Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik probeer een IR signaal van 33khz te creeren. Het idee is dat een oscillator van 33mhz (smd formaat, maakt dat uit?) een 33mhz signaal stuurt naar een counter, die het dan veranderd in samenwerking met een AND gate in een 33khz signaal. Dit signaal wordt vervolgens gestuurt naar een transistor die dan weer een IR led schakeld.

Het circuit dat ik hiervoor heb bedacht is hieronder te zien:http://img688.imageshack.us/img688/4935/ircircuit.jpg

Ik ben echter nog een "noob" in electronica, zeker als het gaat om dit soort dingen. Ik weet dus ook vrij zeker dat er nog fouten in zullen zitten, ik heb namelijk alles gebaseerd op de datasheets en soortgelijke projecten, maar ik wist een boel niet helemaal zeker. De datasheets van de gebruikte onderdelen zijn hier te vinden:

Ripple counter:
http://www.farnell.com/datasheets/66678.pdf

And gate:
http://www.farnell.com/datasheets/66641.pdf

Oscillator:
http://www.farnell.com/datasheets/75533.pdf

Transistor:
http://pdf1.alldatasheet..../143746/STANSON/C945.html

Zou iemand met meer kennis en ervaring dit schema voor mij kunnen nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
de IR led moet ook voorgeschakeld worden met een weerstand.
tip: gebruik eagle voor schema's. Is gratis en is gemakkelijk te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:26
3V3RT schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 17:39:
de IR led moet ook voorgeschakeld worden met een weerstand.
Mwa, neehoor. Die NPN transistor staat als emitter volger. Spanningsversterking van <1 en de weerstand op de basis regelt de stroom door de LED. Je moet alleen even zeker weten dat de weerstand klopt en er dus genoeg stroom loopt :)

Maar gebruik inderdaad even een echt pakket waar je joints tussen verbindingen kan plaatsen want dat maakt dingen een stuk overzichtelijker.

[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 30-04-2010 17:42 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
maar klopt het dan verder wel qua aansluitingen tussen de counter en de AND gate bijvoorbeeld? (ik heb namelijk steeds de hoogste nog passende macht uitgerekend van grondtal 2, en daar dan één vanaf getrokken en dan de pin met dat nummer gekozen van de counter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
kan je anders een schema geven van de logica an sich, dus niet zo zeer met pinnummers en ic's maar echt de logische schakeling die je wil maken.

ik zie btw dat je q8 uitgang aan 2B hangt, en aan de gate van je transistor. Je moet even goed uitrekenen hoeveel die q8 uitgang aan stroom kan sourcen (leveren).

Verder kan ik er uit opmaken dat als uitgangen Q2,Q4,Q5,Q6,Q7,Q8 hoog zijn, de masterreset wordt getriggerd.

binair is dat 001011111000 = 760
Als ik het goed heb, krijg je met deze schakeling pulsen van 33 MHz / 760 = +/- 43 kHz

[ Voor 58% gewijzigd door 3V3RT op 30-04-2010 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 21:36
LED-Maniak schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 17:41:
[...]
Mwa, neehoor. Die NPN transistor staat als emitter volger. Spanningsversterking van <1 en de weerstand op de basis regelt de stroom door de LED. Je moet alleen even zeker weten dat de weerstand klopt en er dus genoeg stroom loopt :)
De stroom door de LED wordt daarmee mede bepaald door de Hfe van de transistor, die i.h.a. een grote spreiding heeft. Niet echt een goede techniek om een beetje controle over de stroom te hebben. Beter om toch een serieweerstand op te nemen met de LED en de transistor als een echte schakelaar ipv. emittervolger te gebruiken.

En verder: die 15 pF condensator zorgt ervoor dat de DC bias van de clock input van de counter niet gedefinieerd is. Dat gaat dus zo niet werken. Beter die condensator gewoon weglaten, als de output van de oscillator compatible is met de 4040 input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Heb je ook al handmatig klokpulsen gemaakt? Dus zonder oscillator?

Ik kan zo snel drie mogelijke problemen vinden:
1: De spanning op pin 10 van de 4040 is niet hoog genoeg om hem als een logische 1 aan te merken.
2: Ik kan het zo snel niet vinden, maar werkt de 4040 op 3,3V wel op zo'n hoge frequentie?
3: Dit is hierboven al genoemd m.b.t. de condensator.

Edit:
Die LED gaat volgens mij helemaal niet goed werken. Die LED moet je tussen de 3,3V en de collector zitten en de emitter moet je aan de GND hangen.
Dit is hierboven al eerder vermeldt, maar daar moet je maar eerst naar kijken voordat je naar die andere punten kijkt. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Onbekend op 30-04-2010 19:07 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
@ 3v3rt: 1000 = 1111101000 binair, dus moet ik dan pin: 3, 5,6,7,8,9 aansluiten op de AND gate ingangen toch?

ik zie nu trouwens ook op de farnell webstie dat die 3,6 volt te laag is, ik heb 4,5 tot 5,5 volt nodig. Hoe kan ik dit circuit laten werken met een supply voltage van 6 volt (4 penlights)? Want dan moet ik dat voltage dus zoiezo met 0,5V verminderen, en voor de oscillator nog zelfs naar 3,3V. De AND gate kan 5,5 wel gewoon aan (werkt op 2 tot 6 volt).

[ Voor 62% gewijzigd door huub8 op 30-04-2010 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:26
Paar diodes in serie en je spanning gaat omlaag. Anders een goede Low drop voeding zoeken. Zijn er zeker met een drop van <0.5 volt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
--

[ Voor 100% gewijzigd door huub8 op 30-04-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik heb probeer nu met eagle en shema te maken, maar kom niet helemaal uit hoe de decade counter werkt in eagle (dus de schematische weergave). Wat zijn bijvoorbeeld de outputs bij de 74ls90N? Ik zie in eagle namelijk alleen maar:

cka
ckb

R0(0)
R0(1)
R9(0)
R9(1)

QA
QB
QC
QD

Wat zijn dit allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Zullen we even bij het begin beginnen?

Hoeveel afwijking mag die 33kHz hebben? Mag hij ook 32.768kHz wezen (0,7% afwijking) ?
Zo ja, dan heeft Farnell 18 resultaten voor je.

Aan de vragen te zien, raad ik jou aan ook verder eenvoudig te beginnen. Kijk eens op http://ics.nxp.com/logic/ voor een overzicht van logische ic's.
Bestel bij Farnell of een andere leverancier eens een breadboard en een paar logische ic's in DIL-formaat om te experimenteren. Hier leer je enorm veel van!

De 74LS90 is een dus een counter, en kijk eens op pagina 1 (linker plaatje) wat de aansluitingen betekenen, en op 7 van de datasheet zie je het interne schema staan. Probeer te begrijpen hoe het IC werkt, en als je er niet uit komt moet je even duidelijk aangeven waar je vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
ik snap je reactie niet helemaal, ik heb namelijk gewoon een 74ls90N en weet uiteraard dat dit een decade counter is, maar wil nu graag even netjes een schema maken in EAGLE. Helaas snap ik alleen de schema's niet die in EAGLE worden gebruikt. Ik snap namelijk wel gewoon de pin benamingen in de datasheet, maar niet de bovengenoemde pin benamingen in EAGLE, dus mijn vraag: wat stellen de pin benamingen van eagle voor kijkend naar de pin benamingen in de datasheet?

[ Voor 20% gewijzigd door huub8 op 30-04-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik bedoel dus dit shema:

Afbeeldingslocatie: http://img175.imageshack.us/img175/9180/countershematic.png

Wat stellen de aansluitingen hierin voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

huub8 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 12:05:
Ik bedoel dus dit shema:

[afbeelding]

Wat stellen de aansluitingen hierin voor?
Pen 14 input A, cka. Pen 1 input B, ckb.

http://tinyurl.com/33snbk8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik heb het circuit zo goed mogelijk in eagle gemaakt, maar snap nog steeds niet helemaal hoe de uitgangen van de counter daarin werken, dus heb ik ze niet daadwerkelijk in het ontwerp aangesloten. Op dat punt na, functioneert het schema zo dan wel? Ik ben namelijk niet bekend met die manier van aansluiten van diodes om zo de stroom te verminderen, maar ik las op het internet dan ze per stuk 0,7 volt verminderen, daar is dit dus op gebaseerd, klopt dit zo?

Het schema: Afbeeldingslocatie: http://img708.imageshack.us/img708/7303/irschakeling.png

[ Voor 14% gewijzigd door huub8 op 01-05-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Die LED gaat zo nooit branden, en je blaast zo je transistor op. :)

Kijk eens naar het schema in de datasheet die ik heb gepost. Daarin staat duidelijk hoe dat ding werkt.
Verder is het niet de manier om dit zo met diodes op te lossen. Ik raad je dan zenerdiodes aan.
En zet je straks ook nog 100nF condensators bij de chips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
ik zie dat ik inderdaan perongelijk een gnd aan de collector heb gehangen, moet gewoon 6 volt zijn. Maar dan werkt de transistor volgens mij wel gewoon met de led (ook in mijn test opstelling). Waar moeten verder die 100nf condensatoren precies, tussen de + en de gnd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
ik heb het circuit weer aangepast, ook met de transitor. Ik geloof dat het dan zo moet werken met die zener diode (de oscillator gebruikt ca 35ma). Ik weet alleen nog niet waartussen ik die 100nf condensatorer moet plaatsen voor de chips...

http://img685.imageshack.us/img685/7303/irschakeling.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Even een algemene opmerking:
Als je een schema tekent, dan is het de regel dat je de blokken met verschillende functies gescheiden houdt. Dit is een eenvoudig schema, dus dat maakt hier niet zoveel uit.
Wel is het bij het tekenen wel de bedoeling dat je de GND onder houdt, en de voedingsspanning van boven komt. Nu heb je bijvoorbeeld de oscillator gedraaid waardoor het schema onduidelijker wordt. Ik adviseer je om die oscillator een kwartslag linksom te draaien zodat de GND aan de onderzijde komt te liggen.

Let ook goed op wat je in het schema tekent. Volgens mij heb je onder R1 een kortsluiting zitten.
En die LED? Heeft die geen voorschakelweerstand?

In de datasheet aan de linkerkant is het volgende te lezen: A 0.01μF bypass capacitor should be placed between VDD (Pin4) and GND (Pin 2) to minimize power supply line noise.
Deze reden is ook van toepassing voor de andere ic's, inclusief de 7805.
Ik raad je aan om de andere datasheets ook te bekijken om de aangeraden schema's toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
ok, bedankt voor de tips, ik zal direct even wat 0,01uf capacitors bestellen. Ik geloof dat de gebruikte led gewoon op 5 volt kan werken, maar dat zal ik nog even nakijken. Verder zie ik niet direct die kortsluiting onder R1.

[ Voor 49% gewijzigd door huub8 op 01-05-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

huub8 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 22:09:
ok, bedankt voor de tips, ik zal direct even wat 0,01uf capacitors bestellen.
Bestel dan 100nF ceramische condensatoren. Soms is 10nF niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
ok, besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
Ik denk dat de gebruikte 74LS90N niet dezelfde chip is als de HCT4040. Als je in je in Eagle bij het toevoegen van een component zoekt op 4040* (ster is belangrijk) dan vind je wel het goede IC.
Pagina: 1