• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:00
Hoi allemaal,

Graag zou ik mijn cpu UNDERclocken, zodat hij wat minder warm wordt
Het betreft hier een Intel Celeron D,533 mhz fsb, 2.8 ghz.
Helaas heb ik volgens MIJ een beveiligd moederbord/bios.
Enig idee hoe ik dit kan omzeilen en toch underclocken?
Alvast van harte bedankt!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:14

Epsilon

Naar 400mhz FSB kan bijna altijd :). Kijk eventueel in je moederbordboekje (als je die hebt). Het zou kunnen dat dit een jumper setting is, al betwijfel ik dat.

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2025

JohnVanZetten

Man on the run!

HP levert OEM-moederborden van fabrikant *
Even met PCWizard kijken op welk bordje hij gebaseerd is en adv daarvan een how-to zoeken ;)

[X] Geschift | [_] Ongeschift

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat warmte en verbruik betreft ga je meer kunnen halen uit een spanningsverlaging dan alleen een snelheidsverlaging. Aangezien je moederbord geen opties hiervoor heeft, heb je twee keuzes:
• Je probeert het moederbord te flashen met een BIOS van een ander (hetzelfde?) niet OEM moederbord
• Je zoekt of er een pinmod is waarmee je het moederbord kan laten geloven dat de CPU een lagere spanning en/of FSB heeft

Verder kan je natuurlijk ook gewoon je koeler vervangen ;)
De eerste optie werkt natuurlijk alleen als je moederbord eigenlijk gewoon een niet-OEM moederbord met een OEM BIOS is. En dan nog kan het riskant zijn.

De pinmod optie werkt alleen als er een pinmod bekend is voor jouw CPU.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:18

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

GeertH schreef op donderdag 29 april 2010 @ 22:25:
Hoi allemaal,

Graag zou ik mijn cpu UNDERclocken, zodat hij wat minder warm wordt
Het betreft hier een Intel Celeron D,533 mhz fsb, 2.8 ghz.
Helaas heb ik volgens MIJ een beveiligd moederbord/bios.
Enig idee hoe ik dit kan omzeilen en toch underclocken?
Alvast van harte bedankt!
Misschien iets heel anders. Maar kun je niet uitzoeken wat de oorzaak is dat hij zo heet is. Was hij dat ook voorheen of is het iets van de laatste tijd?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:00
Touchdomex schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 10:22:
[...]

Misschien iets heel anders. Maar kun je niet uitzoeken wat de oorzaak is dat hij zo heet is. Was hij dat ook voorheen of is het iets van de laatste tijd?
Is altijd al sneller warm geworden waardoor de koeler meer toeren ging draaien.
Heb de standaard snelheid in de bios al hoger gezet maar heeft weinig tot geen effect.
Ik zal is gaan kijken voor pinmodding

• gamepet
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-01 13:04
Voor notebooks word vaker het programma RMclock gebruikt, maar ik betwijfel of jou cpu word ondersteund

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:48

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik weet niet of je handig genoeg bent, maar koelpasta vervangen, zowel cpu als koeler afnemen met wat alcohol wil nog weleens helpen :)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Pagina: 1