HDD gecrashed of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een WHS draaien met daarin 2x een WD green 750 gb en 1x een WD green 1,5 TB. Gisteren, toen ik een bepaald bestand wilde openen, lukte dit niet. Na een minuut of 2, gaf de WHS connector aan dat de 1,5 TB schijf "missing" was. Ik heb toen de schijf eruit gehaald en met WD DataLifeguard gescand op fouten. De quicktest gaf toen 2x achter elkaar een error aan. Klare zaak lijkt me. Voor de zekerheid heb ik toen de overige schijven ook laten scannen, maar die gaven geen fouten. Toen ik ook een extended test wilde draaien, gaven de 2 750 GB schijven geen fouten, maar de 1,5 TB schijf gaf tevens geen fouten meer op de quicktest. Er loopt nu een extended test op de 1,5 TB schijf, die over een uur of 4 klaar is. Stel dat deze test ook negatief is, kan ik dan concluderen dat de schijf ok is? Of is de eerste error op de quicktest bewijzend?

Schijven:

2x WD7500AACS
1x WD15EADS

De beide 750 schijven hangen aan de SATAcontroller van het INTEL SE7320SP serverboard en de 1,5TB schijf aan een Highpoint 2310 via een SATA backplane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 23:15

Sa1

tja, stel nou dat die extended test geen fout aangeeft. ... zou je hem dan alsnog vertrouwen? persoonlijk zou ik m'n vingers er niet meer aan branden.

heb je de resultaten nog van de eerste test? dan zou je hem op basis daarvan kunnen rma'en, en als zij dan vervolgens ook geen fout vinden, dan is het gewoon dikke pech en zou ik een nieuwe schijf kopen. Deze misschien in een externe casing stoppen ofzo, maar niet meer actief gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het geeft meer zekerheid om uit te gaan van gegevens in plaats van veronderstellingen. Dat wil zeggen dat er aan de hand van de resultaten van de uitgebreide test meer met enige onderbouwing te adviseren valt.

Om ook enkele slagen in de lucht te doen volgen hier een paar vragen en opmerkingen.
Ziet de WHS connector de schijf nu wel?
Geeft de WHS connector nog steeds aan, dat de schijf vermist wordt?
Of anders gezegd: Ziet de WHS connector de schijf wel als de schijf weer aangesloten is na de testjes?
Hoe zijn de schijven aangesloten tijdens de testen?
Zijn er nog andere hardeschijfdiagnoseprogramma's van Western Digital?
De eerste resultaten zijn niet zozeer bewijzend als wel alarmerend.
Of de eerste resultaten in enige mate bewijzend zijn hangt af van de reactie van de fabrikant op de gegevens uit de eerste test. En dan bestaat nog steeds de kans, dat de fabrikant de schijf, indien geretourneerd, zelf test. De fabrikant kan dan uitgaan van de resultaten van zijn eigen test.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2010 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 10:40:

Ziet de WHS connector de schijf nu wel?
- De vermoedelijk kapotte schijft hangt nu aan mijn werkpc via een USB connector, bij de quicktest was dit ook al zo

Geeft de WHS connector nog steeds aan, dat de schijf vermist wordt?
- zie boven, dat weer ik dus niet.

Of anders gezegd: Ziet de WHS connector de schijf wel als de schijf weer aangesloten is na de testjes?
-

Hoe zijn de schijven aangesloten tijdens de testen?
- 2x 750 aan het moederbord van de server, 1,5 via usb aan werkpc

Zijn er nog andere hardeschijfdiagnoseprogramma's van Western Digital?
- nope

De eerste resultaten zijn niet zozeer bewijzend als wel alarmerend.
Of de eerste resultaten in enige mate bewijzend zijn hangt af van de reactie van de fabrikant op de gegevens uit de eerste test. En dan bestaat nog steeds de kans, dat de fabrikant de schijf, indien geretourneerd, zelf test. De fabrikant kan dan uitgaan van de resultaten van zijn eigen test.

- Accoord. RMA is dus te adviseren?
Ik hou jullie iig op de hoogte van het resultaat van de extended test!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een optie is om het verhaal uit de startpost in een email aan de winkelier en aan de fabrikant te sturen en te kijken of ze een rma accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De extended test geeft ook geen fouten.. ik zal eens met WD mailen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Smart checken, misschien heeft hij een aantal defecte sectors.
Met hd tune kun je kijken wat smart aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Smartstatus is bij alle schijven ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk ook eens bij de Reallocated sector count. Het kan zijn dat er tijdens de test een aantal slechte sectoren zijn gevonden die gerepareerd zijn geweest met reservesectoren. Desalniettemin kan het toch een indicatie zijn dat er iets mis is met de schijf.
Pagina: 1