Vreemd lage write/read speeds

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:34
Ik heb een WD5000AAKS-65YGA0, voor in mijn NAS. Helaas zijn de leessnelheden vanuit de NAS echt heel slecht: 6MB/s.

Eerst alle netwerkdingen getest en toen toch maar de HDD eruit gehaald. Live CD erbij gepakt (10.04 _/-\o_ ) en wat geprutst. Toen haalde ik vanaf deze EXT3 geformatteerde schijf naar een NTFS geformatteerde schijf ook weer precies die 6MB/s

Nu heb ik HDtune de schijf laten testen op bad sectors, maar die zitten er niet in. Ook is de benchmark zeker niet slecht en ver boven de 6MB/s.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1zval28.jpg

Ik kom er niet meer uit :P
Wat is nu het probleem? De overgang van EXT3 naar NTFS?

[ Voor 4% gewijzigd door Vanx op 01-05-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:49

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Vanx schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 18:04:
Ik heb een WD5000AAKS-65YGA0, voor in mijn NAS. Helaas zijn de leessnelheden vanuit de NAS echt heel slecht: 6MB/s.
Ik kom er niet meer uit :P
Wat is nu het probleem?
Probeer je eens te verplaatsen in iemand die je post leest en zie dan welke informatie mist.

- wat is de snelheid van je netwerk
- wat is het resultaat van je tests via het netwerk
- hoe heb je getest
- hoe haal je die 6 megabyte/s
- etc
- etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 03:25
En uiteraard zou het handig zijn om ook te weten om welke NAS het gaat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
Q schreef op zondag 02 mei 2010 @ 01:55:
[...]

Probeer je eens te verplaatsen in iemand die je post leest en zie dan welke informatie mist.
Ik ben zelf iemand die ook snel voor meer info vraagt, niks zo irritant als halve posts of zelfs topics. Maar in dit geval:
Eerst alle netwerkdingen getest en toen toch maar de HDD eruit gehaald. Live CD erbij gepakt (10.04 _/-\o_ ) en wat geprutst. Toen haalde ik vanaf deze EXT3 geformatteerde schijf naar een NTFS geformatteerde schijf ook weer precies die 6MB/s
De HDD zit dus helemaal niet meer in de NAS, dus die is verder niet relevant. Ik heb toen in Ubuntu 10.04 via de LiveCD gewoon een bestandje gesleept en ook toen haalde ik weer die 6MB/s, dat leek me geen toeval en is dus waarschijnlijk de oorzaak van de lage snelheden van de HDD in de NAS.

De Bench laat zien dat met de HDD los niks mis is. Kan de overgang van EXT3 naar NTFS dus zorgen voor die lage resultaten? Of is er iets doms wat ik over het hoofd zie?

Hoe zou ik makkelijk in Ubuntu kunnen testen, als dat nuttig is naast HDtune? Ik ben niet zo handig in linux, maar met de naam van een tool, moet ik heel ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik weet niet wat het verschil is tussen jou schijf en mijn WD5000AAKS-22A7B0, maar de mijne is toch een stuk sneller dan de jouwe.

Als ik de read benchmark doe met een short stroke van 1 GB kom ik op een gemiddelde van 96.2 MB/s en bij een volledige read (500 GB) is hij gemiddeld 77.8 MB/s.

Aangezien het beide WD5000AAKS schijven zijn hoort dit volgens mij niet zo groot te verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
Klopt, de snelheden zijn niet top. Maar HDtune gaf geen badsectors, dan zou het alleen aan de EXT3 format kunnen liggen.

Ik heb met deze tutorial de schijf gemount in windows 7: http://www.soluvas.com/re...ilesystem-from-windows-7/

Dat werkt redelijk. De snelheid was eerst zo rond de 10MB/s en klimt nu naar 17MB/s.

[ Voor 50% gewijzigd door Vanx op 02-05-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke onderdelen zitten in de testcomputer? Wat staat er in Verkenner, Mijn computer, schijfbeheer en apparatenbeheer? Plaatjes kunnen meer informatie geven. Een optie is om nieuwe kabeltjes te gebruiken. Een andere optie is om de harde schijf te formatteren met NTFS en dan de snelheid opnieuw te meten. Een plaatje van CrystalDiskMark is ook handig. Een volgende optie is om de diagnosetool van WD te gebruiken om de kwaliteit van de harde schijf te testen. Wat is de kopieersnelheid tussen andere harde schijven in de computer? Andere opties zijn om een virusscan uit te voeren en om de drivers te vernieuwen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2010 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 17:16:
Welke onderdelen zitten in de testcomputer? Wat staat er in Verkenner, Mijn computer, schijfbeheer en apparatenbeheer? Plaatjes kunnen meer informatie geven. Een optie is om nieuwe kabeltjes te gebruiken. Een andere optie is om de harde schijf te formatteren met NTFS en dan de snelheid opnieuw te meten. Een plaatje van CrystalDiskMark is ook handig. Een volgende optie is om de diagnosetool van WD te gebruiken om de kwaliteit van de harde schijf te testen. Wat is de kopieersnelheid tussen andere harde schijven in de computer?
Deon, het gaat niet om die benchmark en de HDD snelheden van de andere zijn ook ruim voldoende. Het gaat mij om die 6MB/s bij het transferren naar een NTFS schijf.

Die 6MB/s werd gehaald toen de schijf ín de NAS zat, en ook toen de schijf in mijn PC hing en via een ubuntu LiveCD werd benaderd.

Als ik alle gegevens eraf heb, ga ik de schijf inderdaad maar eens formatteren.
Pagina: 1