Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een canon 1000d spiegel reflex camera maar ik heb op zolder nog 3 analoge lenzen liggen.
Kan ik die lenzen ook op een of andere manier op die 1000d zetten?

Ik heb al wat gezocht maar kom er niet aan uit, er schijnen iets van adapter ringen te zijn?
Het gaat om de volgende lenzen:

Tokina WIDE - AUTO 1:2.8 f=35mm no: 7607298
Minolta AUTO ROKKOR - PF 1:2 f=55mm 2203675
Tokina AUTO- ZOOM 1:4.5 f=80mm ~ 250mm no:7605780

Dat is alle info wat ik van die lenzen heb.

Alvast bedankt,

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
He kan wel met een adapter maar reken erop dat je veel scherpte en definitie verliest en CA krijgt. Je kan beter gewoon je analoge camera gebruiken voor analoge lenzen.

offtopic:
Je kan ook even google gebruiken om je antwoorden te vinden.

Be the change you want to see in the world

Verwijderd

Ik gok dat dat allemaal uit één serie komt en dus voor oude manual focus Minolta camera's was. Op dyxxum vind je waarschijnlijk meer info over de objectieven, maar ik denk dat je het jezelf moeilijk gaat maken.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:01
De Rokkor lenzen zijn heel populair op Canon cameras. Vooral op fredmiranda.com (forum: alternative gear & lenses) een veel besproken onderwerp. Let wel dat men dit vooral op full frame doet, omdat de grotere viewfinder en split prisma focus scherm de MF een stuk makkelijker maken.
Ook stop down metering (handmatig - op de lens het diafragma aanpassen) is niet voor iedereen. Ik heb absoluut geen moeite met MF op mijn 40D, maar auto diafragma is toch wel fijn om te hebben.

Wat ik er zo uit mijn hoofd van weet is dat de minolta mount zelfs met adapter - niet zonder meer op een canon werkt. Er zijn dus zeker adapters voor, maar dan heb je geen infinity focus. Er zijn heleboel methodes om dit op te lossen, varierend van het vervangen van de lens mount tot het afschaven van de spiegel (bij een 5D - geen idee of dit uberhaupt een optie is bij een 1000D).

Edit:
Zie ook hier: http://www.photoethnograp...s-adapters.html~mainFrame

De EF lens mount afstand is 44.00mm.
De Minolta MD is 43.50mm.

Alles in dit tabelletje wat langer is (minus de afstand die een adapter toe zal voegen) past zonder meer met een adapter op een Canon EF mount. Alles wat korter is maakt dit problematisch.

[ Voor 18% gewijzigd door TweakMDS op 30-04-2010 15:53 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Interessante mix, mig heeft een goeie aanname, aan de andere kant heeft tokina, voor zover ik me kan herinneren, vanaf het begin alleen voor canon en nikon glas gemaakt.

Foto's van de achterkant van de lens zouden erg helpen bij determinatie.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:52
andromedaan schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 15:16:
He kan wel met een adapter maar reken erop dat je veel scherpte en definitie verliest en CA krijgt. Je kan beter gewoon je analoge camera gebruiken voor analoge lenzen.

offtopic:
Je kan ook even google gebruiken om je antwoorden te vinden.
Sorry, maar het is echt onzin dat lenzen uit de analoge tijd zo veel nadelen hebben op dslr's :X

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-01 23:05
Tokina heeft voor de Minolta's een redelijke sloot modellen gemaakt (Dyxum zoek op Tokina). Helaas is Dyxum alleen voor de Alpha mount, niet voor de oudere MD mount. Een paar foto's zouden inderdaad welkom zijn :)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Je hebt gelijk, weer wat geleerd.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16
Je zal bij minolta lenzen de mount moeten vervangen door een EOS mount en wat aanpassingen moeten plegen om de afstand tussen lens en sensor goed te krijgen. Met een 1000D heb geen last van een achterste lens-element die tegen je spiegel aankomt (bij een 5D wel in bepaalde gevallen). Ik heb zelf 2 omgebouwde minolta's en heb nog een onaangepaste minolta liggen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1