Verwijderd

Topicstarter
Ik was gisteren bezig met mijn systeem over te zetten in een andere behuizing en daarvoor moest ik m'n CPU koeler losmaken, toen ik dat deed bleef tot mijn verbazing de processor aan het koelblok zitten (goed vast), en met het losmaken ervan raakte enkele pinnetjes verbogen, met behulp van een pincet heb ik die recht gekregen en helaas kwam ik erachter dat er een pinnetje afgebroken is.
Nu zat ik dus te kijken voor een nieuwe processor en nergens in mijn omgeving kan ik AM2+ processoren vinden, dus had ik mijn zinnen gezet op een AM3 (wat moet passen in een AM2+ socket).
Nu zit ik met het punt dat ik het BIOS moet flashen omdat het moederboard hier standaard geen ondersteuning toe geeft, maar nu vroeg ik me af of het mogelijk is om te flashen zonder CPU, of met de nieuwe (waar nog geen ondersteuning voor is).

Het betreft een MSI K9A2 Neo-f en ik ga er een phenom 2 x2 550 in plaatsen.

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Kan je met de huidige cpu (die een pinnetje mist) nog in de bios komen, of doet hij het helemaal niet meer ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mn huidige CPU niet meer in mijn systeem gezet omdat ik geen risico wil nemen dat er iets fout gaat.

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Kan weinig fout gaan, hij doet het of hij doet het niet ;)

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 07:17
Voor het flashen is het noodzakelijk dat je PC in de bios komt. Hiervoor is doorgaans een werkende proc. benodigd. Eventueel kan je de computerwinkel waar je je nieuwe proc. aanschaft vragen of zij je mobo willen flashen. of van iemand een werkende proc lenen.

Biedt je mobo wel ondersteuning voor AM3 proc. m.b.v. een nieuwe bios?

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
je hebt best wel wat kans dat je cpu het nog gewoon doet. Het pinneje wat afgebroken is hoeft niet cruciaal te zijn, je kan dit zelfs nog checken op de datasheet van je cpu volgens mij.

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

Vaak werkt het moederbord wel met een niet ondersteunde cpu.
Misschien niet optimaal maar vaak werkt het wel.

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
je kan soms je bios ook veranderen door er gewoon een nieuwe bios chip in te zetten, dat is misschien goedkoper dan als je het door een computerwinkel laat doen. maar ik denk dat je met een processor die nog niet volledig supported is door je moederbord je bios wel kan flashen. Als je de kappotte cpu in de socket van je mobo doen moet je ook voorzichtig zijn, je kan je socket ook beschadigen door verbogen pinnetjes...
voor een nieuwe chip => http://www.bioschip.com

Incompl te

Verwijderd

Topicstarter
Een nieuwe BIOS chip kopen valt in ieder geval af, ik kan trouwens nergens een document vinden met de functies van elke pin op mijn huidige processor. Ik ga voor de oplossing van mcsluis door te vragen of ze het in de winkel willen flashen voor me.
Bedankt voor de reacties.
Pagina: 1