Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 10:17
Onlangs heb ik mijn oude pc omgetoverd tot server. Eerste een tijdje FreeNas erop gehad, maar nu gebruik ik het als download pc/HTPC met Windows Xp.

Helaas heb ik nu een probleem bij het verbinden met de server op het draadloos netwerk.

De situatie zoals het nu is:

Het internet komt binnen op de Ziggo modem. Vanaf de Ziggo modem wordt het internet gerouterd door een Belkin Wireless N+ router (WPA-2 beveiliging, ook geprobeerd met WEP en met de beveiliging uitgeschakeld). De server is via een kabel met deze router verbonden. Mijn laptop is draadloos met deze router verbonden. Om andere computers te verbinden, welke een stuk verderop staan, is er een tweede router via een kabel aan de Belkin router verbonden. Deze tweede router is een Linksys WRT54G (beveiligd d.m.v. een WEP-key)

Internet werkt op alle computers prima. De server trekt de volledige snelheid van 50 mbit zonder problemen dicht. Ook de laptop kan gewoon zonder problemen verbinden met het internet.

Als ik echter met de server wil verbinden via het draadloze netwerk van de Belkin router krijg ik bijna alleen maar timeouts. Pingen lukt ook niet. Zo nu en dan komt er een pakketje terug tijdens een ping, maar dat is denk ik nog geen % van het totaal. Zo nu en dan krijg ik een verbinding, worden er enkele dingen geladen, zoals bijvoorbeeld de titel van de webinterface van SABNZBD+, maar daar blijft het dan ook bij.

Ook krijg ik soms een paar seconde een verbinding via Input Director, een programmaatje om de muis van de server via het netwerk te besturen. Helaas valt de verbinding na enkele seconde weer weg met de melding dat de server niet meer reageert op verzoeken.

Sluit ik de laptop aan op de kabel, direct aan de Belkin router, dan kan ik zonder problemen verbinden met de server. Webinterfaces, Input Director, gedeelde mappen, alles werkt. Indien ik draadloos met de Linksys router verbind, kan ik opeens ook gewoon met de server verbinden. Bekabeld via de Linksys werkt ook gewoon.

Samengevat:

Laptop aan kabel, Belkin, verbinding met server --> Werkt
Laptop aan kabel, Linksys, verbinding met server --> Werkt
Laptop draadloos. Linksys, verbinding met server --> Werkt
Laptop draadloos, Belkin, verbinding met server --> Werkt niet

Dit probleem was ook al aan de orde toen ik FreeNas gebruikte.

Zowel de laptop als de server zitten in hetzelfde subnet. Server heeft als ip-adres 192.168.2.5, laptop heeft 192.168.2.4. DHCP staat aan op de router, met deze twee ip-adressen in de lijst van gereserveerde ip-adressen.

Ik heb al van alles geprobeerd om het geheel werkend te krijgen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Elke instelling in de router veranderd, maar niks lijkt te werken. Overal de firewall uitgezet, antivirus verwijderd, niks helpt.

Heeft iemand misschien een idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:25

lordsnow

I know nothing

Is het v1xxx of v2xxx van deze Belkin F5D8235 N+ router? Welke firmware is geinstalleerd? Is "Guest Access" ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Router is versie 2, huidige firmware is 2.01.08, wat volgens de Belkin site de nieuwste is. Tot een paar uur geleden stond firmware versie 2.01.07 er op, welke dezelfde problemen gaf.

Guest Access is uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:25

lordsnow

I know nothing

Wat als je de firewall in de Belkin router uitschakeld? En geeft de "Security Log" van de Belkin router nog wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Bedankt voor je reacties!

Firewall van de Belkin router staat uit. Security log geeft geen meldingen. Hier is het systeem log te vinden.

-edit-

Zojuist de verbinding op de laptop van mijn broer getest. Daar werkt alles zonder problemen.
Om mijn windows installatie uit te sluiten heb ik windows Vista geprobeerd (dualboot met windows 7). Ook windows Vista geeft op mijn laptop de problemen. Het lijkt dus aan mijn laptop te liggen.

[ Voor 45% gewijzigd door PeeVv op 02-05-2010 14:29 . Reden: meer informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Even een update.

De harde schijf van mijn laptop is helaas overleden, dus draai nu even Ubuntu vanaf een USB-stick.

Ook hier krijg ik met geen mogelijkheid verbinding met de server.

Ik heb ondertussen Bitmeter, XBMC, Winamp, Sick Beard, uTorrent en SabNzbd+ op de server staan, allen met een actieve web interface. Alles is vanaf een andere laptop zonder problemen bereikbaar. Deze andere laptop zit ook op de Belkin router.

Het wil echter nog steeds niet werken met mijn eigen laptop.

Iemand misschien een idee waarom het niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik denk dat je even een schema moet tekenen zodat wij ook snappen wat je bedoel, meestal ik het raadzaam om maar 1 nat router in het netwerk te gebruiken. De 2e kun je dan beter gebruiken als switch door de wan poort niet aan te sluiten.

Hmm ik lees dat het al misgaat met je belkin. Kun je de linksys en de belkin niet eens een keer om wisselen om te zien wat dat doet ?

[ Voor 22% gewijzigd door raymonvdm op 23-05-2010 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Bedankt voor je reactie.

Ik heb het zojuist even getest. Met de Linksys als eerste router werkt alles zonder problemen. Laptop krijgt netjes verbinding met de server. Ik heb dan echter het voordeel van gigabit poorten niet, en met het opkomende Ziggo 120 mbit internet is het zonde om een 100 mbit router te gebruiken.

Belkin router weer als eerste, met de Linksys als switch, en alles werkt gekabeld weer naar behoren. Draadloos internet werkt ook prima, maar vanaf mijn laptop is er nog steeds geen verbinding mogelijk met de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Routeren beide routers, of heb je de tweede gedegradeerd tot access point/switch door de DHCP server uit te schakelen, deze een IP-adres buiten de DHCP-reeks te geven van de eerste router, en de kabel in een LAN poort te steken ipv WAN poort?

Je geeft te weinig informatie over je netwerk, probeer wat specifieker te zijn :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
De tweede router heb ik zojuist aangesloten door 't ene eind van de kabel in de LAN-poort van de Belkin te stoppen, en het andere eind in een LAN-poort van de Linksys. Dit lijkt prima te werken zonder dat ik enige instellingen aan heb gepast. Ik kan nu ook niet meer in de router komen, aangezien elke request meteen door naar de Belkin wordt gestuurd.

Haal ik de Linksys echter helemaal los van het netwerk, waarbij ik alleen een Ziggo modem en de Belkin router overhoud, werkt het geheel ook niet.

Situatie, Linksys buiten beschouwing latend:
Ziggo modem<kabel>Belkin router<kabel>computer die ik nu gebruik + de server
                    /\
                    draadloos
                    V
                Laptop

Belkin router staat ingesteld op DHCP, met de juiste hostnaam van Ziggo. Server is verbonden met een CAT5 ethernet kabel. Server trekt de volle snelheid dicht zonder problemen.

De computer die ik nu gebruik zit met een kabel direct op de Belkin router, net als de server. Ook deze computer trekt de volle snelheid.

De laptop zit nu met een draadloze N-verbinding op de Belkin router, beveiligingstype "WPA-PSK (zonder server)" en authentificatie "WPA-PSK + WPA2-PSK".

Snelheidstest op de laptop kan ik niet makkelijk doen, vanwege een live versie van Ubuntu zonder flash. Speedtest.nl geeft ~2MB/s van de maximale 5MB/s aan, maar waarschijnlijk is speedtest.nl niet zo nauwkeurig bij hogere snelheden. Waarschijnlijk is de echte snelheid wel gewoon op peil.

Laptop is de HP EliteBook 8530w, van de Tu/e. Zie ook dit topic over deze laptop.

Laptop heeft ondertussen al drie besturingssystemen (Vista, 7, en nu Ubuntu) gedraait, met allen dezelfde problemen. Server heeft ook al drie systemen gedraait (FreeNAS, XP x32, XP x64), met allen dezelfde problemen.

Zo nu en dan komt er een verbinding met de server, waarbij soms de text van de pagina geladen wordt. Echter is de opmaak dan niet goed, en afbeelding en/of kleuren o.i.d. komen nooit door. Het enige dat vaker lijkt te werken is de paginatitel.

Ook pingen lukt in enkele gevallen, maar dat is denk ik nog geen % van het totaal dat doorkomt.

Ik hoop dat je zo wat meer weet, roep anders maar even, dan geef ik meer info.

[ Voor 0% gewijzigd door PeeVv op 25-05-2010 01:11 . Reden: spelfoutje(s) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Het is nu duidelijk dat het zeker aan mijn laptop ligt. Na een defect in de harde schijf heb ik de laptop ter reparatie naar de universiteit gebracht waar ze hem hebben gerepareerd. In de tussentijd heb ik een leensysteem meegekregen. Dit systeem was dezelfde laptop als ik zelf heb. Met het leensysteem werkte alles zonder problemen. Zojuist heb ik mijn eigen laptop weer teruggekregen. Weer geen verbinding mogelijk met de server.

Iemand misschien nog een idee waar het aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Helaas heb ik nog steeds geen oplossing kunnen vinden. Iemand nog ideeën?
Pagina: 1