Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een nieuwe DSLR kopen maar twijfel tussen 2 setups:
///////////////////////////////////
Nikon D5000 met een Sigma 17-70mm f2.8/4.5 Macro HSM

Canon 500D met een Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 iS USM
//////////////

ik ga vooral skateboarden fotograferen, zowel binnen als buiten maar ik ga ook andere dingen fotograferen, denk aan steden.

Kan iemand mij helpen met deze beslissing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
Voor indoor actie is alle licht welkom, daar heeft de Sigma de voorkeur. Steden kunnen beide lenzen prima af, misschien dat de Sigma daar ook in het voordeel is omdat de vervorming op 17 mm daar minder is.
Hoe kom je eigenlijk op deze twee combinaties uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 10:58

BaasG

Spiral out. Keep going

Nikon D5000

Vanwege het draaibare scherm. Lijkt mij dat je bij skateboarden nog wel eens een "rare" hoek wilt pakken, en dan is live view op een gekanteld scherm handig.

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemnis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 11:34
waarom geen nikon 18-105 mm vr lens?

zou ik graag willen weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:34

Gutteguttegut

CEO of TFD

Zoals altijd, hou ze eens vast...als je er een dagje mee rond loopt en kramp in handen hebt van het niet lekker vasthouden baal je als een stekker.
Zo heb ik toen mn keuze op de 40D laten vallen (lekker alle bodies "passen" bij de Media Markt).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
Ik heb een D5000 maar de liveview is veel te traag qua AF om fatsoenlijk actie foto's te kunnen maken. Dus dat lijkt mij geen argument! Ik zelf fotografeer veel handbal, een snelle sport en dus is de liveview totaal onbruikbaar daar. Dat is eerder leuk voor macro en stad fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Is er eigenlijk wel een camera waar je met liveview echt snelle dingen kan schieten? Zelfs met zoeker is dat een kwestie van goed oefenen

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
Wijnands schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 21:30:
Is er eigenlijk wel een camera waar je met liveview echt snelle dingen kan schieten? Zelfs met zoeker is dat een kwestie van goed oefenen
True, maar op mijn D5000 is het echt traag: het ding stelt scherp (end tot end, dan scherp), spiegel klapt op, foto, spiegel omlaag... Dan vind ik het toch meer waard om de zoeker te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Wijnands schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 21:30:
Sony? Ik citeer "Geavanceerde Quick AF Live View met fasedetectie-AF voor supersnelle 'freestyle'-opnamen en een snelle, nauwkeurige autofocus, zelfs bij bewegende onderwerpen" Sony is 1 van de enige merken met betere AF, maar daar blijft het dan ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:58

ThunderNet

Flits!

photofreak schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 21:49:
[...]

Sony? Ik citeer "Geavanceerde Quick AF Live View met fasedetectie-AF voor supersnelle 'freestyle'-opnamen en een snelle, nauwkeurige autofocus, zelfs bij bewegende onderwerpen" Sony is 1 van de enige merken met betere AF, maar daar blijft het dan ook bij.
betere AF tijdens liveview ja :P Ik zou lekker gaan voor de camera die je het fijnste vast wil pakken. Echter zou ik wel gaan voor een 550D ipv 500D mocht voor een Canon kiezen vanwege de video mogelijkheden :)

Wel vind ik je topicstart wat karig, zou je bijvoorbeeld kunnen bewoorden waarom je tot deze 2 toestellen/combinaties bent gekomen?

[ Voor 10% gewijzigd door ThunderNet op 01-05-2010 23:57 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
photofreak schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 21:49:
[...]

Sorry maar dat klinkt als sales BS. Iemand die hier in de praktijk ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
AF-C tijdens Live View schijnt inderdaad mogelijk te zijn. Ik heb er alleen geen praktijkervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Wijnands schreef op zondag 02 mei 2010 @ 07:11:
Sorry maar dat klinkt als sales BS.
Als je die regel in Google zoekt, komt je uit op de Sony website.
"Wij van Sony adviseren Sony, de rest is crap."

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08

Sick Nick

Drop the top!

Mwa, de alpha camera's hebben daadwerkelijk een bruikbare autofocus tijdens live view. Ze gebruiken gewoon de normale auto-focus punten die je normaal door de zoeker kijkend ook gebruikt. De beelden van de live view komen van een 2e sensor bovenin het zoekerhuis (daar zit dus een 2e spiegel). De hoofdspiegel voor de sensor blijft dus netjes op z'n plek om het licht naar de gewone AF punten te sturen. Als je met de tracking AF door de zoeker wat kan volgen gaat dat met de live view net zo goed. En ja, dat is met ervaring met alle alpha camera's die live view bieden (snelste is de A550, de instap is nu de A330 of je moet nog een oudere A300 weten te vinden).

[ Voor 9% gewijzigd door Sick Nick op 02-05-2010 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben aan deze setups gekomen door adviezen. Ik ben aan deze adviezen gekomen in speciaalwinkels zoals camera-express en kameraprofessional.

Ik denk niet dat ik voor de nikon 18-105 lens omdat de diafragma laag is (dit is bij de canon ook zo maar die focused heel erg snel).

Als iemand een andere goede setup weet is dit altijd welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand ervaring met een diafragma 4 indoor? zijn de foto's dan te overbelicht of is dit wel te doen?

Ik wil dit weten omdat ik twijfel tussen 2 setups -> zie topic: keuze tussen 2 setups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Het is ook belangrijk om zelf na te denken en niet alleen maar af te gaan op adviezen :)
Dus:
Wat vind je zelf? waarom denk je dat de een beter voor jou is dan de ander? Waarom een D5000 en geen D90? of waarom een 500D ipv 550D/50D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
knip

[ Voor 99% gewijzigd door Moby op 02-05-2010 14:23 . Reden: Dat hoeft niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mu-sick
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-07-2024
Valt weinig over te zeggen, er zijn zoveel variabelen die je niet noemt.
- Hoeveel licht is er?
- Welke iso waarde?
- Welke slutierstijd?
- Heb je nog filters erop die van invloed zijn op het licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 14:48
Nee hoor, de lichtmeter van je camera houdt rekening met het diafragma dus je foto's zullen niet overbelicht worden. Wel heb je door het kleinere maximale diafragma een langere sluitertijd nodig, of zul je op een hogere ISO moeten schieten. Als dat geen bezwaar is en je de mindere scherptediepte niet gaat missen (is niet heel kritisch op 17mm), dan kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Dit ging dus over diafragma f4 indoor:

Als je niet wilt flitsen heb je er weinig aan. Of je moet stillevens maken... [edit]In de praktijk zul je beter kunenn kiezen voor lichtsterkere objectieven indoor (met weinig licht) of moeten investeren in een flitser. {/edit]

[ Voor 55% gewijzigd door Joor op 02-05-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:15

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

knip

[ Voor 92% gewijzigd door Moby op 02-05-2010 14:23 . Reden: nutteloze reply ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb je topic even gemerged met dit topic. Probeer zelf ook wat uit te zoeken want deze dingen zijn makkelijk zelf te vinden met een Google search natuurlijk. Wat Thundernet ook al zegt: wat heb je zelf gedaan?

@ de rest: geen reply's meer waar de TS niets aan heeft aub

[ Voor 13% gewijzigd door Moby op 02-05-2010 14:26 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 13:44:
ik ben aan deze setups gekomen door adviezen. Ik ben aan deze adviezen gekomen in speciaalwinkels zoals camera-express en kameraprofessional.
Die eerste is afdeling Rotterdam van de canon fanclub, die 2e ken ik niet
Ik denk niet dat ik voor de nikon 18-105 lens omdat de diafragma laag is (dit is bij de canon ook zo maar die focused heel erg snel).
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:55
Waarschijnlijk bedoelt de ts hiermee dat deze lenzen niet heel lichtsterk zijn. Zelf denk ik dat de ts het beste af zou zijn met een camera die een klasse boven de instappers zit. Hierbij moet je denken aan een 40d/50d d80(iso presaties zijn niet geweldig)/d90. Als lens zou ik de tamron 17-50 f2.8 nemen of de sigma 18-50 f2.8 macro. Heb je meteen een mooie startersset die kwalitatief ook nog erg goed is. Succes met je keuze! :)

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:59
mat2005 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:34:
... Zelf denk ik dat de ts het beste af zou zijn met een camera die een klasse boven de instappers zit. Hierbij moet je denken aan een 40d/50d d80(iso presaties zijn niet geweldig)/d90 ...
Ik neem aan met het oog op de betere ISO prestaties?
Dan vraag ik mij af wat de meerwaarde van een D90 boven de D5000 is. Dit zijn toch grotendeels identieke camera's? Zelfde sensor, AF etc.? Alleen zit de D5000 in een compacter jasje.

[ Voor 8% gewijzigd door camelrulez op 02-05-2010 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:55
d90 is sneller, de af is beter en hij houdt veel fijner vast. Vooral de ergonomie is voormij persoonlijk heel belangrijk. Sta regelmatig lang te fotograferen en dan is zo'n grotere body echt een must.

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat vind je zelf? waarom denk je dat de een beter voor jou is dan de ander? Waarom een D5000 en geen D90? of waarom een 500D ipv 550D/50D?

Ik neem een D5000 omdat dit kwalitatief nauwelijks verschilt met de D90 (d90 is daarbij wel 100 euro duurder).
De 550 en de 50D zijn wel erg goed maar deze zijn voor mij te duur als starterset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik vraag 't me af. Zelfs een mid-range zal nog een hele kluif hebben om het qua AF allemaal bij te benen als ik die voorbeeldfoto's zie.

Pagina: 1