[2003] Netwerkprullenbak mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
het is een hele simpele vraag

op het netwerk share worden ooit door gebruikers dingen verwijderd. die dan dus ook echt verwijderd zijn. (ze komen dus niet in de prullenbak)

is er software die dit wel kan doen op netwerk niveau.
op mijn synology thuis krijg ik wel mooi een prullenbak met mijn verwijderde data.

het is verder geen groot probleem aangezien we backups hebben maar. nu moet ik voor elk bestandje dat ze weer verwijderd hebben de tape erbij pakken en een restore maken.

toevallig heb ik vandaag een slechte dag en mag ik voor de 3e keer de tapes uit de kast halen :X

(win server 2003 - xp clients)

[ Voor 16% gewijzigd door Proxx op 29-04-2010 12:34 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:43
weet niet over welke os'en we het hier allemaal hebben (client en server) maar is volume shadow copy geen optie? Scheelt je een tape pakken :)

• Proxx
dat is idd de oplossing.

we gaan er meteen mee aan de slag.
ik ben maar een simpele systeembeheerder :+ dacht dat onze backupsoftware daar gebruik van maakt om zo geopende bestanden te backuppen :P

sorry voor mijn onkunde

• Craven
Gebruikt hij ook waarschijnlijk :) Maar windows kan er ook hele leuke dingetjes mee doen.

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
nadeel van volume shadow copy is dat dan heel de map wordt gerestored.

Maar een antwoord op vraag vraag voor een netwerkprullebak, daar ben ik ook nog op zoek naar ;)
Eigenlijk bizar dat Microsoft dat er niet in bakt.

[ Voor 13% gewijzigd door DaVaRiOuS op 29-04-2010 14:31 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 17:42
niemand heeft dat, en er is ook niemand die dat aanbied, dus MS hoeft dat helemaal nog niet in hun OS te bouwen. dat kan straks als spectaculair en nieuw worden ingebouwd....:P

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

DaVaRiOuS schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:31:
nadeel van volume shadow copy is dat dan heel de map wordt gerestored.
Hoe bedoel je dat? Het is toch ook mogelijk een enkel bestand terug te halen van je Shadow Copy.

Money for nothin' and your chicks for free

• Proxx
DeeJee schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:38:
[...]

Hoe bedoel je dat? Het is toch ook mogelijk een enkel bestand terug te halen van je Shadow Copy.
zover als ik het nu gelezen heb is dat ook prima mogelijk.
ben er nu een beetje mee aan het knutselen op een oude server van ons.

wel jammer dat een synology van 300 euro het wel aanbied en een volwassen windows product niet :P
maar goed shadow copy gaat toch net iets verder dus denk dat dat de oplossing is die ms voor servers gebruikt.

wel jammer dat het niet standaard aan staat

een leiding gevende heeft opdracht gegeven om hun afdelings map op te schonen. en iemand is iets te enthousiast bezig geweest :P

[ Voor 9% gewijzigd door Proxx op 29-04-2010 14:47 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Proxx schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:45:
[...]
wel jammer dat een synology van 300 euro het wel aanbied en een volwassen windows product niet :P
Wel dus. Shadow copy kan het toch?
Het kost extra ruimte.

Money for nothin' and your chicks for free

• Craven
Je kan met volume shadow copy gewoon losse bestandjes terugzetten. No problem.

Als je wilt kun je trouwens ook nog je gebruikers controle geven over volume shadow copy en wat ze terug kunnen zetten. Maar goed das maar net wat je leuk vind.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Proxx schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:45:
[...]
Sorry hoor maar de Windows Server OS'en zijn niet "standaard". En als VSS niet staat ingesteld, dan moet je even je vinger wijzen naar degene die de machine al sinds jaar en dag beheert en/of heeft ingericht.

En anders zou je allicht kunnen gaan nadenken om aangepaste NTFS-permissies uit te gaan delen maar dat kan wel eens heel pijnlijk zijn op politiek/gevoelig gebied.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Proxx
MAX3400 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:50:
[...]

Sorry hoor maar de Windows Server OS'en zijn niet "standaard". En als VSS niet staat ingesteld, dan moet je even je vinger wijzen naar degene die de machine al sinds jaar en dag beheert en/of heeft ingericht.

En anders zou je allicht kunnen gaan nadenken om aangepaste NTFS-permissies uit te gaan delen maar dat kan wel eens heel pijnlijk zijn op politiek/gevoelig gebied.
ja klopt je hebt helemaal gelijk

ntfs permissies gebruiken we ook. maar gebruikers en leidinggevende denken soms dat de stoelendans ook met werkplekken gedaan kan worden. waardoor iemand onder een anderenaam aan het werk is. wij zijn hier streng op tegen maar. we gaan ook geen politie spelen het hun verantwoordelijkheid.

de servers waren er al voor dat ik hier begon. ik heb er alleen nooit bij stil gestaan en dat is misschien wel mijn fout.

maar verder maakt het niet uit want we hebben gewoon een goede backup alleen moet ik nu die tape toevallig 3 keer op een dag terug halen. (gebeurt ook maar 1 keer per jaar ofzo en dan geen 3 keer op een dag)

[ Voor 11% gewijzigd door Proxx op 29-04-2010 15:03 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij kun je met bijvoorbeeld MS Dataprotector wel losse bestanden terughalen :)

Verder: een netwerkprullenbak is op zich leuk bij complete full-Windows netwerken die niet al te groot zijn. Echter, als je een wat grotere infra hebt of een hybride infra (bijvoorbeeld een SAN of UNIX machines) ga je al nat, want daar kan WIndows niks met een in zijn eigen filesystem gebouwde trashcan.

Kan me dus helemaal voorstellen dat MS er geen tijd en moeite in gaat steken. Voor die paar kleine klanten...ik zou het ook niet doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Donnie Darko
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12 09:51
The Eagle schreef op donderdag 29 april 2010 @ 15:20:
Volgens mij kun je met bijvoorbeeld MS Dataprotector wel losse bestanden terughalen :)

Verder: een netwerkprullenbak is op zich leuk bij complete full-Windows netwerken die niet al te groot zijn. Echter, als je een wat grotere infra hebt of een hybride infra (bijvoorbeeld een SAN of UNIX machines) ga je al nat, want daar kan WIndows niks met een in zijn eigen filesystem gebouwde trashcan.

Kan me dus helemaal voorstellen dat MS er geen tijd en moeite in gaat steken. Voor die paar kleine klanten...ik zou het ook niet doen.
met shadow copy kan je ook gewoon losse bestanden terughalen, wat ook al eerder is gezegd, gewoon naar de desbetreffende map gaan dan kiezen voor shadow copy en dan op view klikken dan zie je de inhoud van de shadow copy van die map en daarna kan je gewoon kopieren en plakken ;)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12 20:13

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hmm, ik heb jaren geleden goede ervaringen gehad met Undelete Server.(van diskkeeper geloof ik)

Maar dat werkt dus alleen voor volumes die door Windows worden beheert. Verwijder je daar perongeluk een file van, dan kan je deze vrij snel terugtoveren, zonder dat je direct je tape hoeft terug te laten halen.

Als je het over verschillende versies hebt, dan is Volume Shadow Cpy wel interessant, maar dan moet je het originele bestand nog wel hebben.

• Craven
uuhhh originele bestand hoeft niet aanwezig te zijn. Hij haalt niet meteen overal uit de shadow copies alle bestanden weg zodra jij een bestandje verwijdert.

Je kunt gewoon de vorige versies van de bovenliggende map bekijken en daaruit het verloren bestandje terughalen.
Pagina: 1