Toon posts:

MR16 halogeen kleurenspots

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo mede hobbyisten,

Ik heb hier diverse lichtbronnen met een mr16 20 watt halogeen spot in de kleuren oranje rood groen en geel.

nu zijn mijn lampen toe aan vervanging daar de kleuren wat vervagen.
het probleem, er is niet meer aan de mr16 spots te komen welke gekleurd licht geven, volgens een verkoper heeft de EU deze verboden ivm het milieu, weer iets wat wordt verboden.

Ik heb nu diverse oplossingen getest met par kleurenfilters, welke helaas niet hetzelfde efect geven.

wie heeft een idee of weet hoe de filters worden gemaakt.

Alvast mijn dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 15:21

pieturp

gaffa!

Lee filters heeft een bijna duizelingwekkende hoeveelheid filters in z'n assortiment. Het lijkt me sterk dat daar niet iets tussen zit dat overeenkomt met je wensen.

Wat ga (of wil) je er eigenlijk mee verlichten / decoreren? Is 't voor thuis?

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi dank voor je antwoord,

Nou ik verlicht er een vijver en enkele water ornamenten mee en is erg mooi in het donker.
Nu heb ik inmiddels een oud halogeen kleurenspotje gesloopt en het filter eraf gehaald.
als ik dit bekijk is dit niet enkel gekleurd maar zie je er een soort paarse gloed als coating.

bij de par plastic films is dit niet en is de kleur niet zo helder en fris als bij deze coating filters.
heb 8 soorten kleuren getest, het kleurt wel maar de kleuren zijn doffer en minder helder moeilijk uit te leggen de originelen kleuren lampjes geven meer glinster effect op het water.

ik zal eens kijken naar de link van lee filters, echt jammer dat deze lampjes ook weer verdwijnen, wordt steeds moeilijker om iets te vervaardigen daar er steeds meer materialen uit de handel worden genomen.

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:44
Misschien kan je eens kijken naar LED's voor je kleuren, deze zijn altijd kraak helder qua kleur en zijn ook nog eens milieu vriendelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Nou led kun je vergeten, ik heb hier in huis geprobeerd mijn kristal en glaswerk te belichten met led, geen zicht en het glas glimt niet meer, heb zowel koud warm wit en gekleurde ledspots getest, maar de objecten worden erg dof.

Ben toen maar overgestapt naar 35 watt decospots, en het ziet er nu erg mooi uit, ik ben trouwens wel benieuwd waarom dit effect niet met led is te bereiken, zelfs als ik mijn deco spots dimm blijft de schittering in het glas aanwezig.

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 15:21

pieturp

gaffa!

De filters uit de oude lampjes zijn dichroische filters, die hebben inderdaad een wat paarse gloed en kunnen goed tegen extreme temperaturen (dicht op de gloeidraad).

Verder van de lamp af heb je geen glazen filter nodig, maar werkt plastic prima. (Nou vervaagd dat wel in de loop der tijd, zeg eenmaal per twee jaar vervangen.) Gebruik wel altijd nieuwe, ongebruikte en onbeschadigde filters om goed te testen wat 't resultaat is. Na zo'n twee jaar dus vervangen.

Het ligt er sterk aan welke plastic filters je uitkiest. Dát is 't enige dat telt: lichtintensiteit en de frequenties die worden geabsorbeerd of juist goed doorkomen bepalen de waargenomen "kleur". Aangezien er erg veel verschillende zijn, moeten er echt tussen zitten die jouw dicroische filters benaderen. Je kunt op de site van Lee ook de curves bekijken en zo beredeneren welke in de buurt zullen komen.

Het is overigens wel zo, dat plastic filters soms wat meer licht tegenhouden dan glas. Je kunt dan beter een iets feller GU10 lampje (= MR16) pakken voor een meer "sprankelend" resultaat.

Eventueel kun je natuurlijk ook op zoek naar dichroisch, maar ook daar geld natuurlijk dat er zeer veel verschillende zijn. Bovendien wordt dat waarschijnlijk snel prijzig...

- Edit:
Bedenk me nu over led en glas: het is helemaal logisch dat je glaswerk er niet mooi uitziet: de prisma-werking in glas (en trouwens ook in bewegend water) breekt al het invallende licht op in de verschillende kleuren waaruit 't is opgebouwd, en geeft een schittering als resultaat. Dat gaat niet met LED, want dat is min of meer monochromatisch; 't bestaat maar uit een enkele frequentie licht. Ook "wit" is niet echt wit maar een combinatie van enkele frequenties; nooit zo vol en vooral breedbandig als de meeste andere lichtbronnen.

Filters filteren sommige frequenties er meer uit dan andere, maar 't resultaat is nooit 100% monochromatisch. Vele bevatten naast hun "basis" (bijvoorbeeld rood) ook nog wat andere piekjes (bijvoorbeeld geel of zelfs best veel paars) het resultaat op glas of water kan dus, afhankelijk van de curve van het filter toch mooi schitteren.

[ Voor 33% gewijzigd door pieturp op 30-04-2010 20:09 ]

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

HALOGEENLAMP 20W ROOD (Conrad Electronic)
Wellicht heb je hier wat aan? Ze hebben 4 kleuren IIG van dat type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Erg bedankt voor uw goede uitleg, hier heb ik wat aan.
Klopt wat die filters betreft, heb op de site van leefilters ook de nodige informatie gelezen en ook de betreffende gecoate glaasjes gezien.

Ik zal ook eens gaan testen met een andere mr16 spot kouder licht en dan het filter er voor.
Verder zie ik dat er een dealer zit in NL welke de producten zou moeten kunnen leveren van leefilters.

Zoniet dan stuur ik wel rechtstreeks een mail, om te kijken of ik wat glaasjes kan bestellen, dan verlijm ik ze gewoon op de mr16 spot.

Kan ik ook nog eens gaan testen met een spot welke een andere stralingshoek heeft, maar lees ook dat natuurlijk de kwaliteit van de filters ook een rol speelt.

Erg bedankt en ga hier weer wat testen, ga naar Belgie om wat folie filters te kopen, hier in roosendaal bijna geen keuze of enkel op bestelling leverbaar.

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK,

Dank u zal dit eens bekijken, zou mooi zijn als je een aantal monstertjes zou kunnen testen.
Ga dit direct aanvragen.

Dank voor alle hulp hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:18

Stoney3K

Flatsehats!

Semi-OT, maar waarom heeft de EU nu ineens alle *gekleurde* halogeenlampen verboden?

Naar mijn weten zijn alleen gloeilampen (geen halogeen) pas vanaf 2012 voor nieuwe verkoop verboden. Dat is ook de reden waarom je ineens zoveel halogeenlampen in 'peertjes' verkocht ziet worden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

De reden die ik hoorde had te maken met het milieu verder wist de verkoper het ook niet.
Ik heb dit trouwens van meer dan een persoon gehoord.

Verder is zeker dan men helemaal is doorgeslagen, kom steeds vaker dingen tegen die niet meer
kunnen vanwege nieuwe regelgeving uit brussel.

Vaak worden regels bekrachtigd waarbij vele burgers het bestaan niet weten en dan vaak verbaasd opkijken
van hoe verzin je dit nu weer.

Men staat ver van de realiteit of is bang voor de snelle vooruitgang welke zij niet kunnen bijbenen.
Mijd advies, houd je dom al ben je slim.

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tikfout,

bedoel mijn advies, houd je dom al ben je slim, creativiteit en kennis brengen meestal een oplossing.

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je winkelier lult uit z'n nek. De EU heeft gebruik van gloeilampen voor huishoudelijke toepassingen verboden. Verder beperkt het verbod zich tot 'klassieke' gloeilampen met een vermogen van meer dan 100W. Halogeen, zoals jouw spotjes, is op dit moment op geen enkele wijze beperkt.

Ik zeg dat je de politieke rants voor je moet houden en naar een betere winkelier moet zoeken, eentje die geen smoezen verkoopt en niet tegen je liegt.

http://www.outputnl.com/pdf/656-667.pdf (eerste hit voor 'halogeen spot dichroide filter')

(Over professioneel gebruik is niets gezegd, dus je kunt alles nog altijd kopen, maar je moet naar de vakhandel toe. En gek genoeg, voordat men over het gloeilampenverbod begon, waren er geen bruikbare LED-lampen in de handel. Je heb nu keus uit enkele tientallen merken, en een aantal daarvan is erg goed. Zonder verbod was dat nooit gebeurt. Soms hebben fabrikanten een schop onder hun kont nodig om aan innovatie te doen..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Vallen kleurenspots niet in dezelfde categorie als matte lampen? Hier zijn ook restricties op hoewel ik zo niet precies meer weet welke.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

lemming_nl schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 11:11:
Vallen kleurenspots niet in dezelfde categorie als matte lampen? Hier zijn ook restricties op hoewel ik zo niet precies meer weet welke.
The requirements set out in this Regulation shall not apply to the following household and special purpose lamps:
(a) lamps having the following chromaticity coordinates x and y:
- x < 0,200 or x > 0,600
- y < – 2,3172 x2 + 2,3653 x – 0,2800 or
y > – 2,3172 x2 + 2,3653 x – 0,1000;

(b) directional lamps;
(c) lamps having a luminous flux below 60 lumens or above 12000 lumens;
(d) lamps having:
- 6 % or more of total radiation of the range 250-780 nm in the range of 250-400 nm,
- the peak of the radiation between 315-400 nm (UVA) or 280-315 nm (UVB);
(e) fluorescent lamps without integrated ballast;
(f) high-intensity discharge lamps;
(g) incandescent lamps with E14/E27/B22/B15 caps, with a voltage equal to or below 60 volts and without integrated transformer in Stages 1-5 according to Article 3.

Het staat er wat moeilijk, maar de samenvatting van de opgegeven 'chromaticity coordinates' is 'andere kleur dan wit'. (http://eur-lex.europa.eu/...2009:076:0003:0016:EN:PDF)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Bedankt voor uw toelichting.
Ik ben vandaag naar belgie geweest en kon nog enkele spots bemachtigen, idd een speciaalzaak op het gebied van lichttechniek.

Ook zij kwamen met het verhaal dat men de spots niet meer kan bestellen, op is op ook ivm het verbod uit brussel.
Ik snap het nu niet meer, heb diverse zaken bezocht voor deze lampjes en alle gaven aan dat zij ze niet meer kunnen bestellen.

Raar maar waar, ik heb trouwens veel met ontwerpers te maken en hoor deze groep mensen ook klagen mbt het verkrijgen van diverse producten waarop inneens een verbod is.

Wat ik ga doen is een aantal filters bestellen bij leefilters, probleem gelijk opgelost owja en voor de zekerheid een aantal spots inslaan voordat deze ook van de markt worden gehaald.

Waarschijnlijk wordt de beperking uit brussel verkeerd of te ruim toegepast door de leveranciers, in elk geval mijn dank voor uw duidelijke toelichting hierin.

gr
Pagina: 1