Lijngrafiek draaitabel excel, probleempje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-06 20:16
Ik ben bezig met een draaigrafiek in excel. Het gaat om een lijngrafiek

Nu heb ik de volgende gegevens:
- Aantal geleverde producten
- Week
- Jaar

Ik wil een draaigrafiek maken waar op de verticale as het aantal word weergeven, en op de horizontale as Jaar-week zodat er een lijn ontstaat van de afzet over de periode van begin 2009 tot en met nu.

Dit is niet moeilijk, maar ik stuit op het volgende probleem.

Over de rest van 2010 is er nog geen afzet. Dus vanaf week 17 krijg je bij 2010 een lijn naar beneden. Op het moment dat je die weken gaat uitschakelen, haalt hij ze ook bij 2009 weg, dat werkt dus niet. Deze 0-gegevens over de rest van 2010 zorgen ook voor een niet kloppende trendlijn.

Is er de mogelijkheid om de weken van alleen 2010 uit te schakelen, of om deze waarden te verbergen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hoe komt het dat je een regel in je brongegevens hebt voor een week die nog niet is geweest? ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147180

Gelet op de wijze waarop de grafiek wordt weergegeven, waarschijnlijk omdat er per jaar een aparte kolom is aangemaakt. Op zich niet zo'n gekke oplossing. ;)

@ TS: In Excel 2007 is het mogelijk om lege velden ook niet weer te geven in je grafieken. Dat doe je via "Select Data (in de grafiek) > Hidden and Empty Cells > Show empty cells as gaps".
Als dat niet werkt, of als je een versie vóór 2007 hebt (waar het volgens mij nog niet in kon), kun je op de plek van de lege cellen ook #N/A invullen. Je ziet voor die velden dan ook geen datapunten in je grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-06 20:16
pedorus schreef op donderdag 29 april 2010 @ 12:52:
Hoe komt het dat je een regel in je brongegevens hebt voor een week die nog niet is geweest? ;)
Dat is inderdaad de oplossing :)

Het automatiseringsysteem zet bij een afzet met jaar op regel, bij een vergelijking met vorig jaar de weken in de toekomst op 0.

Heb alle regels voorbij week 16 2010 verwijderd, en nu geeft hij hem inderdaad correct weer.

Thanks ;)