Probleem met installeren van software in Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:22
Als Firefox of Opera wil installeren loopt er altijd iets mis.
Even uitleggen wat ik juist doe, zodat (hopelijk) iemand kan zeggen wat ik fout doe.
Ik download Firefox, ik extract alle bestanden, ga naar de juiste directory en enter 'make'
No targets specified and no makefile found. Stop.
Ik probeer 'make install'
make: *** No rule to make target `install'. Stop.

Iemand zei me, dat dit komt omdat de GCC compiler niet geinstalleerd is.
Dus ik download the GCC compiler en natuurlijk het zelfde probleem.
Ik weet niet hoe ik het moet installeren...

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Gebruik de package manager software in Ubuntu, en ga alleen als het *ECHT* niet anders kan software compileren vanaf source. Als je de package management software gebruikt krijg je ook netjes updates etc mee :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:27

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Inderdaad, wanneer je altijd de nieuwste van de nieuwste wil hebben voeg je gewoon de mozilla daily build ppa toe. Scheelt een hoop gedoe met zelf compilen. Zelf compilen is iets wat je alleen moet doen als je precies weet waar je mee bezig bent, anders zijn er eigenlijk altijd zat alternatieven.
En ook opera.com biedt standaard een .deb aan als je hem probeert te downloaden.

[ Voor 10% gewijzigd door Dirk op 30-04-2010 21:55 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Ik wist niet eens dat er een package manager was, ik dacht dat dit enkel in Opensuse aanwezig was 'yast'
Ik had nog niet gehoord van '.dep' dus ging ik voor 'bz2' :-)

Bedankt voor de tip's en de snelle reacties!

Nu over dat zelf compilen, ik ben momenteel bezig met een cursus Linux, en zelf compilen komt er aan te pas. Ik weet alleen nog niet goed hoe het moet. Dus, hoewel ik de package manager zeker ga gebruiken...Moet ik toch ook leren 'compilen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-08 20:36
Mplayer is een leuke klus om te compilen (alle codecs) :)
Ook kan je wat software zoeken die je al gebruikt en daarvan de SVN downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Waarom de SVN Downloaden? (Subversion?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:14

swtimmer

Ontrafelt het leven!

heb je wel ./configure gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-08 20:36
J.One schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 22:45:
Waarom de SVN Downloaden? (Subversion?)
Dan volg je ook nog eens de ontwikkeling van de software en heb je vaak eerder nieuwe features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Dan volg je ook nog eens de ontwikkeling van de software en heb je vaak eerder nieuwe features.
Ik volgde de nieuwe ontwikkelingen van mijn favoriete programma's tot nu altijd via facebook.
Nee, ik heb './make, ./make install en van in de directory zelf configure geprobeerd maar natuurlijk allemaal zonder resultaat.

[ Voor 27% gewijzigd door J.One op 30-04-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:14

swtimmer

Ontrafelt het leven!

J.One schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 22:55:

Nee, ik heb './make, ./make install en van in de directory zelf configure geprobeerd maar natuurlijk allemaal zonder resultaat.
Wat geeft configure dan voor foutmeldingen?

//offtopic, als je begint met Linux zou ik mezelf nog niet branden aan SVN versies van software. Speel eerst gewoon met de stable software pakketen die aangeboden worden. Upgrade alleen naar een beta/alpha versie als jij op bepaalde functies zit te wachten en het niet erg vind bugs tegen te komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zou je in vredesnaam voor het compilen de make pakken van de map? Je probeert toch met je systeem compiler wat te doen? Dan is het ./configure (in geval er geen makefile aanwezig is) en dan 'make' 'sudo make install'. Het gebruik van ./make zal nooit werken.

Overigens, als je Opera kan compilen vind ik 't knap, dat kan alleen als je er werkt, de tar.gz bevat zelf een installer maar kan ook zonder gebruikt worden.

Er zijn genoeg handleidingen op het net voor het compilen van software op Linux, je boek zal dat vast ook wel uitleggen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Dan had ik de boodschap No such file or directory
Hero Of Time schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 12:21:
Waarom zou je in vredesnaam voor het compilen de make pakken van de map?
Zoals je wel kan zien, ik ben een beginner. En wat ik mometeel wil is Linux naar m'n zin krijgen zodat ik het als main OS kan gebruiken, en later in staat zijn van zelf te compilen zodat ik geen problemen heb met hardware aan te praat te krijgen, en dus ook niet gefrustreerd word en terug naar windows ga.

[ Voor 79% gewijzigd door J.One op 01-05-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:11

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
J.One schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 12:29:
Dan had ik de boodschap No such file or directory

[...]

Zoals je wel kan zien, ik ben een beginner. En wat ik mometeel wil is Linux naar m'n zin krijgen zodat ik het als main OS kan gebruiken, en later in staat zijn van zelf te compilen zodat ik geen problemen heb met hardware aan te praat te krijgen, en dus ook niet gefrustreerd word en terug naar windows ga.
In beide gevallen zou ik toch maar bij de packagemanager blijven, en eventueel dist-upgraden naar testing of unstable als je graag het nieuwste wil hebben.

Wat je in de topicstart verkeerd doet is dat je geen configure uitgevoert hebt, of dat de ./configure die je deed een error gaf. Deze configure maakt een Makefile aan, die vervolgens door 'make' geinterpreteerd word.

Blijft nog het verhaal dat je eigenlijk gewoon met de packagemanager moet werken, totdat er eens een keer een specifieke feature is die je graag wil hebben en die niet meegecompileerd is (iets wat mij in 10 jaar tijd 2 keer is overkomen, 1 keer ffmpeg, en 1 keer moonlight).

Dus:
apt-get update
apt-get dist-upgrade [optioneel]
apt-get upgrade
apt-get install firefox opera

Of om gcc te krijgen:
apt-get install gcc

Als je echt perse alles zelf wil compileren, dan kun je beter op gentoo overstappen en hun systeem gebruiken.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Bedankt voor de tips.
Als je echt perse alles zelf wil compileren, dan kun je beter op gentoo overstappen en hun systeem gebruiken.
Nee, eigenlijk niet. Maar ik wil in staat zijn om zelf te doen als ik het nodig is.
Maar nu ik de package manager kan gebruiken ga ik nog even wachten met compilen :)
Momenteel heb ik m'n handen vol met m'n webcam (correct) te laten werken.
Zou geen probleem mogen volgens de Ubuntu website (met de UVC driver) maar het werkt toch niet naar behoren. het beeld staat gewoon stil tijdens een live sessie, en in de wizard is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een leer voor de volgende keer:
Je bent vergeten om configure te draaien. Eigenlijk moet het zo gaan:

./configure
make
make install

Hiervoor moet je inderdaad make, gcc en g++ geinstalleerd hebben. En bepaalde pakketten gebruiken ook automake en autoconf.

En lees altijd INSTALL en README bestanden. bij sourcepakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kees schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 12:51:
[...]

In beide gevallen zou ik toch maar bij de packagemanager blijven, en eventueel dist-upgraden naar testing of unstable als je graag het nieuwste wil hebben.

Wat je in de topicstart verkeerd doet is dat je geen configure uitgevoert hebt, of dat de ./configure die je deed een error gaf. Deze configure maakt een Makefile aan, die vervolgens door 'make' geinterpreteerd word.

Blijft nog het verhaal dat je eigenlijk gewoon met de packagemanager moet werken, totdat er eens een keer een specifieke feature is die je graag wil hebben en die niet meegecompileerd is (iets wat mij in 10 jaar tijd 2 keer is overkomen, 1 keer ffmpeg, en 1 keer moonlight).

Dus:
apt-get update
apt-get dist-upgrade [optioneel]
apt-get upgrade
apt-get install firefox opera

Of om gcc te krijgen:
apt-get install gcc

je kan beter apt-get install build-essentials nemen dan wordt ook alles wat te maken heeft met gcc geinstalleerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 14:41:
[...]

je kan beter apt-get install build-essentials nemen dan wordt ook alles wat te maken heeft met gcc geinstalleerd. ;)
De 'Install' en 'ReadMe' bestanden lezen is inderdaad wel nodig, dat heeft me al geholpen :)
Ondertussen heb ik ook al packetten moeten installeren via het commando sh ./ati-driver-installer-9-12-x86.x86_64.run. Soms probeer ik './configure' en ik krijg de boodschap
bash: ./configure: No such file or directory. En ik kan geen 'readme' of 'install' bestanden vinden, enkel een paar 'tar.gz' bestanden, een '.spec' en een map met de naam 'debian'. Dus ik heb geen idee wat ik daarmee moet.
Nu kan je je misschien afvragen waarom ik dit allemaal wil doen vanuit de shell en niet simpelweg de package manager gebruik. Wel, ik kan de 'Visual effects niet activeren dus probeer ik alle juiste drivers voor m'n hardware to downloaden en te installeren. Maar blijkbaar zijn de kaarten van ATI - waaronder de X1800 GTO - probleem kinderen. En alle drivers die ik probeer to installeren werken niet, of er iets wat juist bij mij niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Ik hoop dat je de 10.4 versie van fglrx hebt geinstalleerd, want 9.12 kan helemaal niet met X.org 7.5 omgaan... En daarmee heb je dan ook weer overbodig werk gedaan, want dat is dezelfde versie als die in de reposteries zit. :P
En ja, het klopt dat die niet gaat werken, zoals je in meuk: ATI Catalyst Linux Display Driver 10.4 kunt zien is jouw kaart een generatie te oud. De opensource radeon drivers ondersteunen jouw kaart wel, dus daar zul je het dan mee moeten doen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Ik heb de ati-driver-installer-10-3-x86.x86_64 (proberen) te installeren met als resultaat:
==================================================
ATI Technologies Linux Driver Installer/Packager
==================================================
Error: The distribution ubuntu is not supported
Removing temporary directory: fglrx-install.1K4Jiw

Dus ik moet een nieuwe GPU kopen als ik de special effects wil activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Nee, jij moet de radeon driver gebruiken. Jij hebt een R520 kaart en die wordt prima ondersteund door deze driver. Het zal niet optimaal zijn, maar moet wel ruimschoots voldoende zijn voor desktop effects.

Overigens: ook de 10.3 fglrx driver ondersteund geen X.org 7.5, dus ook die gaat niet werken met lucid. Maar daar heb je toch al niets aan, aangezien jouw kaart sowieso niet ondersteund wordt door deze driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Ik heb de 'fglrx' driver verwijderd en de radeon driver geinstalleerd via de package manager. Ik reboot en ik zie 'ATI Catalyst Control Center' verschijnen onder system. Vol hoop click ik op het icoontje en...

There was a problem initializing Catalyst Control Center Linux edition. It could be caused by the following.

No ATI graphics driver is installed, or the ATI driver is not functioning properly.
Please install the ATI driver appropriate for you ATI hardware, or configure using aticonfig.

aticonfig: No supported adapters detected

Moest Ubuntu niet makkelijk te configureren zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

:P
Het is ook makkelijk te configureren, jij wil alleen onmogelijke dingen en verkloot daardoor de boel. Het ati control center heb je dan ook niets aan, dat hoort bij de fglrx driver waar jij ook niets aan hebt. Verwijder in synaptic alles met fglrx en als je dan toch wat wil instellen duik dan in de configuratie van xorg.conf. Maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Pagina: 1