Toon posts:

Nieuw moederbord kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 485 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een nieuwe videokaart, maar mijn huidige K9VGM-V moederbord ondersteund geen PCI-e 2.x x16.

Het zou mooi zijn als ik mijn huidige hardware zou kunnen houden.

Dit heb ik nu:
- MSI KVGM-V moederbord (AM2)
- 2GB DDR2 668
- AMD Athlon 64 X2 5600+ (AM2 Socket)
- Geforce 8500GT
- 350W BeQuiet! voeding

Ik heb 2 kandidaten gevonden:

http://tweakers.net/price...a785gm-us2h.html#tab:info
http://tweakers.net/price...ock-a770de+.html#tab:info

Het leuke aan deze moederborden vind ik dat ze AM2, AM2+ en AM3 CPU's ondersteunen.
Dan kan ik er later nog DDR2 1066 geheugen in stoppen, een AM3 CPU, en een nieuwe videokaart.

Aangezien ik nog nooit een los moederbord heb gekocht, ben ik een beetje onzeker. Zijn er geen addertjes? Heeft een bord met meerdere onderteunde sockets een nadeel?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
meestal gaat het goed met een pci-e 1.0 en een nieuwe generatie graka

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan je dat van te voren weten?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Googelen naar benchmarks van PCIe2.0 x16 tegen PCIe2.0 x8 + de naam van de kaart die je op het oog hebt. Dan vind je genoeg benchmarks die laten zien hoeveel performance je mist. (PCIe2.0 x8 heeft even veel bandbreedte als PCIe1.x x16). De enige kaarten waarbij je echt verschil merkt tussen 2.0x16 en x8 zijn de HD5970 en GTX470/480.

Overigens heb je sowieso wel een nieuw mobo nodig als je je CPU wilt upgraden, dan zou ik naar de athlon II of phenom II gaan en die werken niet op je huidige mobo. Nee, er is niets mis met een AM2+ moederbord zolang die niet verouderd is of zo (= chipset van 760 of hoger, nieuwe CPU's staan op de support list).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te denken aan deze kaart: pricewatch: Sapphire HD5750 512MB GDDR5 PCIE

Ik kan nergens iets vinden over een benchmark met de HD5750 en een x8 slot.
Zal ik eerst een beter mobo kopen? Of meteen die HD5750 kopen?

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

een 5750 heeft ruim voldoende aan een X8 slot mits het 2.0 is. qua voeding trekt hij het ook wel.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Topicstarter
En een HD5770? Daar ligt zeker de grens of niet?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het wordt pas wat twijfelachtig bij de HD5850, maar ook die zal niet echt veel prestaties missen met x8 2.0 (als het al scheelt). HD5750 en HD5770 kunnen sowieso prima met x8 2.0 af.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

een pci e 2.0 lane kan al 500 MB/s door voeren. Als je dan 8 lanes hebt in een pci x8 slot heb je al vier GB/s. Dat is gewoon een ziekelijk grote hoeveelheid. ;) Daarom heb je nu nog weinig aan een x16 slot.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Een optie is om een snelle videokaart voor het huidige computerbord te kopen. En om dan een tijd te sparen voor een computerbord met am3 en ddr3 en een am3-processor en om dan de huidige computeronderdelen te verkopen. Er bestaat een grote kans, dat een am3-computerbord en een am3-processor prettiger functioneren.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2010 22:04 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een moederbord kan de tweaker natuuelijk best zeld uitkiezen. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.