandig op OOP te gebruiken of is dit gewoon niet snel genoeg en geheugen vretend voor een webapplicatie of website?