Heatpipe geleid warmte niet

Pagina: 1
Acties:

• duarf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb het probleem dat mijn laptop te warm word, deze daardoor eerst traag word, en daarna gewoon uitvalt.

Op zich geen al te moeilijk probleem, de koeling werkte simpelweg niet meer, een nieuwe besteld bij de fabrikant en deze geinstalleerd.
Nu start de koeling wel bij het opstarten van mijn laptop. Hierna valt de koeling gewoon in een niet draaiende stand.(waarschijnlijk gewoon in standby stand)
Maar na langer gebruik (2 a 3 minuten) valt de laptop nog steeds uit, nu heb ik gemerkt dat mijn heatpipes (van cpu en grafische kaart naar de koelblok+koeler) wel heet word aan 1 kant, maar de warmte word niet doorgegeven naar de andere kant.

Nu heb ik de werking van heatpipes bekeken en zie ik hier niet echt een logische verklaring voor.
Warmte en kleine schokken door vervoer horen normaal geen enkel probleem te zijn.

Ik heb ook al de volledige heatsinks+heatpipes eruit gehaald om te kijken of er mischien niet ergens een lek of barstje is, of is geweest, maar dit is ook niet het geval.

Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 19:42
Wel koelpasta gebruikt neem ik aan? En gaan de fans later ook weer harder draaien als de temps stijgen of blijft het op idle stand?

• duarf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-11-2025
dat is juist het probleem, de fans blijven op idle staan omdat de heatpipe de warmte niet doorgeeft tot aan de sensor;

Voor iemand het vraagt de laptop is een Fusjitsu siemens Amilo XI2528

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 19:42
duarf schreef op zondag 02 mei 2010 @ 00:09:
dat is juist het probleem, de fans blijven op idle staan omdat de heatpipe de warmte niet doorgeeft tot aan de sensor;

Voor iemand het vraagt de laptop is een Fusjitsu siemens Amilo XI2528
Dat de heatpipe geen warmte geleid is me een raadsel maar de warmtesensor zit volgens mij gewoon bij de chip zelf. Ik zou zo denken dat er iets mis is met de interne fancontroller. Je zou kunnen proberen de fans softwarematig te regelen met speedfan o.i.d. om te kijken of de laptop dan nog steeds uitvalt.