Toon posts:

Mac mini, 2,53GHz 4gb ram, snel genoeg voor Photoshop?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

bij deze had ik nog een vraagje over photoshop gemak met een Mac mini 2,53 4gb ram. Op internet kwam ik dit filmpje tegen http://www.youtube.com/watch?v=WplXQ4wSv6I Daar zie ik dat de mac mini op een bepaald moment een behoorlijke vertraging vertoond. Ik wil namelijk een mac mini kopen en ga deze 90% van de tijd voor photoshop gebruiken.
Hoe kan ik zorgen dat de mac mini buiten de 2,53GHz en 4gb ram sneller wordt voor photoshop gebruik? Of is dat wat de het filmpje laat zien wel het uiterste van het programma? Als ik echt met zware photoshop bestanden aan de slag ga wat raden jullie mij dan aan?

Alvast bedankt!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Welk deel van het filmpje bedoel je?

Photoshop wordt gelimiteerd door een paar dingen:

Bestanden laden en wegschrijven: snelheid van de HD.
FIlters en bewerkingen uitvoeren: processor en deels ram.
Veel/Grote bestanden vloeiend bewerken, veel lagen: ram.

Dit is overigens algemeen en niet speciaal voor Apple of de Mac mini :)
En of het snel genoeg is hangt ook af van je eigen tolerantie. Het is niet zo dat je bewerkingen niet kunt doen op een traag systeem, je zult alleen wat meer geduld moeten hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 30-04-2010 12:34 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 22:42
Waarschijnlijk zal de harde schijf de bottleneck zijn. Zet er een goede SSD in (zoals een Intel Postville) en hij is snel genoeg. Zelf heb ik een Mac Mini met een Postville SSD en een witte Macbook met een SuperTalen SSD (Indilix Barefoot controller) en deze zijn beide ruim sneller als de 1 jaar oude iMac op mijn werk.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Heel veel RAM. 4 GB is niet bijster veel als je met zware Photoshop documenten aan het werk wilt. Benchmarks die focussen op dat soort "zware" documenten laten een grote winst zien bij meer geheugen.

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Ik draai Photoshop CS4 op een Macbook Pro (2.4Ghz C2D en 2GB DDR2, 5400RPM HD) en werk met bestanden van ongeveer 3000 x 2000 pixels meestal, het zijn TIFF bestanden van tussen de 50 en 60mb en er is vrijwel geen vertraging te merken. Of ik nou inzoom op pixel niveau of op 16% van de originele grootte werk, de keren dat er daadwerkelijk vertraging optreed is als ik iTunes, Safari, Mail, Aperture en/of Dreamweaver en Photoshop tegelijk gebruik allemaal. Dat merk je wel goed maar het is werkbaar.
Ik vermeld er wel even bij dat het voornamelijk om clone-tool bewerkingen gaat, dingen uitknippen en bij patchen.