Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Ik sta op het punt om een nieuwe LCD tv aan te schaffen. Zoals vele anderen ben ook ik erg gecharmeerd van de ultra platte edge-led tv's en die hebben dan ook sterk mijn voorkeur. Maar, nu lees ik vaak dat de led-edge tv's veel last hebben van backlight bleeding en dat hierdoor sommige kopers spijt hebben van hun aankoop. Dit wil ik voorkomen, dus ik probeer een beetje grip te krijgen op het fenomeen backlight bleeding door een idee te krijgen welke types led-edge tv's hier meer/minder last van hebben. Zoals ik begrepen heb, heeft elke lcd tv wel last van backlight bleeding en moet dit in zekere mate geaccepteerd worden. Dat is ook geen probleem maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat dit het kijkplezier dermate verstoort dat je bij elke donkere scene in een film spijt hebt van je aankoop doordat er een compleet wolkendek over het scherm trekt.

Ik zit met de volgende vragen:
  • Is de kans op te veel backlight bleeding per definitie groter bij een edge-led tv dan bij een "normale" ccfl LCD tv?
  • Hebben de laatste edge-led tv's (2010 modellen van Sony en Samsung) per definitie minder last van backlight bleeding dan hun voorgangers uit 2009?
  • Is het waar dat de Samsung panelen in Samsung tv's minder last hebben van backlight bleeding dan de AUO en CMO panelen in samsung tv's?
  • Welk merk scoort beter op het gebied van backlight bleeding bij edge-led tv's, Sony of Samsung?
  • Ik begrijp een beetje uit de informatie die ik lees over backlight bleeding dat elke tv (ook binnen dezelfde types) andere backlight bleeding hebben, hoe kun je dan ooit weten of je een tv koopt die hier weinig last van heeft. Ik heb het idee dat dit een kwestie is van pech/mazzel hebben, hoe krijg je hier meer grip op?
Ik richt mij op de edge-led modellen van Sony en Samsung uit 2010. Helaas zijn er hier geen uitgebreide reviews van te vinden. Ik durf het momenteel nog niet aan om een edge-led tv te kopen en denk erover om toch voor een ccfl lcd te kiezen als het niet lukt voldoende zekerheid te krijgen.

Wie kan hier nog meer informatie over geven of heeft hierover meer goede informatie kunnen vinden?

Thanks!
David

UPDATE: Ik heb nog even navraag gedaan bij een verkoper bij de Media Markt in Utrecht. Ik had het idee dat hij op zich redelijk wist waar hij het over had (en dat heb ik niet zo snel bij MM verkopers). Volgens hem is backlight bleeding een fenomeen wat alleen in Nederland speelt onder de kopers en dat het niet te zien is. De foto's en youtube filmpjes waarop backlight bleeding te zien is zouden slechte modellen zijn met goedkope panelen erin gekocht bij internet winkels. Is dit nou weer een verkoopverhaal of hebben we wel degelijk te maken met een aantal figuren die eerst een goedkope LCD (met slecht paneel) scoren op internet om vervolgens te gaan zeuren?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2010 17:41 ]

Verwijderd

Een heleboel vragen, met maar een antwoord...kijken in de winkel en reviews lezen. Maar ik heb zelf ook een (model 2009) Samsung bij mijn onderbuurvrouw gezien en daar was het een en al bewolking rechtsonderaan het scherm (zij zag het zelf niet 8)7 )

Ik zelf vind die ultra platte LCD scherm buiten het zeer platte om erg tegenvallen qua helderheid en geluid. Om die reden heb ik zelf bewust gekozen voor full led backlight (Philips 9000 serie) die zijn wel iets ''dikker'' maar het zeer grote contrast en extreem gelijkmatige helderheid maakt dat mijn TV altijd het zonnetje in huis is als hij aanstaat. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 17:38:
Een heleboel vragen, met maar een antwoord...kijken in de winkel en reviews lezen.
Ik heb vanmiddag een tijdje zitten staren naar edge-led tv's van Sony en Samsung in de Media Markt en Steenweg (Electronica winkel in Utrecht). Ik heb goed opgelet bij de donkere/zwarte beelden maar ik kan echt totaal niets ontdekken. Ik heb het idee dat je het sowieso alleen ziet als de tv aanstaat in een donkere ruimte.

Ik zou inderdaad graag een aantal goede reviews willen lezen maar ik heb ze helaas nog niet gevonden van de 2010 edge-led modellen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 13:42:

UPDATE: Ik heb nog even navraag gedaan bij een verkoper bij de Media Markt in Utrecht. Volgens hem is backlight bleeding een fenomeen wat alleen in Nederland speelt onder de kopers en dat het niet te zien is.
Het gras is bij de Mediamarkt altijd groener als je de verkopers daar moet geloven.

Wat denk je zelf?
Ik had het idee dat hij op zich redelijk wist waar hij het over had (en dat heb ik niet zo snel bij MM verkopers).
Er zijn zelfs verkopers bij de MM die beweren dat je dode pixels op een LCD scherm met een instelling in het menu kunt weghalen, wie ziet geloofd zalig. |:(

Is dit nou weer een verkoopverhaal
Gewoon een verkoop verhaal, en jij bent van plan hier in te gaan trappen. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2010 18:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 18:36:
[...]
Het gras is bij de Mediamarkt altijd groener als je de verkopers daar moet geloven.
Wat denk je zelf?
[...]
Er zijn zelfs verkopers bij de MM die beweren dat je dode pixels op een LCD scherm met een instelling in het menu kunt weghalen, wie ziet geloofd zalig. |:(
[...]
Gewoon een verkoop verhaal, en jij bent van plan hier in te gaan trappen. 8)7
Uiteraard ben ik erg voorzichtig met het geloven van (o.a. MM) verkopers, ik heb hen ook vaak genoeg betrapt op het verkopen van onzin. Maar dit maakt het er niet gemakkelijker op, er is nergens goede informatie te vinden over backlight bleeding bij nieuwe edge-led tv's. Je zou toch verwachten dat wanneer het echt zo een big deal was geweest en alle edge-led tv's vreselijk beeld geven bij donkere scenes door clouding dat er pagina's over vol geschreven worden. Zo valt mij ook op dat er binnen het Samsung led topic haast niet over gesproken wordt.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 20:23:
Zo valt mij ook op dat er binnen het Samsung led topic haast niet over gesproken wordt.
Men kraakt niet zijn pas gekocht product af. Dat zou namelijk zeggen dat wat je hebt gekocht slecht is.
Goddank is niet iedereen zo :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Kijk maar eens in het nieuwe Bravia topic, daar zijn ook een aantal modellen met bleeds...geldt overigens ook voor andere merken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 21:11:
Kijk maar eens in het nieuwe Bravia topic, daar zijn ook een aantal modellen met bleeds...geldt overigens ook voor andere merken.
oa de Philips 5000 en 8000 serie schijnen ter zijnertijd bij donkere scenes last te hebben van slecht weer.
Pagina: 1