Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hallo allemaal,

Een van mijn rommelmarkt-veroveringen van de afgelopen koninginnedag is een antieke camcorder geweest. Daarin zat een viewfinder gebaseerd op een heel lief klein 1.5" CRTtje, de 40CB4:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc11/tmb-img_6670.jpg

Leuk speelgoed, en dat gedeelte van de camera leek nog te werken ook. De binnenkant van de camera zelf bestaat echter uit 2 PCBs vol met analoge meuk en ik ben geenszins van plan om die troep te ontrafelen voordat ik de CRT kan gebruiken. Op naar alternatief 2 dus maar: ik heb de lijntrafo en de CRT-draden gedesoldeerd en het plan is nu om zelf de juiste signalen op te wekken om 'm aan te sturen.

Anyway, ik loop al meteen vast bij het feit dat mijn kennis van thermionische buizen nou niet gigantisch goed is. Ik heb nu deze opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc11/tmb-img_6671.jpg

Het komt feitelijk neer op een AVR die met een snelheid van 8KHz ofzo een van de flyback-trafo-spoelen dmv een mosfet aan- en uitzet; beetje zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/flyback.gif. Ik heb verder het aansluitschema aan proberen te houden van de oorspronkelijke pcb, voor zover ik die door het bos van onderdelen kon traceren. Ik heb verder ook hiernaar gekeken:
Afbeeldingslocatie: http://www.rfcafe.com/references/electrical/NEETS%20Modules/images/1831img174.gif
(Mijn buisje heeft geen gescheiden katode en heater, en lijkt ipv een focus coil een focus grid te hebben trouwens.) En lo and behold: ik zie voorwaar een vaag puntje op het scherm! Als ik de spanningen meet die ik in de CRT gooi kom ik uit op 8V, 15V en 80V; ik weet helaas niet precies naar welk grid welke spanning gaat. De anodespanning heb ik niet durven meten, maar die is vast 'genoeg'.

Anyway, ik zit nog met een paar vraagjes: als ik het allemaal goed gedaan had verwacht ik namelijk een gat in mijn CRT te branden omdat mijn beam stilstaat en dat gebeurt niet.
- Mijn schakeling vreet 1.5A@12V. De oorspronkelijke camera vrat 6.7W, en dat is inclusief tweede imaging-buis. Lijkt me dat ik ergens energie weg loop te stoken; wat doe ik fout? Frequentie lijkt het punt niet te zijn trouwens; die heb ik al gevarieerd.
- De 'control grid' is neem ik aan de plek waar je normaliter het videobeeld op moduleert? Wat moet de spanning hierop zijn? Ik lees ook dat die negatief tov de kathode moet zijn; welke kant op zou 'intenser' zijn?

Enige uitleg of schema's over wat ik mis zijn trouwens ook altijd welkom :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het lijkt me dat je niet de juiste spanningen voorziet op alle punten.

Wat is het merk/model van die camcorder? Als je wat moeite doen kun je wel ergens een service manual vinden van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:55

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik heb ooit ook een zo'n ding te pakken gehad en daar zat een heel printje aan waar ik 5 volt op kon zetten een een composiet videosignaal in kon gooien en dan werkte het. Dat alles wordt geregeld door een AN2512 chipje, volgens de datasheet een "Electronic View-finder Driving IC". Er staan ook wat waveforms in de datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:45
Sprite_tm schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 10:21:

Het komt feitelijk neer op een AVR die met een snelheid van 8KHz ofzo een van de flyback-trafo-spoelen dmv een mosfet aan- en uitzet;
Houdt er rekening mee dat veel oude lijntrafo's geoptimaliseerd is voor een standaard lijnfrequentie, meestal 15625 Hz.
Daarbuiten is het rendement van de trafo vaak heel slecht. Soms worden ze ook getuned met externe C-tjes.
Anyway, ik zit nog met een paar vraagjes: als ik het allemaal goed gedaan had verwacht ik namelijk een gat in mijn CRT te branden omdat mijn beam stilstaat en dat gebeurt niet.
- Mijn schakeling vreet 1.5A@12V. De oorspronkelijke camera vrat 6.7W, en dat is inclusief tweede imaging-buis. Lijkt me dat ik ergens energie weg loop te stoken; wat doe ik fout? Frequentie lijkt het punt niet te zijn trouwens; die heb ik al gevarieerd.
Dat kan ermee te maken hebben dat je de lijntrafo niet hebt getuned op jouw frequentie.
- De 'control grid' is neem ik aan de plek waar je normaliter het videobeeld op moduleert? Wat moet de spanning hierop zijn? Ik lees ook dat die negatief tov de kathode moet zijn; welke kant op zou 'intenser' zijn?
De control grid is normaliter negatief tov. de kathode. Als je de spanning meer positief maakt, neemt de kathodestroom toe, en daarmee de intensiteit.

@JoopV:

Je kunt de meeste manuals bestellen bij:
http://www.manuals-in-pdf.com/

Tegen betaling, dat wel. Heb dat wel eens vaker gedaan, als ze 'm niet digitaal hebben liggen, scannen ze 'm voor je.

[ Voor 8% gewijzigd door ReneK op 01-05-2010 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
JoopV: Lijkt me idd wel; meer dan spanningen kan ik niet echt aan de CRT veranderen :P Ik zal eens kijken naar een service manual, maar het is een antiek model dus 't is even afwachten of die uberhaupt nog te vinden is.

Springuin: Daar heb ik er ook 2 van; leuke dingetjes inderdaad :) Op de printplaten hier (als in: in de complete camera) zit echter misschien net 1 ic, zo oud is 't kreng.

ReneK: 15KHz heb ik meen ik ook uitgeprobeerd maar gaf ook bagger rendement. Ik zal iig de frequentie daarop vastzetten als uitgangspunt. En externe C'tjes: je bedoelt dat je feitelijk van de primaire coil een LC-netwerk maakt?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:45
Sprite_tm schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:57:
ReneK: 15KHz heb ik meen ik ook uitgeprobeerd maar gaf ook bagger rendement. Ik zal iig de frequentie daarop vastzetten als uitgangspunt. En externe C'tjes: je bedoelt dat je feitelijk van de primaire coil een LC-netwerk maakt?
Yep, of de secundaire, dat maakt niet zoveel uit. Je zou kunnen proberen om 'm af te stemmen op 15.6 kHz (en natuurlijk ook aan te sturen op die frequentie), en kijken wat het rendement dan doet.
Pagina: 1