Toon posts:

autonegotiation op 3com

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een netwerkprobleem bij een klant van me.
Het gaat om een netwerk welke met een aantal 3com switches aanelkaar is geknoopt.

Omschrijving:
Groep pc's op een 3com switch, glasvezel naar volgende switch, daarom enkele pc's
waarna weer glazvezel naar de volgende 3com.

Alles staat op autonegotiation, het zijn gewoon gig switsches (4200 oa)

Het probleem wat ik opmerk is dat de switches naar elkaar communiceren op 10 Base/half
Dat is voor het aantal gebruikers wat er op zit niet voldoende (75% netwerkload)

Ik zou de switches op 1000 full duplex handmatig kunnen zetten?
Maar het zou niet nodig moeten zijn, autonegotiation zou opzich genoeg moeten zijn om alles op goede snelheid te laten lopen.

Het komt in een deel van het netwerk voor, de rest van de switches lopen allemaal wel op 1gig
Enkel een set van 4 switches die op 10 base/half draaien

Wie heeft hier een idee op?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 12:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Meestal is glas 'one speed only', weet je zeker dat de switches onderling met glas aan elkaar hangen?

Verwijderd

Topicstarter
Zal alle lijnen morgen eens natreken, maar volgens het "papier werk" zou het allemaal glas moeten zijn ja

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Je zou ze eens kunnen proberen te forceren als dat al kan, en eventueel kijken of er niet ergens een verdwaalde mediaconverter tussen zit. Als het dan nog een probleem is firmware upgrade en eventueel modules gaan uitwisselen / switches wisselen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
Valt alleen je glaskoppeling terug naar die 10HD? of de koperpoorten?

Heeft het wel gewerkt uberhaupt? En zijn de vezels wel geschikt? (dus niet bv 1Gbit over 100m multimode 62.5 OM1 proberen te sturen)

En hoe oud zijn de switches? 3com zijn op zich redelijk, als je de voeding buiten beschouwing laat. Die dingen gaan enorm vaak stuk (lekke condensatoren) waardoor de hele switch zo instabiel als de pest wordt. (en dan dus dit soort issues kan geven)

[ Voor 38% gewijzigd door DJSmiley op 28-04-2010 23:04 ]

• TigerMooD
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:48
vroeger inderdaad wel, tegenwoordig zijn (na revisies van o.a. de voedingen) de dingen net zo betrouwbaar als elke andere switch in hun prijsklasse.

Maar zoals hierboven ook al gezegd, check eerst of je vezels wel geschikt zijn om gigabit aan te kunnen, daarna modules checken (eventueel wisselen van modules/switches) en firmware upgraden.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 22:42

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Heeft het wel gewerkt uberhaupt? En zijn de vezels wel geschikt? (dus niet bv 1Gbit over 100m multimode 62.5 OM1 proberen te sturen)
Dat moet prima werken; sx gbics of sfp's moeten tot 300 m vezel kunnen. (mm vezel)

• DavidK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
Kippenijzer schreef op woensdag 28 april 2010 @ 22:15:
Meestal is glas 'one speed only', weet je zeker dat de switches onderling met glas aan elkaar hangen?
Inderdaad; voor de 3com 4200 serie zijn de fiber connecties 1Gb only

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al een paar dagen aan het proberen,
al een switch van autonego af gezet op handmatig, geen verschil

Wat het kan zijn is
a) dat de 3com netwerk supervisor een bug heeft en niet overal de goede waarde laat zien?
De switches lijken wel op 1gig Fd te draaien, maar de monitor geeft 10mb Hd aan. Ook al zet ik hem aan 2 kanten vast!

b) een mediaconverter? ik heb geen idee wat ik daar mee kan aanpassen etc..

Note, er zijn 2 switches bij die gewoon met koper aan elkaar hangen in een rack, ook die gaan beide op 10hd
en ook al pas ik daar de waardes van aan in de switch zelf, de monitor blijft op 10 hd staan

iemand nog een idee?

• battler
  • Registratie: November 2004
10hd lijkt wel heel erg op een duplex mis match.
De switches lijken wel op 1gig Fd te draaien, maar de monitor geeft 10mb Hd aan.
Kijk even na wat de troughput is. Zometeen probeer je een probleem op te lossen wat er niet is?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Topicstarter
Help me even een stapje op weg waar ik die troughput kan vinden?

• battler
  • Registratie: November 2004
Een simpele file transfer van pc1 aan switch1 naar pc2 aan switch2 moet toch voldoende zijn om te constateren of de troughput > 10Mb is?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• incinerator82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-12-2025

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

Check anders even in de webadmin pagina's van je switches ipv je software.
Of ga er met terminal in, die waarden zijn vaak gelijk aan de realiteit.

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley schreef op woensdag 28 april 2010 @ 23:03:
Valt alleen je glaskoppeling terug naar die 10HD? of de koperpoorten?
Glas kan niet terugvallen.
Dat kan prima. 1000BASE-SX over 62.5µm fiber kan volgens spec 225 meter of iets in die richting.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Op elke poort staat dat hij op 1000 Fd zou draaien.
Echter met 1 PC kan ik het hele netwerk stressen, dat gebeurd alleen op het deel wat volgens de 3 com tool op 10mb draait.

overal zit een mediaconverter tussen, zou daar iets mee kunnen zijn?

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-01 17:09
converters zijn altijd ondingen, probeer deze eens te wisselen? kijk dan of je bij een ander deel het probleem krijgt

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 11:19
Even naar het niveau van dit topic kijkende.

Wat ziet de TS onder een converter.

Dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.lindy-usa.com/lindyshop/pictures/25011big.jpg

Of dit:
Afbeeldingslocatie: http://di1.shopping.com/images1/pi/e6/c9/50/20682882-260x260-0-0_Allied+Telesyn+AT+FS232+Media+converter+AT+FS232+1.jpg

Join the club

Verwijderd

Topicstarter
we hebben die 2de er tussen te zitten. Zelfde type en een enkele in type v2

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:18:
we hebben die 2de er tussen te zitten. Zelfde type en een enkele in type v2
Kortom: een mediaconverter. Dat veranderd het verhaal. Ik (en velen denk ik) gingen van SFP's uit, omdat je nergens die mediaconverter in je openingspost noemde. Dan hoeft de 3com nieteens het issue te zijn. Kun je die mediaconvertor niet op FD forceren? (los daarvan vind ik een mediaconvertor niet echt handig, sfp of een glasmodule in de switch is makkelijker en maakt, zoals nu, debuggen een stuk eenvoudiger)

Verwijderd

Topicstarter
We hebben wel een SFP te hangen, maar dat deel werkt wel prima.
Nee ik ben hier net binnen gekomen om de servers te onderhouden etc.. En ik merk veel netwerkproblemen op
Dus vandaar dat ik nu durk aan het onderzoeken ben, wat er allemaal staat.. waar het mis gaat, en hoe het is aangesloten.

Die mediaconverters forceren? Die optie heb ik niet zo te zien?
Pagina: 1