Toon posts:

knipperend ledje op hub (?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd m'n buurman op m'n netwerkje te zetten (plm 65 meter cat.5 UTP er tussen) maar nu krijg ik hem er maar niet op. het ledje van de poort op de hub waar ie ingeprikt staat, blijft rustig knipperen (?)
De kabel hebben we doorgemeten en is storingsvrij (geen kortsluitingen of breuken)
Hij gebruikt een Intel Pro 10/100 NIC.
Raar is overigens wel dat als ik die pc hier heb staan met een kabeltje van 3 m er tussen dat alles OK werkt, je zou dus bijna gaan denken dat hier toch een kabelfout is.
Heeft iemand een idee hoe dit verder aan te pakken?

Verwijderd

Knipperend ledje kan verschillende dingen betekenen (lees de handleiding van je HUB). Op mijn switch wil het zeggen "collission".

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:18
Heb je die pc van je buurman bij je thuis staan? of ben je steeds op afstand aan het testen? Makkelijkst is natuurlijk beide pc's naast elkaar zetten en dan ff die 65m kabel oprollen en gewoon gebruiken. Een andere kabel heeft uiteraard geen zin, je moet die kabel gebruiken om te testen. Dan kun je direct alle instellingen checken. En ff een andere poort testen van de hub.

Verwijderd

Topicstarter
Voor collision heb ik 2 aparte ledjes zitten, en in de handleiding staat niets over een regelmatig knipperend ledje :?

Verwijderd

Topicstarter
De kabel bij me thuis testen is nu erg lastig, want hij gaat door een kabelgoot over 8 balkonnen heen.
Op een andere poort van de hub doet ie exact hetzelfde.

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:18
Op vrijdag 09 maart 2001 19:13 schreef doublefuck het volgende:
De kabel bij me thuis testen is nu erg lastig, want hij gaat door een kabelgoot over 8 balkonnen heen.
Op een andere poort van de hub doet ie exact hetzelfde.
Dat is inderdaad shit, maar lijkt me de enige oplossing he. Het ligt waarschijnlijk of aan de kabel of aan de instellingen van een van de pc's. Omdat ie het met een andere kabel wel doet ligt het dus waarschijnlijk aan die kabel. Misscien toch nog eens doormeten of met een testprogje ofzow....heb ook geen id....

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
Boven de 25 meter wel een twist gebruiken in de kabel....
wit/oranje__1
oranje_____2
wit/groen__3____>let op dit groepje draden
blauw_____4____>hier zijn dus wat andere volgordes
wit/blauw__5____>niet gewoon op de 'normale' 1 op 1
groen______6____>maar met een paartjes wissiling erin
wit/bruin___7
bruin______8

ethernet heeft als eigenschap 1,2,3 en 6 te gebruiken, als je goed kijk zie je dat 3 en 6 dus een paartje is en 4 en 5 ook.
je moet dit zeker doen als je 100 Mbit hebt en boven de 25 meter.

Verwijderd

never mind, verkeerde knopje

• Loft
  • Nu online
Knipperend ledje,

ja en.. Werkt het??

dat is het belangrijkste :)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik de bedrading een twist gegeven, en nu krijgt de pc wel een ip adress van de dhcp, maar data gaat nauwelijks en pingen geeft 50% packetloss.

Dus mogelijk dat ik nog iets verkeerd heb zitten in de bedrading;
aan de ene kant : w/or-or-w/bl-bl-w/gr-gr-w/br-br en aan de andere kant de volgorde zoals Niels Saarloos ze beschrijft (van links naar rechts)

iemand die me nog een zetje de goeie kant op kan geven?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ja, je hebt de klassieke fout gemaakt !

Kijk nog maar eens naar de post van Niels Saarloos, die gekke verdeling is niet voor niets, en moet aan beide kanten hetzelfde zijn (tenminste voor een hub<->PC koppeling, voor PC<->PC wordt het nog anders).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

je moet iemand zien te vinden die je netwerk echt door kan meten, dus niet met een multimetertje maar eentje voor data bekabeling(en dan bedoel ik ook een echte en niet zo'n pruts ding van een paar honderd gulden uit de conrad)

DSP-4100 van fluke of zoiets dergelijks

Verwijderd

Topicstarter
ho ho ff lui, klassieke fout?
als ik beide kanten op dezelfde wijze aansluit heb ik volgens mij een zelfde bekabeling als een gewone straight through. Of ben ik nou leip ? (ok ok dit is een open doel, go ahead...)

Verwijderd

dat is ook de bedoeling. van pc naar hub is inderdaad 1 op 1 en van pc naar pc is crosslink.
knijp de kabel aan allebei de kanten nou maar hetzelfde zoals saarloos zei en dan gaat het gewoon goed.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Stomme vraag misschien, maar wat levert dit dan voor voordeel op tov een gewone straight through?

Verwijderd

spoel en condensator principe. als de kabeltjes gewoon straight thru zouden gaan krijg je een magnetisch veld geloof ik in ieder geval het werkt niet want de kabel gaat dan werken als condensator. dmv de twist onstaat er een spoel en een spoel en een condensator heffen elkaar op. anyone correct me if im wrong.
dus gewoon aan allebei de kanten de kabel knijpen vlnr or/w-o-gr/w-bl-bl/w-gr-br/w-br

suc6

• Vm1heA
  • Laatst online: 17-08 17:58
Op vrijdag 09 maart 2001 21:44 schreef NEMESIS22 het volgende:
spoel en condensator principe. als de kabeltjes gewoon straight thru zouden gaan krijg je een magnetisch veld geloof ik in ieder geval het werkt niet want de kabel gaat dan werken als condensator. dmv de twist onstaat er een spoel en een spoel en een condensator heffen elkaar op. anyone correct me if im wrong.
dus gewoon aan allebei de kanten de kabel knijpen vlnr or/w-o-gr/w-bl-bl/w-gr-br/w-br

suc6
CORRECT !!!!
Dat is de rede wrom het niet langer dan 25 meter kan op de rechte manier.
HINT: max 100 meter op 100 Mbit

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Om 1 of andere duistere reden voorkomt dit storingen die door overspraak veroorzaakt worden. In principe moet je altijd je kabel zo maken.

Verwijderd

Topicstarter
Guys, MEGA thanks !

Werkt als een tiet nu ! :)*D

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
had geloof ik ook iets te maken met de storing in kabeltje 1 precies in tegenfase is met de stroring in kabeltje 2 of om het in getalletjes uit te drukken,

kabeltje 1 stoort 5 en kabeltje 2 stoort dan -5 en doordat ze getwist zijn in de kabel krijg je dus aan storing 5-5=0 ze heffen elkaar dus op, net zoals je geen ruis meer op de radio hebt als je hem op mono zet ipv stereo..

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
De signalen zijn juist tegengesteld en de storing is gelijk.

Als je dus 1 'twisted pair' neemt, bv. je RX+ en je RX- dan staan hier altijd tegengestelde voltages op.

Op een bepaald moment bijvoorbeeld 5V op RX+ en -5V op RX-. Een storing van 1V zal het niveau op RX+ verhogen naar 6V en RX- naar
-4V. De signaalwaarde is dus het VERSCHIL tussen RX+ en RX-. In het geval van een '1' dus (bijvoorbeeld) een verschil van 10V (+5,-5) en in het geval van een '0' een verschil van 0V (0,0).

Verwijderd

Probeer anders ff zo'n Fluke testertje te regelen, die ik heb gebruikt hang je daarna aan je pc, laat hij de maximale doorvoorsnelheid, weerstand, enz zien, en een certificaat. Dan weet je meteen waar je aan toe bent. Maar probeer zo'n ding te lenen, als je zoiets moet kopen ben je snel een paar duizend gulden kwijt.
Pagina: 1