Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Hoi,

Als stage opdracht ben ik bezig met het onderzoeken naar een nieuw bedrijfsnetwerk op stage.
Op het moment liggen hier 2 netwerken.

1 netwerk als testnetwerk die gebruikt word om bijvoorbeeld pc's van klanten te testen en te configureren.
2 een netwerk voor al het personeel op locatie met VPN verbindingen naar buiten en diverse servers op locatie.

Deze 2 netwerken mogen niet met elkaar in verbinding staan. Aangezien we nog wel is pc's van klanten binnen krijgen met virussen willen we die natuurlijk gescheiden houden van het personeels netwerk.

Nu is het probleem dat als netwerk 1 of 2 uitvalt dat we een probleem hebben. Daarom moet er een Fail-over functie komen. Dit betekent dat er 2 DSL verbindingen naar binnen komen om die vervolgens beiden zijn aangesloten op eenzelfde router. Wanneer DSL verbinding 1 uitvalt of pakketjes verliest pakt DSL verbinding 2 hem over.

Ook moet er load-balancing ingesteld worden met ongeveer de volgende percentages:
65% data
25% telefonie
10% pin

Door bijvoorbeeld het test netwerk in een vlan10 te zetten en bijvoorbeeld het gebruikerslan in vlan20 houd je 2 gescheiden netwerken maar toch zijn ze beide op dezelfde router/switch aangesloten.

we maken hier gebruik van Draytek Vigor 2820 routers met 24 poorts cat 5e layer 2 switches.

Is dit met deze hardware te configureren of raden jullie nieuwe apparatuur aan?

greetz, Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Hi Tim,

Ik ben bezig met mijn scriptie over mogelijke toenemende persoonseffecten in de nederlandse politiek als men spreekt met kiezers over verschillende lijsttrekkers. Aangezien dit mijn opdracht is, en ik daarover wordt beoordeeld, voer ik die geheel zelfstandig uit. Als ik vastzit, of het moeilijk vind om een bepaalde keuze te maken, of me afvraag of de verantwoording voor een bepaalde keuze wel 100% snor zit, dan praat ik daarover met medestudenten en mijn scriptiebegeleider.

Om een lang verhaal kort te maken, het is jou stageopdracht, die moet je dus ook zelf uitvoeren. Je hebt nu een probleem en eigenlijk in zn geheel geen oplossing maar vraagt gewoon "werkt dit?". Zo werkt het niet, niet op tweakers en niet in de grote mensenwereld. We willen je, in ieder geval ik, met liefde voorzien van feedback op je voorstel om dit probleem te tackelen. Op je stageplaats, maar ook gewoon in de klas, leer je iets door het te doen, en leer je niets als je het iemand anders laat doen.

Veel succes met je stageopdracht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 22:24
Hier heb ik weinig aan toe te voegen. We gaan er vanuit dat je zelf eerst n poging waagt en pas als je er echt niet uit komt kunnen wij misschien hints geven over hoe je verder moet.
Ik verwcht dat je met concrete problemen komt waar je tegenaan loopt, anders gaat dit topic dicht.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
klopt, ik weet dat ik zelf moet uit zoeken.
door al veel te kijken op diverse site's weet ik dat de draytek routers dit prima kunnen.

Fail-over, QoS en load balancing staan tot de beschikking bij deze routers.

alleen vroeg ik mij af of er mensen betere suggesties hadden en of een layer 3 switch hierbij persee nodig is of dat bestaande standaard layer 2 switches voldoende zijn!

ik heb ook een netwerk tekening getekent in visio van het bestaande netwerk en een tekening geschreven over hoe ik dacht dat het zou kunnen en hiermee heb ik binnenkort een bespreking met mijn begeleider.

[ Voor 7% gewijzigd door NL_Scratch op 29-04-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je failover wil wil je toch ook niet een router hebben lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
@nl_scratch: mbt de suggesties en de switches zie je al meerdere mogelijkheden. Dan kun je hier toch een eigen onderzoekje aan vast koppelen en vervolgens testen d.m.v. een proof of concept / prototype? Ik weet dat het "maar" een stageopdracht is, maar voor een afstudeeropdracht wordt je hier zwaar op beoordeeld. Dus waarom niet meteen zelf uitzoeken?

Als je echt tegen problemen aan loopt dan wil ik wel een suggestie doen :)
Pagina: 1