MBP TU/e Bouwkunde

Pagina: 1
Acties:

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-01 16:44
Tweakers,

Ik ga komend jaar bouwkunde studeren aan de TU/e.. Ik heb al genoeg gelezen over waarom ik NIET een macbook moet gebruiken, maar ik doe het lekker wel..

OSX is een verademing en bootcamp met windows 7 is prima! Hoeven we het daar niet over te hebben! :)

Ik ben al in het bezit van een Macbook Pro 13", maar wil graag jullie mening over het VOLGENDE:

Zouden jullie kiezen voor de 13" met een extern scherm?
of
Zouden jullie kiezen voor een 15"/17" scherm, omdat je de oppervlakte wel kan gebruiken?

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 13:31

FikkieHo

Wokmaster

Wat is voornamelijk de resolutie van het scherm :) Maar ik zou liever een 15' hebben, aangezien je niet overal een externe scherm op de campus hebt. 17" vind ik persoonlijk weer te groot om mee te nemen..

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Met FikkieHo: met een 17" ga je stevig inboeten aan mobiliteit, terwijl de 15" (zeker met het high res scherm van de nieuwe reeks) een hele goede balans vormt tussen de 13 en 15" (imho)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik zou persoonlijk voor een groter scherm gaan, want 1280x800 is echt niets (vooral in de hoogte).
Hier een paar screenshots van autoCAD, gok dat je met zoiets zal gaan werken, die een indicatie kunnen geven:

http://img232.imageshack.us/img232/6241/autocad20093qr8.jpg
http://wb8.itrademarket.c...17_goldhofer3ddrawing.gif

Zoek zelf op google eens naar een programma dat je veel gaat gebruiken en kies als afbeeldings-grootte exact je schermresolutie.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

mikevdzanden schreef op donderdag 29 april 2010 @ 11:29:
Tweakers,

Ik ga komend jaar bouwkunde studeren aan de TU/e.. Ik heb al genoeg gelezen over waarom ik NIET een macbook moet gebruiken, maar ik doe het lekker wel..

OSX is een verademing en bootcamp met windows 7 is prima! Hoeven we het daar niet over te hebben! :)

Ik ben al in het bezit van een Macbook Pro 13", maar wil graag jullie mening over het VOLGENDE:

Zouden jullie kiezen voor de 13" met een extern scherm?
of
Zouden jullie kiezen voor een 15"/17" scherm, omdat je de oppervlakte wel kan gebruiken?
gewoon lekker je macbook gebruiken en WEIGEREN om autodesk producten te gebruiken :P. Archicad en Allplan werken op OSX en zijn in mijn ogen niks slechter. Waar je wel op moet letten dat je videokaart al het geweld kan trekken. Maar bouwkunde is een ruim begrip en de vraag is dus of ik nu al niet weer teveel focus op het CAD gebeuren.

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
De TU/e heeft juist hele mooie laptops met alle voor jouw studie benodigde software voorgeinstalleerd. Je krijgt hem zelfs voor de helft gratiez en voor niks. Waarom wil je dan toch zo ontzettend graag voor een lege macbook die wellicht helemaal niet geschikt is voor je studie?

[ Voor 11% gewijzigd door Boxman op 29-04-2010 11:48 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Verwijderd

Ik zou voor de 15" gaan, ik heb zelf een 12" (iBook) en vind het soms toch wel een beetje klein. Voor bouwkunde zul je denk ik redelijk wat met CAD werken, dus ik zou sowieso een extern scherm nemen voor thuis, zelfs al zou je een 17" nemen.
Daarnaast, misschien parallels (of Wine als je echt wil tweaken ;)) overwegen i.p.v. bootcamp, telkens rebooten voor het andere OS is geen pretje lijkt me.
Waarom stel je de vraag precies als je al een MBP13" hebt? Wil je gaan verkopen en een nieuwe aanschaffen?

• chef86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-01 22:28
Ik studeer zelf Elektrotechniek aan de TU/e, en heb sinds een jaar ook een MBP 13 inch. Na er een tijd mee gewerkt te hebben, en het missen van een extern scherm op de TU/e, heb ik zojuist een 17 inch MBP besteld. Vooral omdat ik gewoon een hogere resolutie wil hebben om op te kunnen werken.

Voor mijn gevoel is 1280x800 gewoon te weinig om erg productief te kunnen zijn. Dus ik zou zeggen, ga minimaal voor een 15 inch.

edit: voor het formaat hoef je het naar mijn mening niet te laten een 17 inch te nemen, dat scheelt in breedte nog geen 3 cm met de 15 inch, hoewel ik kan begrijpen dat dit voor sommige mensen toch het verschil kan maken. Maar goed, dat is ieder voor zich.

[ Voor 23% gewijzigd door chef86 op 29-04-2010 11:55 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

15" met hi-res optie (1680x1050) lijkt me een stuk relaxter dan de 17" persoonlijk, als je hem iedere dag mee wil sjouwen.

[ Voor 26% gewijzigd door Bosmonster op 29-04-2010 11:55 ]

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik zit in hetzelfde pakket als jij ;) (waarschijnlijk ook aan TU/d)
Ga komend jaar ook studeren en neem so-wie-so een Macbook Pro :9
Na wat dubben over een 13'' + extern scherm heb ik toch gekozen voor 15'' highres. Ik had dit ook op mijn vorige notebook (Asus G1s) en beviel me meer dan goed! Je hebt echt erg veel werkruimte en straks, met studieprogramma's zal dat helemaal goed van pas komen natuurlijk ;)
En daarbij, als ik thuis kom, gaat er alsnog een extern scherm aan.

en moet zeggen dat de performance van i5 >> Core 2 Duo! + dedicated graka etc...

Verwijderd

Bas Odenhoven schreef op donderdag 29 april 2010 @ 11:58:
Ik zit in hetzelfde pakket als jij ;) (waarschijnlijk ook aan TU/d)
Ga komend jaar ook studeren en neem so-wie-so een Macbook Pro :9
...
Uhm... is dat nu de TU/e of de TUD? Eindhoven heeft expliciet de slash in hun beeldmerk zitten, dus is jouw dinges een beetje verwarrend.

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 12:08:
[...]

Uhm... is dat nu de TU/e of de TUD? Eindhoven heeft expliciet de slash in hun beeldmerk zitten, dus is jouw dinges een beetje verwarrend.
Oh ist dass so? Nou dan TUD bij deze :D

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Boxman schreef op donderdag 29 april 2010 @ 11:48:
De TU/e heeft juist hele mooie laptops met alle voor jouw studie benodigde software voorgeinstalleerd. Je krijgt hem zelfs voor de helft gratiez en voor niks. Waarom wil je dan toch zo ontzettend graag voor een lege macbook die wellicht helemaal niet geschikt is voor je studie?
Persoonlijke voorkeur buiten de studie?

Trouwens:

OSX is een verademing en bootcamp met windows 7 is prima! Hoeven we het daar niet over te hebben!

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• aschja
Darkstar schreef op donderdag 29 april 2010 @ 13:13:
[...]

Persoonlijke voorkeur buiten de studie?

Trouwens:

[...]
Dank u! _/-\o_

• thenapster
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06-2025
Ik ga werktuigbouwkunde studeren op de tu/e. De macbookdeal is idd een goede deal, maar voor mensen(zoals ik) die mac gewend zijn is de stap terug naar windows niet leuk. Ik ga ook voor de MBP 15 inch hi res, dan heb je ook dezelfde grootte en resolutie als de laptop van de tu zelf. Ik heb gelezen dat je alle licensies krijgt tijdens je studie en er zijn maar een aantal programma's die niet werken op osx. Daarvoor moeten we dan maar een keertje windows gebruiken.

Edit; ik vind de MBP 17 inch niet alleen te groot maar ook te zwaar om elke dag mee rond te lopen

[ Voor 9% gewijzigd door thenapster op 29-04-2010 20:45 ]

• urharm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-11-2025
Ik heb de 13" macbook pro (1.53) en ik wil gaan studeren aan de utwente, mits loting goed gaat, technische geneeskunde. Ik denk dat dat voor die studie groot genoeg is (want ik heb al andere studenten daar met 13" apples gezien). Ik heb em nu ongeveer een 1/2 jaar. Ik vind de resolutie echt meer dan genoeg voor dagelijks gebruik. Photoshoppen gaat ook heel aardig. De draagbaarheid van het apparaat vind ik echt een heel groot voordeel, hij past gemakkelijk in mijn tas met nog een hoop andere spullen. Het is eigenlijk een groot uitgevallen netbook met de snelheid van een meer dan gemiddelde groot uitgewassen notebook. Ik kan er basic (lees oude) games op spelen met de grafische kaart en films kijken op 720p gaat heel soepel (denk 1080 ook, maar ik heb nog niet zo'n extern scherm).

Wat ik een nadeel vind van de laptop is dat de toetsen nogal kwetsbaar zijn. Er hoeft maar 1 klein dingetje achter een toets blijven hangen en je schaarmechanisme is stuk. Verder vind ik de grafische capaciteit niet heel goed (voor photoshop wel, cad heb ik geen ervaring mee). Moderne games spelen gaat hier niet heel goed mee en doe ik ook niet. Ik kijk altijd in de €5 grabbelbak naar leuke games :P.

Kortom: als je een leuk draagbaar appletje wilt: neem de 13 inch...

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Bij technische studies die CAD gebruiken is een zo grote resolutie een must! Dus om nou op 1280x800 even te Cadden.. Liever niet..

[ Voor 3% gewijzigd door FikkieHo op 30-04-2010 17:31 ]

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:56
Helaas is de constructieve wereld redelijk windows gericht.. Ik denk dan nog niet eens aan CAD software, want als uni student teken je nauwelijks wat. Het gaat ook meer om rekensoftware. Ik neem aan dat ze daar op de TU/e gebruik maken van SCIA Engineer of Technosoft. Beiden windows paketten. Je zal dus altijd met bootcamp aan de slag moeten.
Daarnaast moet je echt een zo groot mogelijk scherm hebben want anders kun je echt weinig beginnen.

• aschja
Performance:

TU/e Laptop:
2.53Ghz Core2Duo
NVIDIA Quadro FX 770M 512mb
4GB DDR2
15" 1680x1050

Macbook Pro:
2.53Ghz i5!
NVIDIA GeForce GT 330M 512MB
4GB DDR3
17" 1920x1200

De Quadro kaart is gemaakt voor het gebruik in programmas als CAD! Dit zo de enige bottleneck zijn van de Macbook Pro.. Op pure CPU rekenkracht maakt ie gehakt van de HP.. Dat is dus ook gelijk mijn vraag..
In hoeverre is de i5 van de Macbook Pro in staat om bepaalde taken over te nemen? Of is het verschil tussen de GPU ook niet heel drastisch? En het verschil tussen DDR2 en DDR3?

De reden waarom ik de schermgrootte erbij heb gezet is het feit dat 17" met die resolutie wel heel prettig is voor CAD.. Ook het gewicht speelt mee.. De HP weegt 3kg, de MBP ook!

Voor persoonlijk gebruikt naast mijn studie, vind ik OSX gewoon veel prettiger.. Dit alles neem ik mee in mijn uiteindelijke keuze.. Als iemand nog antwoorden heeft op mijn vraagjes zou dat fantastisch zijn..

• alex028
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03-2021
Als je nog twijfelt tussen een windows en een mac machine zou ik sowieso even wachten tot het laptopproject van delft de laptops van komend jaar bekend heeft gemaakt.Reken maar dat die een flink stukje sneller zijn dan de huidige.

Voor mij is de keuze duidelijk, ik koop na mijn examen als de back2schoolacties weer beginnen een 15" MBP instapmodel met high res screen voor mijn studie werktuigbouwkunde. Ben laatst ook op een meeloopdag geweest in delft, en daar even over de faculteit bouwkunde gelopen en je ziet overal macbooks (wel meeste 13" en 15" )

Waarom wil je een 17 inch scherm vraag ik me af? Zo wordt het gat tussen de prijs van de HP en de Macbook wel erg groot?

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Inderdaad, waarom ga je niet voor een 15inch met een hi-res scherm?

• aschja
Dat zou eventueel een optie zijn..
Alleen is het zo dan ik mijn Macbook nooit via de officiele kanalen heb gekocht..
Altijd via Ebay.. Daar is vrij zeldzaam dat je macbooks tegenkomt met bijv. een Hi'res scherm..
17" lijkt me gewoon een verademing om op te werken!
Kijkend naar het formaat zijn ze zowat net zo groot, behalve dat ie 4cm langer is.. ;)

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Ach, als je puur naar de specs zou kijken, dan zou meestal de MBP beter zijn.. De vraag is, hoeveel goedkoper zal de TU laptop zijn?

Dit jaar was de TUD laptop volgens mij rond de 900 euro...

• aschja
Ik geef liever wat meer uit naar volle tevredenheid, dan dat ik er niet achter sta!
Daarbij vind ik prive gebruik net zo belangrijk!

Word nog ff stevig nadenken!

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 20:58

airliner

Swell

met een 15" i5 MBP met Hi-res scherm ga je het prima redden, neem wel de anti-glare ook al is dit minder mooi ;)

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 09:10

pposthoorn

Constructeur

Ik zou zonder twijfelen (weer) voor een MBP kiezen ipv de TU laptop, als je het kan betalen raad ik het iedereen aan ;)

• petrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik gebruik dagelijks CAD op mijn 13inch unibody (Industrieel Ontwerpen), ook Photoshop gebruik ik veel. Thuis hang ik hem aan een extern scherm zodat ik geen lomp bakbeest telkens hoef mee te slepen naar de uni. Met 4Gb intern is alles prima te doen, ook CAD werkzaamheden in zekere zin.

Is draagbaarheid een beetje belangrijk zou ik geen 17inch nemen maar een extern scherm. De 13 of de 15 inch (die ik achteraf toch liever had genomen (mijne is bijna 2 jaar oud)) is prima werken voor die korte tijd dat je op school zit met het voordeel dat je hem zo in de tas gooit en makkelijk meeneemt.

• aschja
petrr schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:11:
Met 4Gb intern is alles prima te doen, ook CAD werkzaamheden in zekere zin.
Wat bedoel je met "in zekere zin"?

[ Voor 4% gewijzigd door aschja op 19-05-2010 17:22 ]

Pagina: 1