Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
We zijn bezig met het uitzoeken van onze trouwfoto's. We willen hier een mooi album van maken. Nu laat ik vaak foto's afdrukken bij (bv) www.webprint.nl, waar ik erg tevreden over ben. Goede kwaliteit, mooi papier, ...

Maar voor trouwfoto's wil je misschien toch dat beetje extra. Na wat gegoogle kom ik (bv) terecht bij www.profotonet.nl. De foto's zijn daar ongeveer 5x zo duur. Ik zou dan denken dat de kwaliteit ook 5x zo goed is?

Ik twijfel dus heel erg waar ik onze trouwfoto's af zal drukken: via webprint of via het veel duurdere profotonet.

Als er duidelijk kwaliteitsverschil is, vind ik het geen enkel probleem om 5x zoveel kwijt te zijn, maar als dat er niet (of nauwelijks) is...

Wie heeft hier ervaring of een mening over? Of is er een andere printservice die erg goede kwaliteit levert?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Voor je trouwfoto's lijkt mij het voornamelijk belangrijk dat ze lang goed blijven, en of je de kwaliteit van een foto goed vind is erg subjectief.

Dus als ik jou was zou ik een top lijstje maken van afdruk centrales, en daar wat fotos laten afdrukken. Leg dan de helft van de foto's buiten, zodat ze veel zon krijgen en misschien ook een beetje vochtig worden. Kies na een week de beste foto :)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Met trouwfoto's lijkt mij dat kleurechtheid belangrijk is. Onder andere profotonet.nl doet dat heel erg goed, mits je scherm natuurlijk goed gekalibreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Nik schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 11:20:
Met trouwfoto's lijkt mij dat kleurechtheid belangrijk is. Onder andere profotonet.nl doet dat heel erg goed, mits je scherm natuurlijk goed gekalibreerd is.
Kijk, van dit soort dingen heb ik geen verstand. Dus ik upload gewoon de jpgs van de fotograaf en vertel in welk formaat ik ze wil. Dus met icc-profielen oid, weet ik niets van.

Mijn vraag gaat dan ook over welk kwaliteitsverschil er is als ik de jpgs die ik nu heb laat afdrukken...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom wil je dit zelf regelen en regelt je fotograaf het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Wil je trouwens online een album maken, of gewoon losse (10x15) foto's af laten drukken die je zelf in een album gaat plakken?

Mijn ervaring is dat bij profotnet de foto's altijd perfect van kleur zijn, of ik ze nu aanlever vanuit mijn Canons, of de foto's van mijn zusje met een simpele camera laat printen. Nu is er wel iets verschil, maar eenzelfde album bij de Hema leverde wat meer matte foto's op, er miste iets. Kruidvat deed hetzelfde en er leek best een waas over te zitten (niet echt scherp).

Aan de andere kant: trouwen doe je maar 1x (als het goed is, of nouja, het zou de dag van je leven moeten zijn haha). Dat de prijs 5x zo hoog is maakt voor die ene keer toch niet uit? Laat ze anders drukken bij een goedkope aanbieder, is het niets, kun je alsnog de foto's elders af laten drukken.

De een ziet het verschil, de ander niet. Als ik een bewerking op een foto loslaat dan wil ik dat de print er ook zo uit ziet, en niet opeens heel anders van kleur. Ik denk ook niet dat er een goed antwoord op je vraag bestaat. Foto's die 5x zo duur zijn hoeven niet 5x zo goed te zijn. Zie het als een restaurant. In een duur restaurant gaat het allemaal net even wat luxer, netter, beter. Maar uiteindelijk kan het zijn dat er hetzelfde stukje vlees op je bord ligt.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 11:58:
Mijn gedachte.

[ Voor 7% gewijzigd door Nik op 30-04-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 11:58:
Daar gaat deze discussie niet over he? :-)
Nee, wij zijn van mening dat wij dat beter kunnen dan de fotograaf. Wij weten welke foto's we bij elkaar willen en welke niet. En om nou de fotograaf de opdracht te geven de foto's die wij uit hebben gezocht af te laten drukken (wat hij natuurlijk ook niet zelf doet, maar ook bij een printservice zaak), lijkt ons niet de makkelijkste manier...
Maar goed, daar gaat het niet over.

Ik denk dat Nik gelijk heeft, dat wat de een goed vindt, hoeft de ander niet te vinden.
Dus ik denk dat ik inderdaad gewoon een paar laat afdrukken bij webprint en een paar bij profotonet (dezelfde foto's inderdaad) en ze dan vergelijk voordat ik de rest van de foto's bestel.
Het gaat trouwens over foto's afdrukken in het formaat 13x19 en 20x30 cm.

Mocht iemand ervaring hebben met een andere goede printservice, dan hoor ik dat graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Galois op 30-04-2010 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees goede verhalen over http://www.peak-imaging.com/ (volgens mij is dit gewoon de Uk versie van profotonet) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:37

ricardo246

Life's what you make it!

Galois schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 11:02:
We zijn bezig met het uitzoeken van onze trouwfoto's. We willen hier een mooi album van maken. Nu laat ik vaak foto's afdrukken bij (bv) www.webprint.nl, waar ik erg tevreden over ben. Goede kwaliteit, mooi papier, ...

Maar voor trouwfoto's wil je misschien toch dat beetje extra. Na wat gegoogle kom ik (bv) terecht bij www.profotonet.nl. De foto's zijn daar ongeveer 5x zo duur. Ik zou dan denken dat de kwaliteit ook 5x zo goed is?

Ik twijfel dus heel erg waar ik onze trouwfoto's af zal drukken: via webprint of via het veel duurdere profotonet.

Als er duidelijk kwaliteitsverschil is, vind ik het geen enkel probleem om 5x zoveel kwijt te zijn, maar als dat er niet (of nauwelijks) is...

Wie heeft hier ervaring of een mening over? Of is er een andere printservice die erg goede kwaliteit levert?
Webprint kan goedkoper zijn vanwege de inrichting van de workflow (veel orders, grote machines, alles geautomatiseerd)
Profotonet is ook geen kleine jongen, maar daar ken ik de workflow niet van.
Beiden gebruiken Zilver halide fotopapieren (die van Fujifilm)......
Of de gebruikte image software (colour enhancement, rode ogen, belichtingscorrectie, etc etc) voldoet aan je smaak zou je kunnen testen middels een enkele test print.

[ Voor 1% gewijzigd door ricardo246 op 01-05-2010 15:59 . Reden: Dubbele info weggehaald ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ach... op basis van de vele, vele, veeeeele goede meningen op internet over profotonet, heb ik toch maar de foto's bij hun besteld. Ongeveer 3x zo duur als bv webprint. Hoop dat ik net zo tevreden ben als al die anderen :-)

Ik houd jullie op de hoogte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galois schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:39:
Ach... op basis van de vele, vele, veeeeele goede meningen op internet over profotonet, heb ik toch maar de foto's bij hun besteld. Ongeveer 3x zo duur als bv webprint. Hoop dat ik net zo tevreden ben als al die anderen :-)

Ik houd jullie op de hoogte...
Laten we het zo stellen: als je er niet tevreden over bent, heb je een probleem :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 19:22:
[...]

Laten we het zo stellen: als je er niet tevreden over bent, heb je een probleem :Y)
Ze zijn in ieder geval vandaag al verzonden. Dat doen ze wel snel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Gisteren heb ik ze binnengekregen en ik moet zeggen dat ik te hoge verwachtingen had.

Ik vind ze nou niet mooier dan bv van webprint. Bij webprint had ik alle foto's al op 10x15 cm laten afdrukken (5 ct per foto) om zo een selectie te kunnen maken. Als ik sommige webprint foto's met profotonet foto's vergelijk, dan vind ik sommige foto's toch echt mooier die van webprint.

Bv. een hele mooie witte foto van mijn vrouw, witte achtergrond, zij een witte jurk. De foto van webprint is heel mooi licht, wit. Die van profotonet heeft een blauwige waas. Die zie je eigenlijk alleen maar als je deze twee foto's naast elkaar zet.

Een ander foto buiten in de zon, dan ziet de foto van profotonet er veel beter uit. Veel helderde kleuren. Die van webprint is dan duidelijk slechter, een beetje flets (moeilijk uit te leggen).

Foto's met de zon van achteren, dan zie je bij de foto's van profotonet een rode gloed om de haren van mensen heen. Ook alleen maar te zien als je deze vergelijkt met de webprint foto's. Op de webprint foto's is dit veel minder.

In de groepsfoto hebben de mensen in de zon een hele lichte gezicht op de foto van profotonet, op de foto van webprint zijn deze gezichten een stuk neutraler en 'echter'.

Ik moet er wel bij zeggen dat deze verschillen alleen te zien zijn als je beide foto's naast elkaar legt. Anders is dit verschil niet (of nauwelijks) te zien.
Bovendien vergelijk ik foto's van 10x15 cm (webprint) met foto's van 20x30 cm, 15x22 cm en 13x19 cm (profotonet). Weet niet of de vergelijking nog helemaal eerlijk opgaat...

Ik weet het dus niet, ik vind niet dat profotonet nou zoveel beter is dan webprint. Wel 3x zo duur, maar de kwaliteit is dat zeker niet. Het papier is wel dikker en beter, dat wel.

Al met al ben ik dik tevreden hoor, het zijn mooie foto's en het wordt een prachtig album!

Pagina: 1