Foto opslag tijdens rondreis. Welke mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.283 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Topicstarter
Zoals velen heb ik dit jaar eventuele monetaire restricties in de toekomst voor lief genomen, en heb mij- (ons-) zelf een mooie reis door het zuidwesten van de US of A geboekt. *O*

Nu kom ik daar niet al te vaak, en zou dus graag met de eveneens nieuwe camera een hele sloot aan foto's gaan maken. En daar ligt direct het dilemma: hoe ga ik al die foto's weer mee terug nemen?

Met een dagproductie die enkele GB's bedraagt en een totale reisduur van ruim 3 weken voorzie ik een ernstig ruimteprobleem. Nu zijn er 2x4 en 2x2GB kaartjes aanwezig; maar die zijn al vergeven voor mijn vriendin die met haar eigen camera daar rond gaat sjouwen.

Probleem in casu: ga ik *veel* SD-kaarten aanschaffen, of wordt het een imagetank/photobox?

Snel berekend: SD-kaarten kosten per stuk (16GB class4+) ongeveer €40, terwijl de imagetank volgens schattingen op €120 ligt. Noemenswaardig detail: ik ga voor minimaal 64GB aan beschikbare ruimte.

Ik kan me zo maar voorstellen dat er meer fotografen zijn met een vergelijkbaar probleem en ben benieuwd naar de ongetwijfeld creatieve oplossingen. Gaarne de gemaakte keuze (kaarten of HDD óf toch iets anders) en ervaringen.

Iemand?

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netbookje meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 10:53

ralpje

Deugpopje

Ikzelf ben altijd wel een voorstander van een (flink) aantal verschillende kaartjes. Raak je een kaartje kwijt of wordt de data corrupt, dan heb je je andere kaartjes nog. Gaat je imagetank stuk, dan zijn ál je foto's weg.
Een combinatie van beide is het mooiste: én een stapel kaartjes, en een backup op je imagetank. En op zo'n reis zou die 150 euro extra ook niet meer uit moeten maken ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:10

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb in 2006 een lange reis door Nieuw-Zeeland gemaakt. Toen had ik een image-tank mee. Eigenlijk een doodeng ding, omdat je niet kan zien of de foto's er inderdaad goed opstaan. Als ik het nog eens zou doen zou ik toch kijken naar een laptop/netbook. Je kan dan zien welke foto's gelukt zijn, eventueel al wat taggen of IPTC info invullen elke avond.

Wil je dat niet, schaf dan inderdaad voor tig euro maar kaartjes aan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf neem ik altijd mijn MacBookje Pro 13 mee. Zet hier de foto's op en zet ze tevens weg op een externe hdd. MBP is ideaal om met het thuis front te communiceren en al wat leuke kiekjes online te zetten. MBP gaat dit jaar ook weer mee naar China en waarschijnlijk gaan we nog een weekje hongkong of new york

Heel veel fotografie plezier op je vakantie. ;)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:34
Wij hadden tijdens de reis voor 1 camera (nikon d40x, dus niet al te belachelijk grote foto's), 4x 2GB SD kaart bij. Die zijn niet allemaal volgeraakt. Tijdens de reis alles op een laptop gekopieerd, en via open-wifi-systemen naar huis gestuurd.

Aantal foto's --> 1,217 items, totalling 5.5 GB.

Schiet je RAW en heb je een luxere camera, dan zou ik misschien wel wat meer meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig; ik dacht even dat ik mijn eigen verhaal zat te lezen. Ik ga dezelfde reis maken, ook 3 weken, met een EOS 450d op zak en zit met hetzelfde opslagprobleem. Mijn laptop neem ik liever niet mee, maar voor een vriend zou ik een iPad importeren vanuit de US.

Ik vraag me alleen af of je hierop direct foto's kunt overzetten van camera naar iPad dus. Weet iemand of dit kan?

@Swaptor: voor het iPad-verhaal twijfelde ik ook tussen en image tank en sd-kaartjes. Uiteindelijk zou ik vanwege het risico (verlies of corrupte data) gekozen hebben voor sd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 14:17
Ik schiet op vakantie gemiddeld een gig per dag. Als je een camera hebt die op sd loopt, je hoeft niet allemaal van die snelle en dure kaarten te nemen. KAartjes opzich zijn lekker goedkoop in de VS. Een imagetank is wel praktisch maar het is ook een enorme single point of failure.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Netbook + eventueel een externe hdd om alle foto's nog op te backuppen. (voor het geval dat je HDD crashed). Ben je volgens mij even duur uit als met de SD-card optie.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor

Swaptor

Java Apprentice

Topicstarter
Meer specs: D90, alles in raw en voorgaande vakanties deed ik 750MB per dag op 6MP. Nu met 12MP zal dit dus wel ruim boven de gig liggen. ;-)

@sinner2stroke, breinonline: een netbook aanschaffen of laptop meenemen is geen echte optie; weegt veel en moet ik ook weer extra meeslepen. Ik had'm ook al overwogen, maar toch afgedaan.
@SuperDaantje: ff patsen met je MBP?:-) >€1000 voor alleen de vakantie, is iets te gortig...
@MoiZie: voorgaande vakanties (auto) heb ik wel de laptop meegenomen, nu met vliegtuig is lastiger.
@JMD1: fijne vakantie!
@Wijnands: die class4 kaartjes zijn erg prettig in gebruik, en met 12MP in raw sta je per foto zo'n 12MB op de kaart te stampen.

Thanks voor de tips!
*gaat op zoek naar USA-based retailers voor de kaarten*

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Laatst online: 10-09 19:10

FongWan

The Stormrider ...

Hey Swaptor long time no see :) Hoe is het verder?

Ik heb zelf een imagetank gebruikt voor vakanties (Nextodi N2700 Extreme). Ben er tevreden mee en heb tot op heden geen problemen gehad ermee. Maar kan me voorstellen dat je huiverig bent als dat ding kapot gaat. Ik zelf vetrouw het wel, maar heb sinds kort ook een 13 inch laptop gehaald voor als ik wil communiceren/mail checken en dergelijke tijdens de vakantie. Dus ik gok dat vanaf nu beide meegaan als ik op vakantie ben en dan de foto's op beide zet.

Wanneer ga je precies?

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Swaptor. wat jij wil. Succes met je vakantie ieder geval ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Dat is ook mijn plan, samen met 2 externe HD's van verschillend fabricaat. Wel is het zo dat ik veel video verwacht te gaan maken, wat er nogal hard inhakt qua ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik zou zelf gaan voor de combo van netbook + 2 externe HDD's - die dingen zijn iets van 70 euro voor ~500GB, degene voor je backups kan zelfs nog kleiner en goedkoper. Let wel op USB powered en of die het op een netbook ook zouden doen.
Daarnaast toch een tweetal 16GB geheugenkaartjes (mocht de netbook kapot gaan) en daar selectief de keepers op bewaren. Als je bijvoorbeeld veel brackets op RAW schiet kan dat toch behoorlijk oplopen, daar kan je eventueel wat "risico" op nemen door ze alleen op de HDD's te bewaren.

Na je vakantie nog 2 weken vakantie om 5000 foto's uit te zoeken en voor post processing? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Digitale fotografie vind ik briljant, maar op zulke momenten ga je toch realiseren dat een falend opslag medium werkelijk alles kan verpesten....
Wanneer gaat iemand nou eens een manier van digitale opslag uitvinden die wèl 100% betrouwbaar is? :-(
SndBastard schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 14:54:

Na je vakantie nog 2 weken vakantie om 5000 foto's uit te zoeken en voor post processing? :P
Daar heb je dan juist die laptop/netbook voor. 's avonds lekker met een kopje thee even de foto's van de dag doorbladeren.
Heb ik vorig jaar ook gedaan, scheelt een hoop werk en is nog leuk ook. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Scirocco op 01-05-2010 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Scirocco schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:30:
Digitale fotografie vind ik briljant, maar op zulke momenten ga je toch realiseren dat een falend opslag medium werkelijk alles kan verpesten....
Wanneer gaat iemand nou eens een manier van digitale opslag uitvinden die wèl 100% betrouwbaar is? :-(
Er zijn camera's die 2 kaartjes tegelijk kunnen schrijven? Overigens was analoge fotografie ook niet 100% betrouwbaar.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
breinonline schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 16:08:
[...]

Er zijn camera's die 2 kaartjes tegelijk kunnen schrijven? Overigens was analoge fotografie ook niet 100% betrouwbaar.
Dat bedoel ik niet.
Er is nog geen manier van opslag waarbij je foto's over 50 jaar met alle zekerheid terug kan zien. Als je nu alles op een hdd zet kan die over 50 jaar al weer gecrasht zijn. (dan ben je 50 jaar geschiedenis opeens kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:35
Scirocco schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 16:19:
[...]

Dat bedoel ik niet.
Er is nog geen manier van opslag waarbij je foto's over 50 jaar met alle zekerheid terug kan zien. Als je nu alles op een hdd zet kan die over 50 jaar al weer gecrasht zijn. (dan ben je 50 jaar geschiedenis opeens kwijt)
50 jaar geleden was die er ook nog niet echt, ik denk dat je nu meer kans hebt met backupmogelijkheden en ook verbeterde afdruktechniek.

[ Voor 10% gewijzigd door jip_86 op 01-05-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Scirocco schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 16:19:
[...]

Dat bedoel ik niet.
Backuppen dus! Het is niet ideaal, omdat ieder backupmedium stuk kan gaan of verloren (brand, water). maar digitale fotografie biedt je net de mogelijkheid om zonder kwaliteitsverlies oneindig te kopiëren! Dat doet analoge fotografie je zeker niet na... Als je maar genoeg backups maakt, niet allemaal bij elkaar opslaat en regelmatig controleert dan is de kans op dataverlies miniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
breinonline schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 16:38:
[...]

Backuppen dus! Het is niet ideaal, omdat ieder backupmedium stuk kan gaan of verloren (brand, water). maar digitale fotografie biedt je net de mogelijkheid om zonder kwaliteitsverlies oneindig te kopiëren! Dat doet analoge fotografie je zeker niet na... Als je maar genoeg backups maakt, niet allemaal bij elkaar opslaat en regelmatig controleert dan is de kans op dataverlies miniem.
Ja dat is waar, vooral het oneindig kopieren zonder kwaliteitsverlies is een goede!
*gaat toch nog maar eens kijken naar een 2e externe terabyte*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Scirocco schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:30:
Naja, toen ik op vakantie in Praag was heb ik halverwege alle foto's tot dan to geupload vanaf mijn netbook. Mensen die tientalle jarenlang met film hebben geschoten zullen ongetwijfeld ook veel kapotte rolletjes hebben gehad. Ik heb eigenlijk nog nooit een kapotte CF of SD kaart gehad.
[...]
Daar heb je dan juist die laptop/netbook voor. 's avonds lekker met een kopje thee even de foto's van de dag doorbladeren.
Heb ik vorig jaar ook gedaan, scheelt een hoop werk en is nog leuk ook. :)
Mijn netbook is veeeeel te traag om fatsoenlijk op te post processen, maar inderdaad, om ze lekker op te previewen, of zelfs tethered schieten geweldig (hulde aan dslr remote pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

SndBastard schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 18:54:
[...]
Mijn netbook is veeeeel te traag om fatsoenlijk op te post processen, maar inderdaad, om ze lekker op te previewen, of zelfs tethered schieten geweldig (hulde aan dslr remote pro).
Doorbladeren is wat anders dan postprocessen. Ik ben gisteren aan het eind van de middag weer thuis gekomen van een klein 3-daags tripje (Amsterdam - Zoo Kerkrade - Zoo Krefeld - Zoo Duisburg - Zoo Rheine - Zoo Amersfoort - Amsterdam). Dan is de oogst dik 21 GB aan foto's (filmpjes niet meegeteld) en dat doe ik met een netbook. Ik gooi daar eerst wat docu's/films op, die ik dan 's avonds in het hotel kan bekijken en daarna wissen.

Dat argument over het verliezen van geheugenkaarten is ook een beetje een cliché.Ik zit nu al een heel aantal jaren, minstens 3 dagen per week in de dierentuin om foto's te maken. Nog nooit een kapotte geheugenkaart gehad (ik schiet met Sandisk) en nog nooit een kaart verloren. Ik zie dan ook geen reden om de 1D in te stellen dat hij op beide kaarten dezelfde foto's gaat zetten (nu JPG op de ene kaart en RAW op de andere ivm snelheid). Meestal bewaar je ook al je kaarten bij elkaar, dus als je er dan 1 verliest, verlies je er waarschijnlijk wel meer.

Ben je pro-fotograaf en zijn je foto's echt belangrijk, dan zou je wellicht nog een extra 2,5"diskje kunnen meenemen voor backup. Ik sjouw me nu al een breuk, 1 cameratas en 1 trolley met kleren/laptop/tig adapters en dan ben ik gewoon met de auto op stap.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-09-2023
wij hadden voor bali een netbook en zo een lacie rugged hdd (pricewatch: LaCie Rugged Hard Disk 250GB, die is een paar keer gevallen en werkt nog steeds even snel. iedere avond de foto's op de netbook en hdd gezet.

[ Voor 26% gewijzigd door Mathieuh op 02-05-2010 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31

Polariteit

Fietsende fotografeur

wat betreft de opslag: probeer gewoon voor je zelf te bepalen hoeveel foto's je denkt te gaan schieten en dan gewoon de goedkoopste optie kiezen (imagetank, laptopje, stapel kaartjes)

Ik lees dat je naar het zuidwesten gaat van de usa: investeer ook in een polarisatie filter. de voordelen daarvan ga je 100% terugzien op de foto's (mits de zon schijnt, maar dat zal ongetwijfeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik zou zeggen netbook en een externe harde schijf. Is niet alleen handig op vakantie, maar kan je waarschijnlijk ook nog op andere momenten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

alternatieven anders dan hierboven genoemd
- laat het op cd/dvd zetten, bv wallmarkt heeft dat soort voorzieningen
- uploaden naar het internet/server thuis. Je heb dan een usb reader nodig (en een plek waar je de kan gebruiken, let op drivers/driverless installatie)

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Wat ik doe is alles op nieuwe kaartjes schieten en backuppen naar HDD, aangezien ik mischien voor 20GB aan RAW schiet op een vakantie valt dat goed te doen met nieuwe kaartjes.

Thuis worden de kaartjes gearchiveerd met contactsheet prints, gebackupped naar HDD en naar tape.

Digitale opslag kost toch geen zak meer tegenwoordig

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
In verband met moeilijke douane in de USA kan het ook nuttig zijn om je foto's tijdens de vakantie al ergens te uploaden. Je zou niet de eerste zijn die zijn spullen (vooral laptop, hdd's en geheugenkaarten) een aantal weken kwijt is voor "random, none-gender-profiled border inspection".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
SndBastard schreef op maandag 03 mei 2010 @ 10:12:
In verband met moeilijke douane in de USA kan het ook nuttig zijn om je foto's tijdens de vakantie al ergens te uploaden. Je zou niet de eerste zijn die zijn spullen (vooral laptop, hdd's en geheugenkaarten) een aantal weken kwijt is voor "random, none-gender-profiled border inspection".
Dat doen ze alleen als iemand er verdacht uitziet, als iemand zich verdacht gedraagt of gewoon bij een steekproef. Kwestie van je spullen in je koffer doen inplaats van in je handbagage. Iedere koffer wordt niet doorzocht (is trouwens ook niet mogelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Vandaar ook het "random". 't Is een kwestie van pech hebben. De douanebeambten daar hebben de opdracht om een bepaald percentage mensen te onderzoeken. Afhankelijk van de bezetting en faciliteiten daar kan dat op locatie (en kan je er dus op wachten). In sommige gevallen worden je spullen daadwerkelijk in beslag genomen en ben je ze enkele weken kwijt. Dit heeft absoluut niets te maken met of je er wel of niet verdacht uit ziet.

Anyway, niet om dit nog meer off topic te maken, maar hou er wel rekening mee dat dit kan gebeuren:
Als je een laptop / netbook niet in je handbagage hebt: doe er een post-it bij met logingegevens ofzo.
Doe er een coversheet bij met wat je bij hebt en met welk doel (ook handig voor verzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:55

Milo.

klik

Ik heb liever mn laptop in mn handbagage, hdd kan natuurlijk wel in je koffer. Laatste keer dat ik via miami vloog mocht ik ook mn hele tas/koffer overhoop halen. Gelukkig was het vrouwtje dat het inspecteerde wel zo aardig om mn kleding weer netjes op te vouwen hehe. Gelukkig hoefte ik alleen mn laptop aan te zetten, ze keken er verder niet naar (NL/US versie oid).

Maar goed, netbookje is handig, dan kan je je foto's ook in een iets groter formaat zien dan een lcd schermpje en gelijk weggooien wat onnodig/niet scherp/niet leuk etc is. Scheelt ook weer ruimte.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondanks de leuke titel heb ik er toch maar even iets van gemaakt waar men in de toekomst direct aan de titel kan zien waar dit over gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor

Swaptor

Java Apprentice

Topicstarter
Thanks mig29, en ook voor de keywording/tagging. :-)

@FongWan: Ik mag midden juni in het vliegtuig stappen en ik vrees dat ik me lens (pun intended) ga kopen aan geheugenkaarten. Mogelijkerwijs kan ik nog een imagetankje lenen, al was het maar om direct alles 2x te hebben. :-)

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:53
Nog een oplossing: kleinere bestanden maken. Schiet bijvoorbeeld in principe 10Mpx fine JPEG (+/- 4MB) tenzij je de resolutie van je <veul>Mpx of het extra dynamisch bereik van RAW nodig denkt te hebben. Dan ben je ook al de helft goedkoper uit. Als je dan nog onderweg de grootste bagger er vast uit kan filteren, heb je misschien veel minder ruimte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik geef toch liever een paar tientjes aan opslagmedia uit, dan dat ik m'n foto's op een lagere kwaliteit ga bewaren... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik gebruik ook een imagetank, gewoon als back-up... dus ik wis m'n kaartjes niet na 't kopieren.
Daarmee heb ik toch 2x m'n foto's en 't is net effe wat compacter dan een netbook + extra disks.

M'n huidige epson p2000 is echter maar 40gb, toch nog maar eens een keer een andere schijf in zetten, verder is 't wel een prima ding.

[ Voor 25% gewijzigd door abrakadaver op 04-05-2010 08:42 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Laatst online: 10-09 19:10

FongWan

The Stormrider ...

Swaptor schreef op maandag 03 mei 2010 @ 20:26:
Thanks mig29, en ook voor de keywording/tagging. :-)

@FongWan: Ik mag midden juni in het vliegtuig stappen en ik vrees dat ik me lens (pun intended) ga kopen aan geheugenkaarten. Mogelijkerwijs kan ik nog een imagetankje lenen, al was het maar om direct alles 2x te hebben. :-)
Nice, lekker. Ik wil ook weer naar de US maar dat gaat hem dit jaar denk ik niet meer worden. But then again, you never know. Ik heb in ieder geval de laatste twee keer geen problemen gehad met mijn gear en imagetank in mijn handbag. Kaartjes zou ik dan zelf in amerika halen als het kan, is volgens mij ook goedkoper?

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 13:32

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

ik reis altijd liefst zo licht mogelijk; mijn voorkeur gaat daarom uit naar een paar (kleinere) CF kaarten en ik heb een Nexto image tank met pelican case erbij. De nexto kan heel mooi incrementele backups maken (hij ziet dus of je nieuwe foto's op het kaartje hebt geschoten en kopieert dan alleen de nieuwe) en je kan door de folderstructuur bladeren om te zien wat je allemaal hebt.

• Milo.

Milo.

klik

Ik denk dat mn vraag hier het beste past.

Morgen ga ik op stage richting Zuid Amerika, (olé) en ik wil dan ook wat foto's maken. Aangezien ik ook nog moet werken daar wilde ik mn gewone laptop meenemen en ik heb pasgeleden een netbookje gekocht om me niet te vervelen in het vliegveld en ook om mee te nemen als ik ergens heen ga en mn geheugenkaartjes wil leegmaken.
Toen had ik het idee van dat ik mn gewone laptop niet eens ging meenemen maar door de resolutie van het netbookje kan ik geen foto's bekijken op een beetje gewone kwaliteit, daarbij is zo een klein schermpje ook niet handig voor het bewerken (iets dat ik daar ook wil doen). Dus beide gaan gewoon mee.

Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft om twee laptops mee te nemen in de handbagage??
Doen ze er echt moeilijk over of kan je er gewoon eentje naast je personal item bij vervoeren...
Helaas kan ik nu niet bellen naar een servicedesk oid (don't ask) vandaar mn vraag naar ervaringen.

Ik vlieg trouwens met Lan via Madrid (was voor deze student even de voordeligste oplossing) naar Lima, Peru.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
Morgen ga ik op stage richting Zuid Amerika, (olé) en ik wil dan ook wat foto's maken. Aangezien ik ook nog moet werken daar wilde ik mn gewone laptop meenemen en ik heb pasgeleden een netbookje gekocht om me niet te vervelen in het vliegveld en ook om mee te nemen als ik ergens heen ga en mn geheugenkaartjes wil leegmaken.
Toen had ik het idee van dat ik mn gewone laptop niet eens ging meenemen maar door de resolutie van het netbookje kan ik geen foto's bekijken op een beetje gewone kwaliteit, daarbij is zo een klein schermpje ook niet handig voor het bewerken (iets dat ik daar ook wil doen). Dus beide gaan gewoon mee.

Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft om twee laptops mee te nemen in de handbagage??
Doen ze er echt moeilijk over of kan je er gewoon eentje naast je personal item bij vervoeren...
Helaas kan ik nu niet bellen naar een servicedesk oid (don't ask) vandaar mn vraag naar ervaringen.
Euh, als je het gewicht niet overschrijdt, kun je gewoon 10 laptops meenemen als handbaggage. Dat moet je echt gewoon zelf weten. De meeste luchtvaartmaatschappijen zeggen tegenwordig 'gewoon' 1 stuks handbaggage, punt en klaar, zonder extra's. Moet geen probleem zijn.

Voor mijn maandje zuidafrika heb ik geen laptops meegenomen, wel een high-speed USB card reader en een externe harddisk. Genoeg internetcafe's om zo nu en dan de twee 16 GB kaartjes te legen. Idealiter had ik nog twee 16GB kaartjes gekocht, omdat RAW files van de 5DII nogal lomp groot zijn. Voor onderweg 'nakijken' van je foto's is de camera veelal voldoende, en het scheelt weer gesjouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

mattia schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 12:46:
Euh, als je het gewicht niet overschrijdt, kun je gewoon 10 laptops meenemen als handbaggage. Dat moet je echt gewoon zelf weten. De meeste luchtvaartmaatschappijen zeggen tegenwordig 'gewoon' 1 stuks handbaggage, punt en klaar, zonder extra's. Moet geen probleem zijn.
Jup klopt blijkbaar, niemand heeft er iets over gezegd dat ik meerdere laptops in mn laptop tas had. Mn handbagage zelf was al aardig zwaar, tegen de 9kilo denk ik wel (70-200 IS en 24-70 tikken aan)
Ik was eerder in de war doordat ´overal´ staat dat je 1 persoonlijk item mag meenemen, dus ging ik uit van, in mijn geval, 1 laptop. Maar goed dat is nu duidelijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb laatst met een collega in het vliegtuig gezeten die ook twee machines bij zich had. Geen enkel issue, het enige rare was wel dat hij een van de twee machines aan moest zetten om te kijken of het een echte laptop was, maar de andere niet 8)7.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tussendoor vraagje, hoe zijn de upload mogelijkheden in het buitenland? Ik zie verschillende mensen die zeggen dat ze naar een inet cafe gaan, maar 16 Gb uploaden lijkt me toch niet echt leuk meer.

Of laat iedereen het daar op dvd zetten en worden die dvd's dan met de post verstuurd oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
Veelal matig. Ik bedoel naar het internet cafe gaan, daar je foto's op externe harddisk zetten, en een enkele (verkleinde) uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlyxe
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-03-2018
Even een oud topic aanraken. Ik ben ook op zoek naar opslag methode voor foto's (Compact flash en SD kaart) tijdens mijn reis. Ik heb nog een Vosonic liggen, maar is er een modernere variant of andere methode/tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:21
Afgelopen reis heb ik met de wifi functie van mijn Sony A6000 backups gemaakt naar mijn telefoon. Heeft jouw camera misschien ook wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Zoeken voordat je post is prima, maar een dusdanig oud topic kapen is niet de bedoeling. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.