Toon posts:

Home theater setup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor het eerst bezig met het uitzoeken van een goede HT setup. Alles (behalve TV) moet nieuw gekocht worden, maar eerst moet ik wel weten wat er nodig is en waar het geplaatst gaat worden.

Vooralsnog heb ik dit in mijn hoofd:

http://www.filedump.net/dumped/setup1272649203.jpg

Is dit een logische setup zo? Vooral qua bekabeling ook. De mediaplayer zal belangrijk zijn voor het afspelen van video, muziek en foto's. Daarnaast zou ik graag de AV receiver centraal hebben staan. Alle input komt daar terecht en het beeld (indien aanwezig) moet via 1 hdmi kabel doorgestuurd worden naar de TV.

Klopt het dan dat ik vanaf de mediaplayer (nog geen keus gemaakt welke) met 1 hdmi kabel naar de AV receiver kan volstaan? Dat de receiver HDMI processing moet ondersteunen had ik al begrepen...

De mediaplayer heb ik nu niet in de AV meubel staan en dan zou er een vrij lange hdmi kabel nodig zijn.. het is zeker slimmer om hem wel in de AV meubel te plaatsen en de UTP kabel langer te maken (en dus de hdmi kort houden) ?

Ben er nog niet uit hoe ik het beste blueray discs kan afspelen.. Via een aparte speler of via een blueray speler in laptop of pc (die stuk verderop staat..). Wat is verstandiger / werkt beter?

Kom ik straks met 4 afstandsbedieningen te zitten (mediabox, tv, receiver en mediaplayer) ? en moet alles het zicht staan of kan ik ook (wat ik het liefste wil) alles aan het zicht onttrekken en met 1 AB werken (harmony van logitech bv..).

Wat betreft geluid. Vanwege het beperken van bedrading valt de keus ws. op een 2.1 opstelling.. of zijn er goede betaalbare receivers waarbij de rears draadloos zijn?

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
De setup ziet er goed uit. Ik zou ook de UTP verlengen(zal ook goedkoper uitkomen).
Neem gewoon een mediaplayer waar je een bluray-speler kan insteken!
Harmony gaat zeker, een IR-oogje inpluggen in je receiver, mediaspeler en ergens in het zicht verstoppen zou moeten volstaan
Als je geen bedrading hebt voor meerkanaals, misschien is een soundbar iets(wel veel geld voor zelfde kwaliteit).
draadloze speakers bestaan wel, maar zijn natuurlijk weer duurder en hebben op die plaats wel een stopcontact nodig!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!

Met een mediaplayer bedoel ik bv een AC Ryan Playon!HD of Popcorn Hour A-200 (of is het dan een media tank?). In ieder geval heb ik nog niet 1 gezien waarbij er een bluray speler bij in zit.. of bedoel je dan dat je wel een aparte bluray speler koopt en die aansluit op de mediaplayer..

Harmony klinkt inderdaad goed. Daarmee zou ik daadwerkelijk alles goed aan moeten kunnen sturen dus?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wel een hoop kastjes... is een leuke htpc geen betere optie voor je? Bij wie kijk je tv? Ziggo? UPC?

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-01 01:35
Edmin schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 21:35:
Wel een hoop kastjes... is een leuke htpc geen betere optie voor je? Bij wie kijk je tv? Ziggo? UPC?
Leuke HTPC: de Asrock Ion 330HT_DB (deze versie is incl Blueray speler!)
En als software: XBMC!

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Voor dat geld zou ik morgen om 13:37 nog maar eens op de frontpage kijken. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 21:35:
Tja, een hoop kastjes.. volgens mij hou je dat toch. Enige voordeel van htpc zou zijn dat ik dan de blu ray speler bij 't kastje van de van de mediaspeler in heb... Ben zelf voor 100% gemak en een mediatank die alles afspeelt wat je erin propt spreekt mij juist aan. Plug-and-play idee.. bij een htpc is dat volgens mij toch minder het geval (heb er 1 gehad).

Kijk via UPC btw.

Antwoorden op overige vragen zijn welkom ook ;)

• basa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-01 19:48
Ik zou (persoonlijk) een aparte Blu-ray speler kopen. Je geeft aan dat je geen htpc wil, maar dan zou je wel zitten prutsen met de blu-ray speler in je gewone pc die een eind verder opstaat?
Ik zou zelfs de pc helemaal vergeten en een simpele NAS kopen voor het streamen van je bestanden. Die dingen verbruiken veel minder en kan je dus zonder veel kosten altijd laten opstaan.

Ik ken je situatie niet, maar zou je toch niet overwegen om 2 extra geluidskabels te leggen? Ik ben nog elke dag versteld wat het verschil is in 'filmbeleving' tussen een gewone film op tv en een DVD'tje met DTS surround. Misschien kan je met weinig moeite wel 2 kabels wegwerken achter bv. je plinten in je woonkamer?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13

FeaR

In GoT we trust

Je wilt dus een 2.0 set-up gaan draaien aangezien ik alleen "box 1" en "box 2" zie? Punt waar je tegenaan gaat lopen is wellicht dat er maar zeer weinig stereoversterkers zijn met HDMI en dus ook met HDMI Processing. Nu kan je wel een gewone surroundreceiver nemen omdat die dan wel HDMI en HDMI Processing hebben, maar dat zou ik met een 2.0 set-up zeker niet aanraden. Een beetje stereoversterker kost een paar honderd euro, wil je een meerkanaals exemplaar die even sterk is in 2.0 weergave dan zit je al dik over de vijfhonderd euro heen. Best veel geld om alleen HDMI en HDMI Processing te willen hebben. Zeker als je nagaat dat je HDMI Processing nodig hebt om DTS HD en Dolby TrueHD te kunnen verzenden, maar wat hebben die formaten voor nut als je "maar" een 2.1 set-up hebt? Ik zou dus kiezen voor wat meer kabels naar de tv voor het beeld en gewoon voor een stereoversterker gaan, dan maar geen HDMI maar wel betere kwaliteit voor minder geld. En geen overbodige opties waar je voor betaald en die je nooit gebruikt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt en je hebt helemaal gelijk. Die box1 en 2 heb ik er inderdaad eerst zo opgezet omdat ik in eerste instantie wilde gaan voor een 2.1 systeem, maar kom net terug van hifi winkel met weer wat meer info en dit wordt hoe dan ook een 5.1 systeem.

De tip van de winkel was ook om eerst naar de frontspeakers te gaan kijken en dan pas de receiver te gaan bepalen. Zijn jullie het daar mee eens?

Zelf wil ik geen grote zuilen oid en zelfs geen grote bookshelf speakers.. dus suggesties voor goede 5.1 speakers die lekker klein zijn en aan het plafond gehangen kunnen worden zijn welkom. Hier komt dus dan nog wel een center + een subwoofer bij ook..

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13

FeaR

In GoT we trust

Dan zou ik meteen "KEF Eitjes" zeggen, geloof dat de correcte serie de "KEF KHT2005.2" is. Ben nog steeds onder de indruk van het geluid wat die kleine speakers weer kunnen geven. Natuurlijk is het niet beter dan een vloerstaander of een mooie bookshelf, maar het is beter dan de setjes die bijvoorbeeld Harman Kardon voert.

Sowieso wordt het lastig om dit soort speakers te vinden die je per stuk moet kopen zoals dat met vloerstaanders veelal het geval is. Dit formaat speakers wordt meestal meteen in een complete 5.0 of soms zelfs 5.1 set verkocht.

Eerst de speakers en dan de receiver kan. Lastige is dat speakers een eigen klank en sound hebben, receivers hebben dat ook al dan in mindere mate. Dus je kan de sound van de speakers een beetje beïnvloeden door een andere receiver of versterker te nemen. Al is het met receivers in deze range wel zo dat alles redelijk hetzelfde klinkt en mochten er verschillen zijn is het minimaal. Ik zou me niet meteen gek laten maken door dingen als klanken tussen receivers. Ik zou eerst gewoon eens lekker een audio winkel binnen gaan en daar wat speakers beluisteren. Receiver kan je wel op specificaties zoeken, wat je bij een speaker zeker niet moet doen. Heb je dan een lijstje met receivers die je aanstaat kan je de gekozen speakers op die receivers aansluiten om te horen wat het beste matched.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• sandergar
Edmin schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 23:59:
Voor dat geld zou ik morgen om 13:37 nog maar eens op de frontpage kijken. ;)
Eeeuuuh, 13.37? Mis ik iets?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
Je hebt het over aan het plafond hangen, maar je moet er op letten dat voor optimaal geluid speakers op oorhoogte moeten staan/hangen. Dan komen de hoge tonen namelijk het beste aan. Ik zou inderdaad eens kijken naar de 2005 of 3005 ofzo van KEF, die schijnen vrij goed te zijn.

En ik vraag me af wat er om 13:37 is??

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

sandergar schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 23:31:
[...]

Eeeuuuh, 13.37? Mis ik iets?
De bbg was deze maand helaas iets vroeger dan
13:37 ;)

• K0L3N
aha :P

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

als je budget het toestaat neem dan de dune prime. Dan heb je een mediaplayer met BR combinatie in een. Scheelt weer kabels en kastjes.

edit. je kan ook een PCH nemen. Echter heb je daar maar een jaar de BR licentie dus ik zou voor de dune gaan

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 02-05-2010 09:35 ]

• sandergar
Edmin schreef op zondag 02 mei 2010 @ 00:51:
[...]

De bbg was deze maand helaas iets vroeger dan
13:37 ;)
aha :P

De kant-en-klare oplossing van Asrock blijft interessant: met XBMC Live is het systeem gewoon binnen 30 min klaar voor gebruik. Geen gezeur met codecs, media players of wat dan ook. XBMC speelt echt alles af wat niet van alle (oa hierboven) genoemde mediaplayers gezegd kan worden! Dankzij de ingebouwde WiFi ook geen lange UTP nodig.

• K0L3N
voor streamen van HD beeldmateriaal zou ik toch voor een UTP kabel gaan, dan weet je zeker dat het goed komt. Ik weet verder niet wat voor budget asice heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle input weer!

Een complete 5.1 set met (hopelijk mooie) satelliet speakers is nu inderdaad het plan en de suggesties hier ga ik bekijken. Zelf kwam ik uit op de Harman Kardon HKTS 11, maar ook die KEF eitjes inderdaad bekeken. Qua geluid zouden die dan dus een stuk beter moeten zijn ivm de HKTS 11..

Asrock + XBMC ken ik nog niet maar wellicht ook optie. Dacht dat met name Ryan Playon!HD alles toch wel zo'n beetje afspeelde? Eerlijk gezegd als het 80% van wat doorgaans afgespeeld moet worden (video, geluid en beeld) leuk afspeelt is voor mij ws al voldoende.

Die mediaplayer wil ik zeker wel aan de UTP kabel hangen want anders wordt t streamen niks.Om die kabel daar te krijgen (die media player plaats ik dan ook in AV meubel) moet ik toch al moeilijk doen met wegwerken dus dan kunnen die speakerkabels voor de rears er ook nog wel bij..

Budget wordt aangepast naar gelang ik voldoende overtuigd ben van de meerwaarde van iets :)

edit:

Mediaplayer en BR speler lijken me juist handig om gescheiden te houden. Mocht er dan straks weer 1 of ander nieuw disc-afspeelformaat komen dan kan ik die BR speler eenvoudig vervangen. Eerlijk gezegd ben ik op zoek naar de simpelste mediaplayer (die zijn werk uiteraard goed doet). Aansluiten, HD volgooien met media en spelen maar.. BR speler heeft eerst ook nog niet eens zoveel haast geloof ik. Misschien hoef ik die uiteindelijk wel helemaal niet. HD kwaliteit films dl-en en klaar.

Hoogte van speakers is wel goed punt nog. Zal nog eens over denken, maar staanders gaan hier niet mooi staan dus rears ophangen blijft dan alleen over.. en als de rears hangen... :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 11:54 ]

• sandergar
Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 11:48:
Asrock + XBMC ken ik nog niet maar wellicht ook optie. Dacht dat met name Ryan Playon!HD alles toch wel zo'n beetje afspeelde? Eerlijk gezegd als het 80% van wat doorgaans afgespeeld moet worden (video, geluid en beeld) leuk afspeelt is voor mij ws al voldoende.
Kijk eens op: http://www.xbmcfreak.nl/
Download daar een Live cd, plaats deze in een Asrock en je hebt een volwaardig mediacenter draaien. Interesse in een losse Bluray? Kies dan voor een Asrock met DVD speler (300,-). Speelt echt alles af bij mij zonder problemen met Wifi icm mn NAS. Het mooie van de Asrock icm XBMC is dat je het systeem kan uitbreiden indien je wilt. Er zijn allerlei uitbreidingen mogelijk. Er wordt oa gewerkt aan een geïntegreerde webbrowser. En met een druk op de knop heb ik ondertiteling bij mijn films, hiervoor raadpleegt XBMC zelfstandig het internet voor de juiste ondertiteling.

Dankzij de Live cd van XBMCFreak.nl bevat de installatie ook diverse tools, oa tools voor het downloaden van bestanden!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08-2025
Even een andere suggestie: een Sony Playstion 3 (af en toe voor 220 euro in de aanbieding bij Mediamarkt). Het streamen van HD content zou je dan zo kunnen oplossen:

PC (met PS3 Media Server) >>> PS3 >>> High Def TV.

Heb dit thuis staan, en vind dit vele malen prettiger werken dan XBMC. Het is natuurlijk allemaal persoonlijk, maar ik vind user interface van m'n playstation 100x beter dan die van xbmc met een Windows MCE remote. Daarnaast heb je ook geen gedoe met cover art inladen en het scannen van xbmc directories.

Verwijderd

Topicstarter
Okay eerst de knoop wat betreft 5.1 speakerset toch maar doorhakken.

De opties:

- Canton Movie 150 QX (goedkoop en kwaliteit lijkt in orde)

- KEF KHT3005 "eitjes"

- Focal Sib&Co Pack Sib 5.1 (prijzig, maar geluid schijnt beter te zijn dan de KEF eitjes?)

- Harman Kardon HKTS 11 (prijs vrij goed, geluid schijnt minder te zijn dan de bovenstaande)

Ervaringen en tips zijn welkom! Ben vooral benieuwd of die Canton set een beetje behoorlijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Na lang wikken en wegen nu het volgende op het oog:

- Canton Movie 150 QX 5.1 set
- Onkyo TX-SR608

Dan ben ik voor een kleine 900 euro klaar. Ben benieuwd of jullie dit ook een goede match vinden

• K0L3N
Ik zou eerst eens gaan luisteren, het kan best een goede set zijn, maar het kan ook verschrikkelijk klinken, ligt er ook heel erg aan wat jij persoonlijk vindt. Ik zou ze ook zeker eens naast die andere keuzes beluisteren, dan weet je zeker dat je niet toch liever een andere set wilt kopen (en dan is even langer doorsparen zeker aan te raden)

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 13:31

FikkieHo

Wokmaster

Ik heb zelf de Canton's met een Denon, en het is iig het geld waard voor wat je betaald (tenminste, hoop dat je hem vrij goedkoop kan halen).. Maar luisteren is bijna een must.. Ik heb het setje in Duitsland geluisterd want in NL staan ze bijna nooit opgesteld.. Enige waar ik mee zit is dat de subwoofer echt een bakbeest is (groot/lomp)..

Vergeet niet dat je bij veel van die kant-en-klare mediaplayers geen TrueHD of DTS-MA ondersteunen. Ik weet niet of dat een rol speelt?

[ Voor 8% gewijzigd door FikkieHo op 10-05-2010 18:36 ]

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Pagina: 1