• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-02 14:36
Hallo mensen,

Twee dagen geleden ben ik begonnen met het vervangen van de coax kabels in ons huis.
De kabels die er in lagen waren al 20+ en de boven verdieping had net kijkbaar beeld.

Goed, naar een lokaal technisch zaakje gegaan. Eenmaal daar een aantal Hirschman spullen gekocht:

- Hirschmann KOKA799 professionele coaxkabel
- Hirschman GHV20M versterker (4 uit)
- Hirschman GHV20E (1uit)
- Hirschman Splitter-
Aantal f-connectors etc.

Thuis vol goede moed begonnen alle oude rommel eruit te slopen. Nieuwe erin en aansluiten / testen.

Stap 1: Grondkabel >>>> 1 Meter coax >>>> Versterker
Stap 2: Versterker >>>> 3 meter coax >>>> TV woonkamer
Stap 3: Versterker >>>> 10 meter coax >>>> TV keuken
Stap 4: Versterker >>>> 20 Meter coax >>>> Versterker >>>> 5 meter coax >>>> Splitter
Stap 5: Splitter >>>> 1 meter coax >>>> TV bovenverdieping
Stap 6:

Stap 1,2 & 3 verlopen prima en werken ook prima. Echter vanaf stap 4/5 krijg ik alleen maar ruis op het beeld..
Stap 6 heb ik daarom maar achterwege gelaten.
Al enkele keren de bekabeling gecheckt etc maar het ligt er prima bij. Ook geen scherpe bochten.

Informatie van TV woonkamer:
Signaal sterkte = 52%
Kwaliteit = 100%
Foutenteller = 0
Provider: Ziggo
Op deze TV heb ik net nog Voetbal gekeken ;) En werkt dus prima. Evenals de tv in de keuken.

Mijn uiteindelijk doel is om 5/6 tv's aan te sluiten. Waarvan er 4 beneden en 2 boven.
Plaatje overzicht : KLIK

Wat google/forum search mocht ook niet baten. Posten kan nooit kwaad :9
Iemand een idee, ik ben er niet zo handig in :X

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:16
Ik kan het mis hebben, maar twee versterkers in één installatie lijkt me niet handig. Zo'n versterker wil je zo dicht mogelijk bij je AOP hebben om te voorkomen dat je een reeds verslechterd signaal weer gaat versterken.

Dat zou echter hooguit in slecht beeld moeten resulteren, helemaal geen beeld meer na de tweede versterker is wel raar.

Werkt je TV boven wel normaal als je de 2e versterker achterwege laat? Of als je de splitter achterwege laat? Moet je geen afsluitweerstanden gebruiken op de ongebruikte aansluitingen op die splitter?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• m0nkm0nk
Xander schreef op donderdag 29 april 2010 @ 00:26:
Ik kan het mis hebben, maar twee versterkers in één installatie lijkt me niet handig. Zo'n versterker wil je zo dicht mogelijk bij je AOP hebben om te voorkomen dat je een reeds verslechterd signaal weer gaat versterken.

Dat zou echter hooguit in slecht beeld moeten resulteren, helemaal geen beeld meer na de tweede versterker is wel raar.

Werkt je TV boven wel normaal als je de 2e versterker achterwege laat? Of als je de splitter achterwege laat? Moet je geen afsluitweerstanden gebruiken op de ongebruikte aansluitingen op die splitter?
Dat vertelden ze mij inderdaad ook al dat een zwak signaal versterken zeer brak werkt.
Maar mag ik er niet vanuit gaan dat het signaal nog sterk genoeg is na die 20 meter?
Zodat die versterker het signaal stabiel houdt voor een x aantal meter daarna..

Morgen zou ik de 2e versterker vervangen door een male-male brug en de splitter ook maar is weghalen.

[ Voor 4% gewijzigd door m0nkm0nk op 29-04-2010 00:36 ]

• dadio54321
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-02 10:45
Je hebt trouwens bij de doe het zelfer speciale wandmontage kastjes voor de doorvoer van het signaal en voor het eindpunt (waar jeje tv op aansluit).

Ik had ook twee versterkers en splitters en ik heb deze allemaal vervangen door dit soort kastjes en heb nu bijna kraakhelder beeld na 20+ meter coaxkabel met splitsen van het signaal. (Heb op alle kamers kabel en de coaxkabel ging eerst naar zolder:s)

• m0nkm0nk
Vanmorgen kwam ik er achter dat de publieke zenders waren weggevallen in de keuken..
Nadat ik de versterker op zolder er tussen uit heb gehaald kreeg ik de publieke omroep weer terug in de keuken.

Ook krijg ik nu beeld (al is het met zwaar sneeuw, wel met goed geluid) op TV3.
Deze tv staat aangesloten op een 4 way splitter.

Ik snap er niks van ;/

@ dadio54321

Ik gebruik dat soort kastjes voor elk tv.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Twee versterkers is sowieso niet nodig als je alles nieuw opbouwt met de goede spullen die je nu gebruikt. Dus gewoon een versterker gebruiken en daar dan alle einddozen op aansluiten. Eventueel een splitter of multitap gebruiken als je meer aansluitingen nodig hebt.

Daarna is het gewoon een kwestie van alles netjes afmonteren. Let er vooral op dat de koperdraad in de mantel nooit de kern raakt, dat geeft namelijk ook storingen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:16
drentm0nk schreef op donderdag 29 april 2010 @ 17:01:
Vanmorgen kwam ik er achter dat de publieke zenders waren weggevallen in de keuken..
Nadat ik de versterker op zolder er tussen uit heb gehaald kreeg ik de publieke omroep weer terug in de keuken.

Ook krijg ik nu beeld (al is het met zwaar sneeuw, wel met goed geluid) op TV3.
Deze tv staat aangesloten op een 4 way splitter.
Heb je het ook al zonder die splitter geprobeerd? Volgens mij moet je ongebruikte uitgangen afsluiten met een afsluitweerstand, heb je dat gedaan?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• m0nkm0nk
Mensen, bedankt voor alle reacties!

De 2e versterker heb ik idd achterwege kunnen laten.
Heb nogmaals alle f-connector montages onder de loep genomen en bij sommige bleek het niet helemaal goed te zitten.

Nu overal goed beeld door het gehele huis :D

• dadio54321
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-02 10:45
@ drentm0nk

Zijn wandcontactdozen voorhet doorlussen/ delen van het kabel signaal. Je hebt doorlus dozen en einddozen. Ik gebruik ze beide ipv versterkers. Werkt zeer goed hartstikke mooi beeld. Alhoewel ik binnekort mijn versterker voor itv misschien ga installeren.

Moet ik nog doen namelijk

Maar blij dat het allemaal gelukt is. Veel kijkplezier gewenst

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Doorlussen kan inderdaad mooi zijn alleen moet je bekabeling daar dan natuurlijk wel op aangepast zijn. Als je enkel een sternetwerk hebt waarbij alle kabels samenkomen in de meterkast is het geen optie namelijk.

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik ben er ook nog niet helemaal over uit wat nou wel en niet goed is met de opzet van het netwerk (voor zover de installatie je natuurlijk een keuze laat...). Ziggo raadt het gebruik van een rijgnetwerk bijvoorbeeld sterk af, maar deels ook denk ik omdat het sneller kans op storingen geeft wanneer mensen niet de juiste dozen op de juiste plek toepassen of een afsluitweerstand vergeten. Bij mij werkt het tot nu toe feilloos, zelfs met het modem op de laatste doos aangesloten, ipv bij het AOP zoals ze het willen zien.
Pagina: 1