[Windows 7] Geen Sleep stand, wel Hibernate

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Ik heb Windows 7 op een oude pc geinstalleerd in de hoop om die pc als HTPC te gebruiken. Hierdoor vind ik sleep stand van wezenlijk belang. En juist Sleep stand werkt niet. Hibernate echter wel.

PC gegevens (afgelezen met PC Wizard 2010):

Moederbord : Intel D865GLC
Chipset : Intel i865GV
Processor : Intel Pentium 4 @ 2800 MHz
Fysiek Geheugen : 1024 MB (2 x 512 DDR-SDRAM )
Videokaart : RDPDD Chained DD
Harde Schijf : Maxtor (41 GB)
DVD-Rom Station : TSSTcorp CD/DVDW SH-S183L ATA Device
Monitor Type : Samsung SAMSUNG - 40 inches
Netwerkkaart : PRO/100 VE Network Connection
Besturingssysteem : Windows 7 Ultimate Professional 6.01.7600
DirectX : Versie 11.00

Wat ik zelf gecontroleerd heb:

BIOS - Optie S3 staat ingeschakeld. Als optie heb ik alleen S1 en S3 om te kiezen.

S1 - Stand By (Power On Suspend) - no system context is lost
S2 - Stand By - CPU and system cache context is lost
S3 - Stand By (Suspend to Ram) - system memory context is maintained, all other system context is lost
S4 - Hibernate - Platform context is maintained.

States S1, S2, and S3 are all various aspects of the Sleep function. If you are running an incompatible video card, some or all of these states will be unavailable.

Op het moment dat ik in BIOS S1 selecteer en systeem opstart en dan voor Hibernate kies dan zie ik op mijn Watt metertje dat systeem van 90 Watt idle naar 78 Watt idle gaat maar alle fans enz. blijven draaien. (Sleep als optie is nooit zichtbaar om te kunnen selecteren). Dus het lijkt mij dat S1 stand ook werkt.

S3 (Sleep) werkt dus niet maar S4 (Hibernate) werkt wel.

Probleem met S4 (Hibernate) is dat mijn content opgeslagen wordt op de hardeschijf en dat systeem dan uitgezet wordt. Hierdoor kan ik het niet meer middels USB apparaat (toetsenbord, muis, afstandsbediening) aanzetten.

powercfg -a geeft het volgende aan:

C:\Users\Lujo>powercfg -a
The following sleep states are available on this system: Hibernate
The following sleep states are not available on this system:
Standby (S1)
The VGAPNP.SYS display driver does not support standby. Please consult
your hardware vendor for an updated display driver.
Standby (S2)
The system firmware does not support this standby state.
Standby (S3)
Hybrid Sleep

S2 wordt dus ook niet door BIOS ondersteund. Ok
S1 en S3 worden door BIOS wel ondersteund maar blijkbaar zorgt die VGAPNP.SYS (driver) ervoor dat mijn systeem geen gebruik kan maken van Sleep stand.

Ik heb daarom even op Intel website gezocht en kwam bij volgende website terecht:

http://downloadcenter.int...18576&lang=eng&iid=dc_rss
"Windows 7* drivers are not available for the following older Intel® graphics controllers:"

Maar probleem wat ik had is dat Sleep stand ook niet aanwezig was op Windows XP SP3 installatie.

Mijn vraag is of ik Sleep stand nog aan de praat kan krijgen of zeggen jullie hier is niks aan te doen aangezien driver van de ingebouwde grafische kaart Sleep stand niet ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Mijn vraag is of ik Sleep stand nog aan de praat kan krijgen of zeggen jullie hier is niks aan te doen aangezien driver van de ingebouwde grafische kaart Sleep stand niet ondersteunt?
Dat die driver de sleepstand niet ondersteund is denk nog je minste probleem, ook het soepel afspelen van video's en spellen e.d. zal niet best werken. 'k Zou gewoon XP er weer op zetten, de bios van te vóren op S3 of S1+S3 zetten en vervolgens met dit tooltje S3 instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Nielson schreef op donderdag 29 april 2010 @ 22:27:
[...]
Dat die driver de sleepstand niet ondersteund is denk nog je minste probleem, ook het soepel afspelen van video's en spellen e.d. zal niet best werken. 'k Zou gewoon XP er weer op zetten, de bios van te vóren op S3 of S1+S3 zetten en vervolgens met dit tooltje S3 instellen.
Spellen zullen op dit systeem toch niet gespeeld worden. Ik zie niet waarom afspelen van video's (divx, dvd's) een probleem zou zijn...?
Xp is voor mij niet echt een optie omdat ik gebruik wil maken van "DVBLink TVSource" en daarvoor heb ik Media Center nodig van Vista of Windows 7

Daarom wou ik graag weten of het mogelijk is om op een andere manier Sleep functie in Windows 7 in te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Spellen zullen op dit systeem toch niet gespeeld worden. Ik zie niet waarom afspelen van video's (divx, dvd's) een probleem zou zijn...?
Omdat je nu de Windows 7 failsafe driver (vgapnp.sys) gebruikt die verder totaal geen optimalisaties of versnellingen bied. DivX en DVD kun je misschien wel afspelen, maar dan wordt alles door de cpu gedaan.
Daarom wou ik graag weten of het mogelijk is om op een andere manier Sleep functie in Windows 7 in te schakelen?
't Wordt geblokkeerd door de huidige driver, enigste optie is om een andere te gebruiken. Je kan proberen de XP drivers te forceren, maar dan kun je bv geen gebruik maken van Aero (maar nu ws ook al niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
Je kan natuurlijk kijken of er een moderne videokaart op je mobo past. Hoeft maar 25 euro te kosten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Nielson schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 10:55:
[...]
Omdat je nu de Windows 7 failsafe driver (vgapnp.sys) gebruikt die verder totaal geen optimalisaties of versnellingen bied. DivX en DVD kun je misschien wel afspelen, maar dan wordt alles door de cpu gedaan.
O dat van optimalisatie enz. is me wel bekend. Dat verwacht ik eerlijk gezegd ook niet van een Intel videokaartje en zeker niet van een verouderde 865G. Die IV 2.8 is snel genoeg voor DivX, DVD, en misschien 720p materiaal. Dus voor mij is het geen probleem dat cpu voor video decoding zorgt ipv videokaartje.
[b][message=33919052,noline]
[...]
't Wordt geblokkeerd door de huidige driver, enigste optie is om een andere te gebruiken. Je kan proberen de XP drivers te forceren, maar dan kun je bv geen gebruik maken van Aero (maar nu ws ook al niet).
Nog toevallig een tip hoe is XP driver zou kunnen forceren? Ik had in begin ook gewoon geprobeerd om die op een normale manier te installeren maar kreeg de melding dat driver niet bedoeld was voor mijn besturingssysteem (of zo'n type melding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Ramon schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 11:14:
Je kan natuurlijk kijken of er een moderne videokaart op je mobo past. Hoeft maar 25 euro te kosten.
Het is een moederbordje met 1 x AGP slopt en 3 x PCI slotjes. Een moderne videokaart kan ik vergeten. Bovendien moet ik dan een low profile kaartje hebben vanwege mijn behuizing/kast.
Pagina: 1