Vertex 2 vs X25-M vs X25-V

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 22:47
Ik kom er zelf niet echt uit maar wat is most bang4buck....
Ik wil niet alleen puur snelheid maar ook redelijk opslag met een beperkt budget

budget is 450 euro

een Vertrex 2 100gb met een 1tb eraan (400 euro)
of 2x intel X25-m raid 0 met 1tb eraan (420 euro)
of 4x intel X25-V raid 0 met 1tb eraan (440 euro)
of oldskool allemaal ouderwetse schijven erin mikken in een dikke raid zetten

normaal gesproken kom ik wel eruit maar dit keer niet

Al die bla bla verhalen van pagefile niet op ssd, ramdisk maken en nog meer van die ongein ken ik al.
Leuk en aardig die schrijfsnelheiden maar wat heb je eraan als je toch beetje loopt te internetten...
aan de andere kant wil je ook dat je games beetje snel laadt ipv eindeloos wachten.
Het enige wat ik doe is proggen en gamen. Maar geen movie editting of database enzo.

Andere woorden welke "combo" is snel. Ohja en aannames ben ik geen fan van. Liever keiharde benchmark cijfers of ervaringen

Add:
RAID TRIM
nieuws: Intel publiceert trimdriver voor raidconfiguraties

Vertex 2
http://www.hardware.info/..._inclusief_OCZ_Vertex_2/6

[ Voor 13% gewijzigd door zonglew00 op 01-05-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
zonder Trim voor SSD's in raid zou ik nu nog voor 1 SSD met een HD er bij gaan. dus in jouw geval zou ik voor de sandforce gaan voor apps en games, en de schijf voor data..

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 01-05-2010 18:09 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor 1 SSD gaan (Intel X-25 M 160 GB) + 1.5 TB schijfje, of zelfs 1 TB als 1 TB genoeg is, maar binnen jou budget kan die SSD en een 1.5 TB schijf.

Reden waarom 1 SSD is de Trim ondersteuning, in Raid werkt dit (nog) niet, 160 GB moet ook genoeg zijn voor Windows en een aantal games. Benchmarkjes zijn er genoeg te vinden, heb te weinig tijd om die nu op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens met Cena. De ssd zorgt voor een snelle start van het besturingsprogramma en enkele andere programma's. De harde schijf zorgt voor opslagruimte.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2010 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zou gewoon voor één SSD gaan, dan weet je zeker dat je geen problemen hebt met het aan de gang krijgen van TRIM. Daarnaast haal je met één SSD al dermate hoge snelheden dat je het verschil met een extra SSD erbij in raid 0 waarschijnlijk nauwelijks zult merken in het dagelijkse gebruik. De Vertex 2 is natuurlijk super voor de performance freaks, maar ik denk dat je met jouw eisenpakket het meest gelukkig gaat worden van de Intel X25-M 160GB Postville. Dit is gewoon een prima presterende SSD met veel opslagruimte, een goede prijs/gigabyte en ook voldoende mogelijkheden om er later ééntje toe te voegen in raid 0, aangezien het wel een redelijk mainstream product is binnen de SSD markt.

Over de technische details: De pagefile kun je makkelijk op een tweede harde schijf laten parkeren of je zou hem kunnen uitschakelen. Een ramdisk maken is naar mijn mening meer gedoe dan dat het echt wat oplevert, zou ik dus niet naar omkijken. De ruimte die het OS reserveert voor herstelmodus zou je terug kunnen brengen naar het minimum zodat je hiervoor maximaal 1 of 1,5 GB kwijt bent.

Ik heb ervaring met de OCZ Vertex 60GB en de Intel X25-M 80GB Postville, over beide ben ik goed te spreken.

[ Voor 27% gewijzigd door frankknopers op 01-05-2010 19:01 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Dat is een driver zodat je trim kan gebruiken op SSD's die naast andere schijven in raid hangen, in pass-through modus.

Dat is dus geen TRIM voor ssd's in raid dus.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 22:47
maratropa schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:26:
[...]

Dat is een driver zodat je trim kan gebruiken op SSD's die naast andere schijven in raid hangen, in pass-through modus.

Dat is dus geen TRIM voor ssd's in raid dus.
Laatste regel....

Met deze driver is trim voor het eerst ook beschikbaar voor gebruikers die hun ssd's in een raidopstelling hebben

Ehh dat zegt toch dat SSD + RAID + TRIM wel mogelijk is?

@frankknopers
Hrmm ok... ill keep that in mind.

Had eerst 2x X25-m 80gb in me gedachte, toen zag ik die vertex 2...
aan de andere kant van het spectrum.. zou 2x X25-V niet beter zijn voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
zonglew00 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:54:
[...]

Laatste regel....

Met deze driver is trim voor het eerst ook beschikbaar voor gebruikers die hun ssd's in een raidopstelling hebben

Ehh dat zegt toch dat SSD + RAID + TRIM wel mogelijk is?

@frankknopers
Hrmm ok... ill keep that in mind.

Had eerst 2x X25-m 80gb in me gedachte, toen zag ik die vertex 2...
aan de andere kant van het spectrum.. zou 2x X25-V niet beter zijn voor mij?
Maar dat bericht is fout, daarna werd duidelijk dat het nieuws van intel niet goed geinterpreteerd is en dat dit dus NIET voor SSD's in raid opgaat, maar alleen voor SSD's alleen aan een raidcontroller in pass-through modus... helaas..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een optie is om een ssd van 80 gigabyte van Intel te kopen om te zien wat een ssd doet en aan het eind van het jaar het verwachte vernieuwde model ssd van Intel aan te schaffen. Als de ssd in een computer wordt ingebouwd is de R5-versie te prefereren. De R5-versie heeft een metalen inbouwplaatje in het doosje.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2010 20:30 ]

Pagina: 1