overklokken van een oud systeem

Pagina: 1
Acties:

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-01 09:37
Ik ben nog niet echt bekend in het overklokken en ben wat gaan proberen met mijn oude computer die toch al 2 jaar niet meer werd gebruikt. Ik ben helaas tegen wat probleempjes aangelopen en heb wat vragen.

Eerst even de specs:

Een paradigit systeem met:

Pentium 4, 2,4 ghz s478 (@3006 mhz)
Asus P4PE mobo
512mb DDR333 ram
XFX 4200 ti 128mb (forceware 66.81)
Een onbekende voeding
Een onbekende CPU koeler met 'cooler master silent' op de fan.

Nou heb ik een aantal vragen:

1) Ik heb verschillende programma's geprobeerd om de temperatuur van de 4200ti af te lezen (gpu z, MSI AB, furmark, nvidia ntune), maar geen van alle geven een temperatuur.
Is dit omdat deze videokaart geen sensor heeft?

2) Als dat het geval is. Is het dan veilig om de videokaart te overklokken door alleen te scannen op artifacts?

3) Omdat ik niet weet wat voor voeding in de pc zit en omdat het een factorybuild systeem is ga ik er vanuit dat het geen hoge kwaliteit voeding is. Als ik het goed heb begrepen kan overklokken gevaarlijk zijn voor de voeding als deze niet van goede kwaliteit is.
Als ik bij het overklokken de vcore niet verhoog, loopt de voeding dan nog steeds gevaar?

4) Ik heb de CPU weten te overklokken tot 3 ghz zonder de vcore te veranderen en na een aantal uren stresstest met prime waren er geen problemen. Het geheugen draait nu 1:1 en draait op 334 mhz. Het lijkt me niet zo slim om nu nog hoger te gaan omdat ik dan ook het geheugen zou overklokken. Of is het geen probleem om boven opgegeven snelheid van het geheugen te klokken? (domme vraag waarschijnlijk)

5) Toen ik de CPU voor het eerst overklokte heb ik de vcore 1 stapje hoger gezet, na een paar uur stressen kwam ik op mijn kamer en rook ik een verbrande geur. De PC deed het nog prima, ook waren de temps niet hoger dan normaal (55-60 graden). Toch heb ik maar snel de stresstest uitgezet, hierna verdween de verbrande geur.
Ik heb hierna niet meer geprobeerd de vcore te verhogen en heb de geur ook niet meer geroken en weet dus ook niet zeker of deze geur daadwerkelijk van de pc afkwam. Kan deze geur van de computer zijn geweest ondanks het feit dat de pc nog gewoon werkte? Zo ja, waar kan dit aan liggen?

6) Ik wilde de cpu koeler uit de pc halen om hem een keer goed schoon te blazen en om er arctic silver ceramique koelpasta op te doen. Om te temperatuur wellicht iets te verlagen. Toen ik de klemmen van de cpu koeler los heb gemaakt heb ik wat aan de koeler getrokken, hij liet niet direct los, maar ik ging er vanuit dat dit de koelpasta was die bleef plakken.. Uiteindelijk schoot de koeler los en tot mijn verbazing was de processor ook meegekomen. Hoewel het klemmetje van de CPU dicht was was de CPU uit het socket gekomen. Ik heb de koeler uitgeblazen en de processor teruggedaan, waarna de pc zonder problemen werkte.
Heeft iemand tips om de koeler er af te halen zonder dat de CPU mee komt?

Dat was het zo een beetje. Ik heb naar alles gezocht op google, maar ik kan hier niet echt goede antwoorden op vinden.

ai caramba,

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
1) Die heeft geen sensor
2) Je kan hem overklokken, maar voel even met je hand of hij erg heet wordt. Normaal zal hij artifacts geven als hij te warm wordt, maar zelfs zonder artifacts kan hij zo warm worden dat de levensduur wel een stuk korter wordt
3) OEM voedinen kunnen oké zijn hoor. Staat er niets op de voeding?
4) Je kan het geheugen misschien een beetje overklokken, maar niet elk geheugen wil dat goed doen. Je kan misschien de spanning op het geheugen een klein beetje verhogen als je het gaat overklokken.
5) Die verbrande geur kan van vele dingen zijn. Stof op het moederbord (de VRM's moeten harder werken), stof in de voeding (meer vcore = meer verbruik) dat begint te stinken, een bolle condensator die nu harder moet werken, ...
6) Het beste is om de CPU eerst warm te maken, en dan het systeem uit te zetten. Dan maak je de klemmen los, en probeer je het koelblok los te maken door het wat te draaien, in plaats van alleen te trekken.

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-01 09:37
Bedankt.

2) het is een oud systeem, als de levensduur van de videokaart wordt verkort is geen probleem. Het is echter ook niet de bedoeling om zo ver te gaan dat ik alles in n paar uur kapot draai :)

3) Ik heb niets kunnen vinden op de voeding, zal nog een keer goed kijken. Maar loopt de voeding ook gevaar als ik de vcore niet verhoog?

5) Toch maar mee oppassen dus :)

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tja, een oude voeding van mindere kwaliteit kan raar gedrag beginnen vertonen. Maar dat kan ook zonder te overklokken. Door te overklokken, en zeker wanneer je de vcore verhoogt, verbruikt je systeem natuurlijk meer, wat een extra belasting op de voeding inhoudt. Je verhoogt dus wel de kans op instabiliteit of falen van de voeding. Een overklok van 600MHz zonder vcore verhoging zal nog wel meevallen qua extra verbruik.