Remmen piepen/ABS lijkt in te grijpen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:06

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
Ik heb een Peugeot 307 uit 2003 met iets van 170K op de teller. Ik heb hem nu een half jaar en hij bevalt prima. Echter sinds een paar weken beginnen de remmen te piepen. Ze doen het voornamelijk als ik <50km/h rij en dan (vrijwel) tot stilstand moet komen. Als ik op de snelweg rij en ik moet even (flink) bijremmen dan hoor ik niets, maar dat kan natuurlijk ook aan het omgevingslawaai liggen.
Wat er ook zo nu en dan gebeurt is dat wanneer ik gewoon rustig rem, dat het pedaal wat trilt. Dat voelt exact hetzelfde als in de sneeuw remmen waardoor je dus doorglijdt en de ABS dat probeert te corrigeren. Kan het zijn dat de remblokken versleten zijn of iets dergelijks?

edit: helemaal verkeerde forum!

[ Voor 2% gewijzigd door Sharky op 29-04-2010 13:39 . Reden: Dommigheid ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

ABS springt normaal alleen aan als je te fel remt en de wielen blokkeren.

Als je piepende remmen hoort zijn het meestal je remblokken die opzijn. Kijk er eens naar? Hoe lang zitten ze er op?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ropniko
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03-2021
En ik zet deze even door naar Vervoer :)

NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 11 12 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 10 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35

MeNTaL_TO

The future is not set

Met remmen nooit twijfelen en gelijk door naar een garage, lijkt me niet zo lastig :?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Piepen kan doordat de blokjes op zijn, of er geen kopervet meer tussen de blokjes en de klauw zit (toevallig met een hogedrukreiniger je velgen schoon gemaakt?)
Trillen kan een kromme remschijf zijn. ABS merk je ook in het pedaal, kromme schijven in het stuur.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
Snake schreef op donderdag 29 april 2010 @ 13:47:
ABS springt normaal alleen aan als je te fel remt en de wielen blokkeren.

Als je piepende remmen hoort zijn het meestal je remblokken die opzijn. Kijk er eens naar? Hoe lang zitten ze er op?
Te hard remmen doe ik niet, gewoon als ik rustig rem trilt het pedaal soms. Verder geen idee hoe lang ze erop zitten, de auto is in november gekeurd maar zijn remblokken onderdeel van de APK?
MeNTaL_TO schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:02:
Met remmen nooit twijfelen en gelijk door naar een garage, lijkt me niet zo lastig :?
Erg druk gehad en dus geen tijd, zondag kan ik waarschijnlijk bij een bevriende garagist langs.
Gisae schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:07:
Piepen kan doordat de blokjes op zijn, of er geen kopervet meer tussen de blokjes en de klauw zit (toevallig met een hogedrukreiniger je velgen schoon gemaakt?)
Nope, zo nu en dan door de wasstraat maar de laatste keer is alweer een poos geleden.
Trillen kan een kromme remschijf zijn. ABS merk je ook in het pedaal, kromme schijven in het stuur.
Aan het stuur merk ik helemaal niets.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 16:03
Ik vermoed ook remblokken. Wellicht is de voering te ver op.
Je kunt even kijken of je de voering kunt voelen. Anders even de wielen eraf of naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 22:43

-tom-562

Oliesjeik

Sharky schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:13:
[...]

Te hard remmen doe ik niet, gewoon als ik rustig rem trilt het pedaal soms. Verder geen idee hoe lang ze erop zitten, de auto is in november gekeurd maar zijn remblokken onderdeel van de APK?
Een APK is geen technische checkup. Ik ken zat "makkelijke" APK bedrijven kwa remmen :P
Even langs de garage gaan dus

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:41

DropjesLover

Dit dus ->

Kromme schijven merk je ook aan het pedaal is mijn ervaring... Vergelijkbaar met ABS die ingrijpt.

niet lang geleden eens een paar keer erg hard moeten remmen, vlak voordat je op plaats van bestemming was en daar de auto neergezet voor langere tijd (op de handrem)? Of de auto gewassen na een paar harde remacties?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-05 18:41
-tom-562 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:22:
[...]

Een APK is geen technische checkup. Ik ken zat "makkelijke" APK bedrijven kwa remmen :P
Even langs de garage gaan dus
Sterker de dikte van je remblokken is helemaal geen APK check. de wielen gaan er namelijk niet af met de APK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je zegt ook sinds een paar weken: door een plas water rijden na een lange rit kan ze al serieus krom maken hoor.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:07
pacificocean schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:24:
[...]

Sterker de dikte van je remblokken is helemaal geen APK check. de wielen gaan er namelijk niet af met de APK
Klopt, alleen een te beperkte remkracht kan afkeuring opleveren. Overigens kun je de dikte van de remblokken ook wel nagaan aonder dat het wiel van de auto is.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 22:43

-tom-562

Oliesjeik

Ja, precies. Er zijn genoeg APK keurstations zonder remmentestbank (wat ik dus bedoel met "makkelijke" keurstations, altijd handig als je wat makkelijke adresjes hebt voor hobby-auto's)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Trillen bij remmen op hogere snelheden: kromme remschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:37
Zoals al gezegd is het het meest waarschijnlijke dat of je remschijven krom zijn of je remblokken op. Wat je kunt doen is je auto even op de krik zetten, wiel er af en je remblokken bekijken. Als ze echt op zijn zie je dat nl. wel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
Thanks voor alle reacties. Zaterdag ga ik even langs de garage. Ik denk ook dat het de remblokken zijn met mijn lekenkennis so we shall see :)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Kromme schijven kan je ook testen door op een rustige weg je rem lichtjes in te drukken, zonder dat je echt begint te remmen. Als ze krom zijn, voel je gegarandeerd je pedaal trillen.
pacificocean schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:24:
[...]

Niet helemaal waar, je reminstallatie mag geen fouten melden (dus geen lampjes op je dashboard e.d.), maar naar de werkelijke staat hoeft inderdaad niet gekeken te worden. Heb je een slijtage indicator op de remmen (zoals ik heb), dan wordt de auto afgekeurd op het moment dat het lampje daarvan brand, ook al remt hij dan nog steeds goed. Ook ABS-storingen zijn een afkeur. Daarnaast kan je heel veel van achter de wielen zien, dus hoeven ze er ook niet af ;)

Overigens vind ik het wel prettig als mijn garage mij waarschuwt dat de schijven of blokken op beginnen te raken (maar nu nog goed genoeg zijn). Ik kan dan rustig gaan plannen om ze te vervangen, ipv er ineens mee verrast te worden. Daarnaast weet ik dan ook gelijk dat ze serieus naar m'n auto kijken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1