BIOS flashen/aanpassen Geforce 9500GT

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-07 05:21
Ik heb een Sparkle SX95GT512D2-DPP 9500GT 512MB kaartje.

Probleem wat ik ermee heb is dat PowerMizer totaal niet werkt. Ik zie maar 1 performance niveau en dat is topsnelheid. Nu heeft iemand de suggestie gedaan dat ik mogelijk in het BIOS van het kaartje opties voor PowerMizer aan zou kunnen zetten en gaf de tip om naar NiBiTor te kijken. Dat ziet er leuk uit, maar ik heb helaas geen BIOS voor de Sparkle. Ik heb mijn twijfels of het een goed plan is om er een willekeurig ander 9500GT BIOS in te flashen, zou dat veilig zijn? En hoe kan ik anders het BIOS dat al in de kaart zit dumpen om te proberen of het valt te bewerken?

[edit]Dom van mij zeg dat kan blijkbaar gewoon met NiBiTor. |:( Er zat ook geen readme file bij met wat het kan/doet en ik ben nog van het oude stempel dat denkt alleen met BIOSen te kunnen klooien vanaf een speciale opstartdisk of eventueel DOS bootflop.. Ik had NiBiTor ook alleen nog met wine bekeken dus ik moet toch maar ff op een oude schijf Windows installeren om dit voor elkaar te krijgen..

[ Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 29-04-2010 04:22 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan dus inderdaad het BIOS van je kaart gewoon uitlezen met nibitor. Die kan je dan eventueel aanpassen en erna terugflashen. Dit zou ik sowieso wel niet vanuit Wine doen.

Helaas ga je er niet veel mee winnen. Louter de kloksnelheid verlagen heeft doorgaans niet zoveel invloed op het verbruik en de warmteproductie. Het is de kloksnelheid verlagen in combinatie met de spanning dat het meeste effect heeft. En op een budgetkaart kan je de spanning niet wijzigen op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-07 05:21
Admiral Freebee schreef op donderdag 29 april 2010 @ 11:20:
Je kan dus inderdaad het BIOS van je kaart gewoon uitlezen met nibitor. Die kan je dan eventueel aanpassen en erna terugflashen. Dit zou ik sowieso wel niet vanuit Wine doen.

Helaas ga je er niet veel mee winnen. Louter de kloksnelheid verlagen heeft doorgaans niet zoveel invloed op het verbruik en de warmteproductie. Het is de kloksnelheid verlagen in combinatie met de spanning dat het meeste effect heeft. En op een budgetkaart kan je de spanning niet wijzigen op deze manier.
Er is wat tijd voorbij, maar om hier nog op terug te komen.. Ik kon met nvflash de BIOS dumpen (dat lukt vanuit wine niet geloof ik) en heb het toen in nibitor geladen.

Vanuit daar kon ik wel profielen toevoegen met verschillende kloksnelheden en een nieuw BIOS bakken, dat heb ik in de kaart geflasht, maar heeft helaas geen bal geholpen. Hij "ziet" die extra mogelijkheden gewoon niet en blijft stug op volle snelheid doordraaien.

Contact opnemen met de maker van nibitor is me ook niet gelukt.. Dus valt verder weinig aan te doen vrees ik. :/ Als ik nog eens een videokaart koop zal ik proberen van tevoren aan ervaringen te komen hierover en/of info van de fabrikant, of de shop vragen of hij terug mag als het er niet opzit. Ik ging er eigenlijk vanuit dat zo'n basic iets nu toch wel standaard aanwezig zou zijn. Zou eigenlijk gewoon bij wet verplicht moeten worden dat dit erop zit voor de boardmaker als het een optie is van de chipmaker.

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 30-06-2010 22:18 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan je het originele BIOS en de aangepaste eens posten? Dan kunnen wij eens kijken of je de juiste dingen hebt aangepast. Ook kan het zijn dat Linux het gewoon niet herkent voor jouw kaart. Je spreekt over Powermizer, maar dat was volgens mij iets (ouder?) van nVidia voor mobiele kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:47
Is powermizer niet alleen voor notebooks?

Mechwarrior Online: Flapdrol