Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 09:52
Beste Mac gebruikers,

Zit al een tijdje (lees: enkele jaren) met het gevoel of ik nou eens zou overstappen op een Mac.
Ik hoor altijd zoveel goede dingen van Mac gebruikers en aangezien ik nu zelf niet echt veel meer game op mijn pc (sinds kort een Xbox 360) dacht ik dat de tijd nu misschien aangebroken was om de overstap te maken.

Nu zat ik te denken aan een Mac mini maar heb geen enkel idee hoe deze dingen presteren. Weet wel dat er laptop-hardware in zit en de prestaties zullen dan ook vergelijkbaar zijn.

Heb nu een AMD X2 5200+, 4GB RAM, 500GB HD, 9800GT welke ik dus wil gaan vervangen door een Mac mini. Wat ik zelf denk is dat als ik niet in snelheid terug wil gaan, ik de duurste Mac mini zal moeten aanschaffen. Deze dus:

* 2,53-GHz Intel Core 2 Duo
* 4 GB geheugen
* 320-GB harde schijf1
* 8x dubbellaags SuperDrive
* NVIDIA GeForce 9400M grafische processor
* Mac OS X Snow Leopard
* Verzenddatum: Binnen 24 uur
* Gratis geleverd
* € 704,48 (studentenkorting)

Al zou het leuk zijn als ik met het geld van mijn oude pc een Mac mini zou kunnen aanschaffen(met iets bijbetalen).
Dus mijn vraag, heb ik echt deze Mac mini configuratie nodig als ik vergelijkbare prestaties wil als mijn huidige systeem of heb ik genoeg aan de 200 euro goedkopere versie?

Wat doe ik zoal op mijn pc en wat wil ik erop gaan doen: internetten, Office pakket, Adobe pakket(photoshop, soundbooth, premiere, illustrator), verder gewoon lekker snel toegang hebben tot alle programma's en werken in OSX, ben benieuwd of het me bevalt. Zeker kijkend naar het laatste denk ik dat het een slimme keuze is om een Mac mini te kopen. Als het besturingssysteem me echt niet zou bevallen, heb ik nog niet zo'n enorme fout begaan qua prijs dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 15:12
zou je niet eerst even OSX uitproberen voordat je voor 700 euro een Mac koopt? bijv. ga eens bij een kennis langs of ga een paar uur in zo'n apple store rondhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344347

Ik kan je nu al wel vertellen dat premiere en de iMac op stage een drama is.

Ik werk op me stage met een iMac uit (begin 2009?) Core 2 duo
En deze trekt totaal niet het überhaupt voorvertonen van HD-film van de prof. Canon XH A1 Camera, in Premiere CS4

Puur omdat het gewoon te weinig kracht heeft,
Ik zag de Mac altijd als een super pre met film montage etc.
Puur het feit dat het nooit 'vastloopt', nou dat heb ik geweten, in totaal zijn de programma's spontaan zeker 9 keer gestopt in 1 week tijd.

Voorvertonen van een de sequence in draft quality gaat gewoonweg niet.

Zelf zou ik gewoon houden bij een PC zeker gezien je gewoon basics wilt draaien

Als je dus montage of premiere / after effects wilt gaan doen met wat zwaarder materiaal, geef iets meer geld uit.

En ja: ik ben geen macfanboy. 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 344347 op 01-05-2010 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:04

Hokkie

Hello

Ik wel een Macfan, maar dat is niet de vraag... ;)

Verder wel een juiste reactie. Een Mac Mini is voor Adobe pakketten minder geschikt, het is meer een office pc. Dus iemand die met Pages (word), Keynote (powerpoint), Numbers (excel) of iLife pakket (iMovie, iWeb, iPhoto) werkt. Niet voor de zware apps. Ook kopen heeeeeel veeeel mensen deze mini puur als HTPC.

Daarentegen heb je nu een AMD 5200+ waar je een Adobe pakket op hebt, dus qua performance mag je hetzelfde verwachten.

Overall is een Mac Mini een prima systeem(pje) waar je veel plezier aan zult beleven, maar het is geen Mac Pro!

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:09

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Anoniem: 344347 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 00:36:

En deze trekt totaal niet het überhaupt voorvertonen van HD-film van de prof. Canon XH A1 Camera, in Premiere CS4

Puur het feit dat het nooit 'vastloopt', nou dat heb ik geweten, in totaal zijn de programma's spontaan zeker 9 keer gestopt in 1 week tijd.

Voorvertonen van een de sequence in draft quality gaat gewoonweg niet.

Als je dus montage of premiere / after effects wilt gaan doen met wat zwaarder materiaal, geef iets meer geld uit.

En ja: ik ben geen macfanboy. 8)
Het klinkt alsof je HDV direct vanuit de camera probeert te verwerken, dat trekken de meeste computers inderdaad niet. En als ze het wel doen dan gaat het nog steeds niet zo fijn als video met een codec die gemaakt is om te bewerken. Daarom bestan er codecs zoals DVC, Prores 422 of de Apple Intermediate Codec die juist gemaakt zijn voor verwerking op de computer. Er bestaan allerlei tools om je video tijdens het capturen of daarna om te zetten naar zo'n codec.

Daarnaast loopt je Mac vast niet maar zoals je zelf al zegt alleen de programma's die er op draaien, welke vaak van andere fabrikanten zijn. Vaak zijn vastlopers bij videobewerking ook te voorkomen door je workflow aan te passen, een andere volgorde van dingen doen, andere codecs, instellingen of soms zelfs programma's gebruiken kan veel verschil maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Johnny op 01-05-2010 01:15 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
oddish2211 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 00:34:
zou je niet eerst even OSX uitproberen voordat je voor 700 euro een Mac koopt? bijv. ga eens bij een kennis langs of ga een paar uur in zo'n apple store rondhangen.
Klopt, zit zeker wat in, zal ik ook eens gaan doen. Maar dacht dat reacties in een post me ongeveer hetzelfde zouden opleveren (wat natuurlijk niet helemaal zo is).

...
Ok, ik noemde Adobe premiere omdat ik er wel eens een filmpje in heb bewerkt. Het is nu niet zo dat ik dit elke week of maand gebruik. Was meer omdat ik benieuwd was naar de performance bij deze software.

Maar de iMac's maken gebruik van dezelfde (laptop) onderdelen en zijn qua performance dus ongeveer gelijk (mits overeenkomende configuratie)?
Hokkie schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 00:45:
Ik wel een Macfan, maar dat is niet de vraag... ;)

Verder wel een juiste reactie. Een Mac Mini is voor Adobe pakketten minder geschikt, het is meer een office pc. Dus iemand die met Pages (word), Keynote (powerpoint), Numbers (excel) of iLife pakket (iMovie, iWeb, iPhoto) werkt. Niet voor de zware apps. Ook kopen heeeeeel veeeel mensen deze mini puur als HTPC.

Daarentegen heb je nu een AMD 5200+ waar je een Adobe pakket op hebt, dus qua performance mag je hetzelfde verwachten.

Overall is een Mac Mini een prima systeem(pje) waar je veel plezier aan zult beleven, maar het is geen Mac Pro!
Klopt wat je zegt, maar als de performance zo ongeveer gelijk is aan hetgeen wat ik nu heb wil ik de overstap wel wagen. Misschien dan proberen met een 2e hands systeempje. Maar het grootste probleem is dat ik eigenlijk een processor zoek wat ongeveer gelijk is aan dat wat ik nu heb: X2 5200+, omdat ik met deze snelheid tevreden ben. Maar dan moet ik toch de duurste mini aanhouden?

Thanks voor de reacties alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Heb zelf al wat research gedaan betreffende de cpu power:
(via cpubenchmark.net)

Mac mini late 2009
  • Intel Core2 Duo P8700 @2.53Ghz 1,793
  • Intel Core2 Duo P7550 @2.26Ghz 1,646
Mijn-pc
  • AMD Athlon X2 Dual Core 5200 1,397 en 1,024 (waren 2 scores bekend)
Goed, cpu power is natuurlijk ook niet alles maar misschien krijg ik zo een beetje een impressie hoe de mini is in vergelijking tot mijn pc. Daarnaast denk ik dat ik vandaag even bij een shop langs ga om wat te spelen met de mini (if possible).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-06 11:00
Bij de Mac Mini moet je denk ik nog het meeste rekening houden met de snelheid van de harde schijf. Deze draait rond met 5400 rpm (net als een laptop harddisk dus) en dat merk je misschien nog wel het meest. Een iMac heeft voor zover ik weet een harddisk die ronddraait op desktop snelheid (7200 rpm) en dat schijn nog je nogal te merken in de snelheid... met name bij het lezen van grote bestanden dan.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
InfinityEye schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 10:31:
Bij de Mac Mini moet je denk ik nog het meeste rekening houden met de snelheid van de harde schijf. Deze draait rond met 5400 rpm (net als een laptop harddisk dus) en dat merk je misschien nog wel het meest. Een iMac heeft voor zover ik weet een harddisk die ronddraait op desktop snelheid (7200 rpm) en dat schijn nog je nogal te merken in de snelheid... met name bij het lezen van grote bestanden dan.
Klopt, ik zat ook te denken aan een SSDtje misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Eens met InfinityEye, de harde schijf in de mini gaat zeker trager aan voelen dan de schijf in je pc. Dus het is verstandig om of voor een 7200rpm schijf te kiezen of zoals je zelf zegt een SSD. Buiten dat en de videokaart zal de mini niet trager zijn dan je huidige pc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Performance vergelijken tussen een PC en een Mac is lastig, voor als het gaat over de 'gevoelsmatige' snelheid. Mac OS voelt vaak veel vlotter aan dan Windows, ook al is je hardware misschien niet vergelijkbaar.
Een Apple store binnenwandelen en eens even spelen is al een eerste indicatie, een kennis met een Mac met software die jij ook wil gebruiken zal natuurlijk een veel betere vergelijking mogelijk maken.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En toch hebben mensen dat al jarenlang gebruikt, zelfs nog in het PowerPC tijdperk. Die machines zijn een stuk slomer dan de huidige machines.
Sja, er spelen nog meer componenten van een Mac een grote rol met die dingen plus dat er ook een aardig verschil zit in wat je zoal bewerkt. De echte professional zal ook eerder een Mac Pro met bijbehorende config gebruiken. Een student, hobbyist/amateur, etc. zal daar zeer waarschijnlijk niet mee te maken krijgen. Voor die doelgroep is een iMac en zelfs een Mac mini/MacBook al genoeg, zelfs iMovie kan de klus dan al klaren.
Je moet wel de juiste config hebben voor het werk wat je doet. Een MacBook Air inzetten voor gaming of virtualisatie is netzoiets als een professional die een Mac mini inzet voor z'n zware videobewerkingswerk; de hardware voldoet niet aan wat de taak die je er mee gaat doen vereist. Dat wil niet zeggen dat zo'n MacBook Air volledig ongeschikt is om een spelletje op te spelen, spele.nl zal ongetwijfeld prima werken ;)

Met een pc loop je tegen dezelfde problematiek aan. Zoals je al aangeeft zul je voor het werk wat jij doet zwaarder materieel (niet materiaal) in moeten zetten, de vraag is of dat bij de topicstarter ook moet. Als de TS op z'n huidige hardware al prima uit de voeten kan dan gaat dat op een Mac mini ook wel lukken wat geheugen, cpu en videokaart betreft. Het zorgenkindje is de harde schijf; dit is een laptop harde schijf en die kunnen best traag zijn. Een 7200 rpm versie scheelt al maar wellicht is een ssd zoals iemand al aanhaalt een beter idee. Voor beide opties geldt dat je bij een Mac mini zelf aan de slag moet omdat Apple deze opties niet aanbiedt. Een APR wil nog wel eens welwillend zijn om het voor je in te bouwen (reken er niet op dat het gratis is, kost je wellicht 50 euro extra), anders moet je echt zelf aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Bedankt voor de onderbouwende reacties. Heb toch 1,5 week geleden de knoop doorgehakt, mijn pc verkocht en een Mac mini (2,26 C2D, 2GB)gekocht. HD inmiddels vervangen door een 80GB Intel X-M25. Heb wel nog een Windows pc als server staan welke ik gebruik om via RDP wat Windows-only appjes te draaien (Mp3tag en FTD).

Nu loop ik echter tegen wat probleempjes op en voor enkele heb ik al wat oplossingen gevonden welke ik wel met jullie wou delen.

- Softwarematig: FlashFXP
Hier heb ik reeds een super vervanger voor gevonden: Transmit Kost een beetje (€27,50) maar dan heb je ook een ftp app met een lekkere interface en veel opties. Voor mij stukken beter dan FileZilla.

- Softwarematig: Windows 7 corner 'snapping'
Een optie die ik onder Windows 7 best vaak gebruikte om snel wat dingen te kopiëren tussen 2 locaties of dingen te vergelijken. Voor OSX is er ook zo'n app: Cinch. Kost omgerekend € 5,- of iedere keer een venster met purchase info at startup. Voor de rest werkt het precies als in W7 en werkt het zelfs lekker met Spaces aan.

- Softwarematig: RDP
Super app en ook nog eens gratis: CoRD Heb het zelf zo ingesteld dat ie vanzelf opent op de 2e 'Space' (fullscreen) en kan zo supersnel switchen tussen lokaal OSX en remote Windows pc.

- Hardwarematig: Samsung monitoren + Mac mini = problemen?
Al vanaf het moment dat ik de mini voor het eerst deed aansluiten heb ik het probleem(pje) dat ik bij sites met een grijze/donkergrijze achtergrond de hele tijd trillend beeld heb. De grijze achtergrond trilt dan. Dit merk je bijvoorbeeld bij mijn startpagina: Tweakers.net ;) en bij programma's als iPhoto. Heb hier veel over opgezocht en ben uiteindelijk op dit topic terecht gekomen. Hier zijn gebruikers met mini's en verschillende soorten Samsung displays welke aangesloten worden via DVI met soortgelijke problemen. Andere DVI kabel proberen helpt niet, van mini-displayport naar DVI helpt ook niet, settings aanpassen via een van de 2 advanced display-tools voor OSX is mij ook niet gelukt. Op zich vind ik dit probleem niet zo heel erg, het grijs stoort wel maar niet enorm. Daarnaast ben ik toch aan het kijken voor een nieuw display.

- Hardwarematig: Tik in speakers
Heb mijn (inmiddels bijna 8 jaar oude) midi-setje van Sony altijd aangesloten gehad op mijn pc, zonder veel problemen. Enige probleem dat ik heb is dat er een constante ruis in de speakers zit maar volgens mij ligt dit eraan dat ik het geheel een paar keer (te) hard heb open gezet. Maar sinds het set aangesloten zit op de Mac mini heb ik het probleem dat eens in de zoveel tijd ik een tik hoor. Volume van de tik komt overeen met het volume waar ik het setje op dat moment op heb staan. Het rare is dat deze tik echt volledig random kan zijn. Nu bijvoorbeeld, heb de mini aangezet rond 11u en heb nog geen tik gehoord. Ook is het zo dat ik bij gebruik van een koptelefoon het euvel nooit opgemerkt heb. Het is dus iets met stroom o.d. Zowel Mac mini als set zijn geaard aangesloten.

Ik zat verder te denken om misschien een M-Audio Fast Track aan te schaffen om het euvel op te lossen. Sowieso zal hier wat betere afscherming in zitten dan bij de mini. Maar goed dan ben je ook al gauw € 100,- verder.

- Hardwarematig: Muis inaccuraat
Mijn trouwe Logitech G5 werkt helaas niet goed met OSX. Als ik diagonaal scroll dan verspringt de aanwijzer de hele tijd. Heb hier flink wat voor moeten Googlen maar het blijkt dus dat OSX niet houdt van snelle muisjes (lees: refresh rate 125+). Zie ook deze pagina. Conclusie van dit: nieuwe muis kopen, helaas. Vond de G5 echt een heerlijke muis altijd. Zit nu te denken aan een MX518 omdat deze het euvel niet heeft, goedkoop is en ergonomisch hetzelfde is als de G5. Daarnaast zat ik te denken aan Apple muizen maar de Magic mouse vind ik te plat en daarnaast gebruik ik liever een 'back'-knop dan een swipe over het ding. Het ouder model muis van Apple heeft naar verluidt geen prettig scrollwiel dat je ook nog eens om de week moet schoonmaken, wil je niet dat ie vastloopt.

- Hardwarematig: Desktop animations performance
Het kan zijn dat dit gewoon een van de mindere punten aan het hebben van een mini is en dat ik me hierbij moet neerleggen maar het viel mij op dat een vriend van mij met dezelfde onboard kaart (Nvidia 9400GM) geen last hiervan heeft op zijn Macbook.

Het is dus zo dat als ik bijvoorbeeld het dashboard open (F4) met de widgets enzo, dit met rond de 15/20 FPS gaat (ruwe schatting) gaat. Oftewel, niet vloeiend. Als ik nu zo'n 4/5 keer het dashboard achter mekaar het dashboard aanroep (dus: aan/uit, aan/uit) dan is ie na de 4 of 5e keer opeens gewoon vloeiend en de keren daarna ook.

Dit is precies hetzelfde als ik de vensters-naast-mekaar functie (F3) open: eerste 3/4 keer gaat het echt niet vloeiend, daarna gaat het lekker.

Dan nog iets, weet niet of het hieraan gerelateerd is maar ik heb de Adobe CS5 trial van Illustrator geïnstalleerd en ik merk dat als ik met het handje beweeg in een document dat het echt super langzaam gaat. Als ik dan een paar keer snel beweeg en loslaat, zie ik dat het programma gewoon uit zichzelf verder beweegt om het gedane werk even in te halen. Enorme vertraging dus. Dit zal iets te maken hebben met de GPU die CS5 gebruikt om zo smooth-moving ofzoiets te gebruiken.

Verder was ik aan het denken of dit traag animeren van vensters en dashboard niet gewoon gerelateerd is aan het monitor probleem. Ik heb namelijk het idee dat het iets zou kunnen zijn met een refresh rate probleem of V-Sync zodat de GPU overuren maakt door het corrigeren van een onjuiste Herz of Vsync of iets?(heb hier niet zoveel verstand van).

Alvast bedankt voor het lezen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door injectx op 20-05-2010 14:28 . Reden: typo en content added(muis probleem) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-06 20:47

Nitai

Live the life you love.

injectx schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:02:
- Softwarematig: FlashFXP
Hier heb ik reeds een super vervanger voor gevonden: Transmit Kost een beetje (€27,50) maar dan heb je ook een ftp app met een lekkere interface en veel opties. Voor mij stukken beter dan FileZilla.
Cyberduck is net zo goed en gratis.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
injectx schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:02:
Heb wel nog een Windows pc als server staan welke ik gebruik om via RDP wat Windows-only appjes te draaien (Mp3tag en FTD).
FTD kan je ook op een mac draaien maar dan heet het openFTD, werkt even goed :)
verder kan ik je niet helpen met je vragen helaas :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Nitai schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:54:
[...]

Cyberduck is net zo goed en gratis.
Klopt inderdaad, nog niet heen gekeken, ben het nu aan het testen. Jammer is wel dat de back button niet werkt, terwijl deze in al mijn apps goed werkt. Verder start het langzamer op dan Transmit. Maar goed ik kijk eens wat prettiger werkt.
Wlie schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:47:
[...]

FTD kan je ook op een mac draaien maar dan heet het openFTD, werkt even goed :)
verder kan ik je niet helpen met je vragen helaas :/
Klopt, openFTD werkt... maar het is enorm traag (weet niet waarom). En de fontgrootte in FTD voor Windows werkt stukken prettiger met veel resultaten.

[ Voor 33% gewijzigd door injectx op 20-05-2010 15:51 . Reden: Quote toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

OpenFTD is nogal bagger.

Overigens gebruik voor FTP Flow. Vind ik fijner werken dan CyberDuck (83 duizendschermpjes). Transmit vind ik ook wel fijn, maar Flow heeft naar mijn mening toch een fijnere interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Good Fella schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:28:
OpenFTD is nogal bagger.

Overigens gebruik voor FTP Flow. Vind ik fijner werken dan CyberDuck (83 duizendschermpjes). Transmit vind ik ook wel fijn, maar Flow heeft naar mijn mening toch een fijnere interface.
Thanks voor de tip, inderdaad een fijne app :)

Verder, betreffende het probleem met de desktop animaties: volgens mij had mijn mini vanavond een helder moment, heb ongeveer eer dik half uur zonder haperingen of wat dan ook lekker kunnen switchen en vloeiende animaties gezien. Heb het process overzicht bekeken en op dat moment had ik nog maar 41MB RAM over, je zou toch denken dat alles net trager zou gaan dan. Jammer genoeg ging ie opeens weer traag doen. Nogmaals, dit zijn puur trage (15FPS) animaties, voor de rest werkt de pc supersnel. Ook met Xbench haalde ik dezelfde resultaten als normaal.

Omdat ik dus nu denk dat de GPU gewoon een beetje faulty is, heb ik maar besloten om hem bij een Apple Service punt langs te gaan brengen hier in de buurt.
Het leuke hiervan is wel dat ik zonder veel beschadiging de HD's weer moet weten om te zetten (heb er namelijk een SSD in gezet). Hoop niet dat dit goed te zien is anders ben ik dus een beetje genaaid zoals dat mooi heet. Verder iemand ervaring met schijf copy programma's? Aangezien ik alles van de SSD naar de oude HD wil overzetten.

[ Voor 56% gewijzigd door injectx op 21-05-2010 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hmm, 2 GB aan geheugen is voor de dingen die jij er mee wil gaan doen vrij krap. Uitbreiden naar 4 GB zal waarschijnlijk aardig wat ademruimte geven.

De inaccurate muis is deels de schuld van Logitech omdat die weer een totaal aparte niet standaard acceleratie moet gebruiken en het is deels OS X "schuld" omdat hun muisacceleratie (en die van andere unix/linux systemen ook) afwijkt van die van Windows. Men wil die van Windows nog wel eens als snel ervaring en die van unix/linux systemen als traag. Dat is een kwestie van gewenning. Logitech spul is deels op te lossen door de bijbehorende drivers te gebruiken en deels middels allerlei muisacceleratie tools (zoekt en gij zult aardig wat ervaringen met die tools vinden).

De GPU problemen heb ik niet gemerkt met mijn Mac mini early 2009 en ik heb er een groot 30" Dell scherm aan hangen. Juist bij zo'n groot scherm zou je heel snel dat soort problemen moeten opmerken. Het feit dat je storing hebt zodra je er een scherm via DVI erop aansluit geeft ook wel een beetje het gevoel dat er waarschijnlijk iets niet helemaal lekker is met die videokaart. Dan is langs brengen een goed idee. Het clonen van schijven kun je middels disk utility doen maar er zijn ook andere tools zoals carbon copy cloner waarmee het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 12:02
Maar een alternatief wat wel werkbaar is is er dus (nog altijd) niet op de Mac begrijp ik? Spijtig, ik probeer zelf meer en meer naar Mac te migreren maar voor sommige dingen die ik dagelijk gebruik (zoals FTD dus) blijf ik toch Windows nodig hebben.

Zoals al gezegd, zit je met je 2GB memory niet wat aan de krappe kant voor de dingen die je aan het doen bent, zoals CS5? De disk kan het probleem in ieder geval niet zijn, gezien je SSD. Lijkt me sterk ook dat een 9400M gewone 2D-gerelateerde dingen niet vlot kan processen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 10:32
- Hardwarematig: Muis inaccuraat
Mijn trouwe Logitech G5 werkt helaas niet goed met OSX. Als ik diagonaal scroll dan verspringt de aanwijzer de hele tijd. Heb hier flink wat voor moeten Googlen maar het blijkt dus dat OSX niet houdt van snelle muisjes (lees: refresh rate 125+). Zie ook deze pagina. Conclusie van dit: nieuwe muis kopen, helaas. Vond de G5 echt een heerlijke muis altijd. Zit nu te denken aan een MX518 omdat deze het euvel niet heeft, goedkoop is en ergonomisch hetzelfde is als de G5. Daarnaast zat ik te denken aan Apple muizen maar de Magic mouse vind ik te plat en daarnaast gebruik ik liever een 'back'-knop dan een swipe over het ding. Het ouder model muis van Apple heeft naar verluidt geen prettig scrollwiel dat je ook nog eens om de week moet schoonmaken, wil je niet dat ie vastloopt.
Bullshit. Op mijn macbook pro werkt(e) de G5 100% goed. Speelde er zelfs counterstrike en nog wat spelletjes mee. Helaas is mijn G5 paar weekjes terug gesneuveld, hij was dan ook al heel wat jaartjes oud (2/3).

Maar hij zou gewoon goed moeten werken hoor :O
Download anders eens USB overdrive voor mac. Dan kun je de muis acceleratie van OSX uit zetten. Misschien hoogst waarschijnlijk werkt dat.

Succes verder :)

[ Voor 3% gewijzigd door Huppol op 21-05-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
ppl schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 01:14:
Hmm, 2 GB aan geheugen is voor de dingen die jij er mee wil gaan doen vrij krap. Uitbreiden naar 4 GB zal waarschijnlijk aardig wat ademruimte geven.

De inaccurate muis is deels de schuld van Logitech omdat die weer een totaal aparte niet standaard acceleratie moet gebruiken en het is deels OS X "schuld" omdat hun muisacceleratie (en die van andere unix/linux systemen ook) afwijkt van die van Windows. Men wil die van Windows nog wel eens als snel ervaring en die van unix/linux systemen als traag. Dat is een kwestie van gewenning. Logitech spul is deels op te lossen door de bijbehorende drivers te gebruiken en deels middels allerlei muisacceleratie tools (zoekt en gij zult aardig wat ervaringen met die tools vinden).

De GPU problemen heb ik niet gemerkt met mijn Mac mini early 2009 en ik heb er een groot 30" Dell scherm aan hangen. Juist bij zo'n groot scherm zou je heel snel dat soort problemen moeten opmerken. Het feit dat je storing hebt zodra je er een scherm via DVI erop aansluit geeft ook wel een beetje het gevoel dat er waarschijnlijk iets niet helemaal lekker is met die videokaart. Dan is langs brengen een goed idee. Het clonen van schijven kun je middels disk utility doen maar er zijn ook andere tools zoals carbon copy cloner waarmee het kan.
Tuurlijk, 2GB is ook (te) weinig voor de apps die ik wil gebruiken. Komt ook nog verandering in maar het leek mij beter om eerst problemen op te lossen en dan het geheugen uit te gaan breiden.

Ik snap wat je bedoelt wat betreft de muis maar dat is niet hetgeen wat ik bedoel. Zie de link die ik heb gepost, daar kun je op video zien wat er fout gaat als je diagonaal beweegt. Had overigens al vrij snel Steermouse geïnstalleerd. Als ik een andere muis aansluit doet ie het wel gewoon goed.

Wat betreft het scherm, ja van het topic las ik dat er best veel Samsung gebruikers waren die dit probleem hadden. Heb gisteren via een DVI>HDMI converter mijn tv aangesloten en hier was het probleem opeens niet meer. Overigens, het animatie probleem was er wel nog steeds, deze zijn blijkbaar niet gerelateerd.
Huppol schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:53:
[...]

Bullshit. Op mijn macbook pro werkt(e) de G5 100% goed. Speelde er zelfs counterstrike en nog wat spelletjes mee. Helaas is mijn G5 paar weekjes terug gesneuveld, hij was dan ook al heel wat jaartjes oud (2/3).

Maar hij zou gewoon goed moeten werken hoor :O
Download anders eens USB overdrive voor mac. Dan kun je de muis acceleratie van OSX uit zetten. Misschien hoogst waarschijnlijk werkt dat.

Succes verder :)
Ja goed het kan ook aan specifieke mac's gerelateerd zijn en daar kan je Macbook pro dan net buiten vallen. Heb UsbOverdrive al geprobeerd, thanks. Maar werkt helaas niet. Mijn Wacom muispen, andere (oudere)Logitech muis en een Microsoft muis werken wel goed. Verder staat via Steermouse de acceleratie uit.

Verder heb ik vandaag van Ivizi mail ontvangen dat ik hem gewoon ter controle/reparatie langs kan brengen. Zal hem dus volgende week langs gaan brengen, alvorens alle data even naar de oude schijf op te kopieëren.
Ik zal mijn bevindingen blijven posten :)
Pagina: 1