Debian: special device nodes /dev/md[x]verdwijnen bij booten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beuki
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 00:25
Beste medetweakers,

Ik gebruik de laatste unstable versie van Debian, SID.

Dit werkte altijd goed, totdat ik laatst weer eens een reboot uitvoerde. Bij het booten vindt de lvm manager zijn disken niet meer. Deze disken zijn software raid (raid 1) welke middels mdadm zijn aangemaakt. De mdadm.conf is niet gebruikt.

Nader onderzoek leverde op dat de special devices /dev/md1, /dev/md2 etc. niet meer bestonden. Wanneer ik deze handmatig aanmaak (mknod /dev/md1 b 9 1) werkt alles wel weer, tot ik weer ga rebooten. Dan verdwijnen de special devices weer.

Ik was up2date met alle updates. Heeft iemand enig idee welk onderdeel deze special devices verwijderd tijdens booten? Ik dacht eerst aan udev, maar in de configuratie hiervan kan ik niets vinden. Ook de google leverde niets op ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kan het niet zijn dat een van je updates buggy is? Misschien eens kijken bij de bugreports van relevante packages?

Is er trouwens niet wat info / foutmeldingen in je logs te vinden?

[ Voor 23% gewijzigd door Sallin op 30-04-2010 08:48 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio6000
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-07-2022
Ik raad je aan om wel mdadm.conf te gebruiken.
Dan heb je de meeste controle over je RAID's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je recent het package 'udev' van een upgrade voorzien? Die werkt niet meer met een oudere versie van de Linux kernel. Ook wil het wel eens voorkomen dat /dev/md0 opeens /dev/md/0 is.