Oerwoud aan merken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het, niet zomaar een topic openen over welke externe HDD is het beste. Ik heb dan ook vele reviews gelezen, meerdere harde schijven bekeken (plaatjes dan...), enzovoorts. Maar ik zie door al die merken, die voor zover ik kan zien vrij weinig van elkaar verschillen, niet meer welke ik het beste kan nemen.

Wel heb ik het volgende besloten, namelijk een externe HDD van 500gb ZONDER rare back-up software, dat houdt ik zelf wel bij, kan er ook niks fout gaan mocht ik een bestand weggooien en de auto-backup gooit hem op de 'backup' ook weg. Dat noem ik geen backup. :P

De merken die ik het meeste tegen ben gekomen zijn Western Digital en Buffalo. Alleen las ik dat de Elements van WD kwalitatief minder is dan bijvoorbeeld de Passport (die weer die suffe backup software heeft)? :S

...

Dus, welk merk is hier de beste keus/meest gebruikt (dus meer gebruikerservaring, dus meer zekerheid)? Of is dit net zo subjectief als met welk merk videokaart?

Ennuh, USB 3.0 komt in mn nieuwe pc, dus dat is zeker een optie.

...

Dit is trouwens mn setup: desktop en laptop, die beide omstebeurt gebruik kunnen maken van de externe hdd om daar wat op te backuppen. In alle gevallen (beide installs van de systemen verschillen wel wat, maar zijn wel beide win7 64bit) staan alle bestanden gewoon op de betreffende systemen. De externe hdd heeft dus nooit een bestand dat ik niet ergens op of de laptop of desktop heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gooi die backupsoftware er dan gewoon af?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op woensdag 28 april 2010 @ 21:20:
Gooi die backupsoftware er dan gewoon af?
Wat je dus eigenlijk indirect zegt is je kunt beter een hddtje nemen met backup software en die er dan af gooien, dan eentje zonder die software, omdat die kwalitatief minder zijn? Er is wel een zekere meerprijs voor die met al die toeters en bellen erop namelijk, hoewel sommige (zoals met die WD Passports) beter bepanserd zijn tegen stoten dan de kale versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

je MOET de backup bij de schijf niet zoeken he? je koopt gewoon een losse schijf en kiest dan backup software.

dus dan maar eens op zoek naar backup software?

Ik zocht zelf iets rsync achig dat incrementeel zou backupen en waar je terug kan naar meerdere versies maar ben uiteindleijk gaan werken met een pakket dat zip files op de externe harde schijf maakt

===========WAARSCHUWING VANAF HIER SIG: :P :P :P ====== _/-\o_
.

[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 28-04-2010 21:39 . Reden: sig..... ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 21:23:
[...]

Wat je dus eigenlijk indirect zegt is je kunt beter een hddtje nemen met backup software en die er dan af gooien, dan eentje zonder die software, omdat die kwalitatief minder zijn? Er is wel een zekere meerprijs voor die met al die toeters en bellen erop namelijk, hoewel sommige (zoals met die WD Passports) beter bepanserd zijn tegen stoten dan de kale versies.
Nee, niet perse dat.

Ik bedoel dat je gewoon een goede schijf moet uitkiezen, los van of er dan wel of niet backupsoftware op staat.
In je TS maak je er namelijk nog al een probleem van dat er op sommige schijven backupsoftware staat. Die is er namelijk gewoon af te gooien, want het staat in de meeste gevallen 'gewoon' als een soort van PortableApp geinstalleerd op de hardeschijf zelf.

Maar zit er echt zoveel verschil in kwaliteit tussen schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wat vergeten ze zeggen denk: ik heb wel 70gb aan data op dit moment (opgebouwd in 8 jaar ofzo), dus je mag me zuinig noemen. Of gewoon opruimerig. ;)

Maar goed, ik weet zon beetje elk bestand op de hdd uit mn hoofd, en 500gb is eigenlijk al overkill. Maar ik kan beter wat over hebben, mocht ik tijdelijk even een backup van een backup van een kopie erop zetten, of weet ik het.

@leuk_he: welke specs moet je nog meer weten dan? :S Het is laptop/desktop combo, met identieke bestanden, alleen staan er op de laptop andere apps dan op de desktop (het is school vs gaming, hoewel ik ook games maak op school, maar dat ter zijde :P). EDIT1: doh, het is je sig... 8)7 rofl

EDIT2: @Compizfox: dat vroeg ik me juist dus af, is er uberhaupt verschil, of moet ik gewoon afgaan op het leukste uiterlijk met usb 3.0? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2010 21:32 . Reden: edits ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is wat wil je er precies mee doen? En heb je USB 3.0 nodig? Je wilt een backup maken, je hebt nu 70GB. Dan ben jij niet iemand die dagelijks een paar gigabyte aan bestanden aanmaakt. Dan moet er na de initiële backup wekelijks hooguit een paar honderd MB overgeschreven worden, dat kan elke hardeschijf razendsnel doen. De backup software is langer bezig met de originele locatie onderzoeken op nieuwe bestanden dan het overzetten gok ik.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik denk dat je voor jouw doel gewoon het beste de goedkoopste kunt nemen. Volgens mij zit er niet zo veel verschil tussen schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus van deze...

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Elements Portable 500GB Zwart€ 64,90€ 64,90
1Western Digital My Passport Elite 500GB Zwart€ 96,40€ 96,40
1Western Digital My Passport Essential II 500GB Zwart€ 79,67€ 79,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,97

... hddtjes kan ik het beste de Passport nemen, en dan die backup-software eraf gooien? Die passport oogt wat steviger en robuuster dan die elements, en kan er weinig negatiefs over vinden. En inderdaad, die usb 3.0 hddtjes van 500gb zijn slecht te verkrijgen, en ik hem hem NU nodig (zit in hoge nood, want mn oude doet raar, en heb nu 'backup' op mn tweede hdd in mn laptop, maarja, die gebruik ik ook op school...).

Verder heb ik hier gewoon WD gepakt, maar het maakt dus niet uit welk merk? Met bijvoorbeeld interne harde schijven werd ik in het BBG high end game systeem topic de Samsung F3 serie geadviseerd (als hybride naast een SSD dan), omdat die zowel stil als snel zijn (voor hun doen). Terwijl er legio andere merken zijn die interne hdds maken, net als met dus de externe broertjes.

EDIT: ik kwam deze software tegen, een goede keus om dat ding mee te legen?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2010 22:17 . Reden: killdisk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon een format volstaat toch ook lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 28 april 2010 @ 22:27:
Gewoon een format volstaat toch ook lijkt me.
Nee, dat schijnt niet te kunnen met die Passports. De virtuele cd/dvd rom drive blijft hardnekkig staan...

Ik denk dat ik dan beter een Elements moet bestellen, geen gedoe, werkt meteen. Maar dan blijft er nog 1 vraag over: welk merk? Hij moet dus, net zoals die passport, via 1 usbkabel kunnen werken (energie/data), portable zijn, stil zijn, en niet constant aan. Nou zijn al die eigenschappen van wat ik begrijp bij alle portable hddtjes van 500gb of minder iig aanwezig. Maar goed, werk merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, zo heel veel verschil zal er niet in zitten. Je kunt eens naar wat reveiws kijken waar de sterke en zwakke punten van de schijf in aangehaald worden, maar meestal is de USBverbinding de beperkende factor van die dingen (zo'n beetje alle USB2.0 schijven zijn even langzaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus al veel review gelezen, maar nergens wordt echt gezegd van, nou deze moet je nemen. Dus het is gewoon persoonlijk, welke je het mooist vindt? Dat neem ik die Elements 500gb.

Bedankt voor jullie hulp, ik denk dat ik beter kan gaan muggenziften over de onderdelen in mn high-end game pc die ik aan het samenstellen ben dan over dit, omdat ze dus blijkbaar allemaal identiek zijn. Western Digital is vrij bekend, en veel gebruikt. En mooi om naar te kijken, iig geen vage rare vormeginv of rechtop staand.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Elements Portable 500GB Zwart€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 64,90

Thnx. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aargh...

optie 1
optie 2

:S Als het verschil alleen maar is dat die SE dikker is omdat die behuizing ook in 1TB te krijgen is, dan ga ik voor de gewone. En waarom uberhaupt een 500gb SE versie, terwijl er al een gewone van is?

Sorry voor de double post, maar ik dacht als ik edit valt het niet op.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2010 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 07:13
De ene zal wel een oude lijn zijn, aangezien die ook maar in lage capaciteiten beschikbaar is. 'Zie trouwens geen verschil in dikte? Specs zijn van beide 2.5" schijven hetzelfde:

Height 15 mm
Length 126.0 mm
Width 78.0 mm
Weight 0.20 kg

[ Voor 255% gewijzigd door Nielson op 29-04-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Revenga, wat je nou precies zoekt is een beetje onduidelijk. Eerst zeg je USB 3.0 te willen en vervolgens kom je met USB 2.0 voorstellen :? Daarnaast heb je het de hele tijd over: "wat is nou het verschil?" en: "mijn oude schijf doet raar", als je dus eerst eens begint uit te zoeken wat het verschil in garantie is bij de verschillende merken en dan alleen de merken met 3-5 jaar neemt, of als die lijst heel lang is alleen de merken met 5 jaar garantie, dan wordt je keus al een stuk beperkter.

Verder zou ik altijd op mijn eigen ervaring af gaan. Ik heb super goede ervaring met WD interne schijven, dus toen ik een tijdje geleden op zoek ging naar een externe HD ben ik alleen bij WD gaan kijken, omdat dat merk mij gewoon super goed bevalt (intern dan, dus waarschijnlijk ook extern) en ze bieden 5 jaar garantie.

Je gaat hem als back-up schijf gebruiken, dus verschil in specs is niet nodig om te weten. Mocht je 'per ongeluk' een trage schijf kopen, dan back-up je gewoon 's nachts. Maar in principe is het verschil tussen alle 7200 rpm, USB 2.0 schijven minimaal. Zoek dus eerst op de garantie die de fabrikanten bieden en koop dan het merk waarmee je goede ervaring heb. Heb je zelf nog weinig ervaring, koop dat de mooiste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 22:42:
[...]

Nee, dat schijnt niet te kunnen met die Passports. De virtuele cd/dvd rom drive blijft hardnekkig staan...

Ik denk dat ik dan beter een Elements moet bestellen, geen gedoe, werkt meteen. Maar dan blijft er nog 1 vraag over: welk merk? Hij moet dus, net zoals die passport, via 1 usbkabel kunnen werken (energie/data), portable zijn, stil zijn, en niet constant aan. Nou zijn al die eigenschappen van wat ik begrijp bij alle portable hddtjes van 500gb of minder iig aanwezig. Maar goed, werk merk...
Gewoon partitietabel eraf gooien met fdisk of gparted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk_he schreef op woensdag 28 april 2010 @ 21:23:
Ik zocht zelf iets rsync achig dat incrementeel zou backupen en waar je terug kan naar meerdere versies maar ben uiteindleijk gaan werken met een pakket dat zip files op de externe harde schijf maakt.
Of je neemt Robocopy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Uhm zelf een losse HDD kopen en een losse behuizing, die je allebei aanstaan...?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:25:
[...]

Gewoon partitietabel eraf gooien met fdisk of gparted.
Zelfs dan blijft ie staan. Er zit een stukje extra software in die een virtuele cd drive emuleert met de software er op. Het aanmaken van die drive is wel te disablen met de software die er op staat maar de ruimte krijg je er niet mee terug naar het schijnt.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
CLB schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:40:
Uhm zelf een losse HDD kopen en een losse behuizing, die je allebei aanstaan...?
My thoughts exactly.

Misschien iets duurder als een My Passport maar je kan er altijd een andere schijf in kwijt, i.t.t. die WDC dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

redfoxert schreef op donderdag 29 april 2010 @ 19:08:
[...]

Zelfs dan blijft ie staan. Er zit een stukje extra software in die een virtuele cd drive emuleert met de software er op. Het aanmaken van die drive is wel te disablen met de software die er op staat maar de ruimte krijg je er niet mee terug naar het schijnt.
Wacht even...

Het kan op 2 manieren:
  1. Het staat op de schijf zelf. Dat betekent dat je het low-level met fdisk kunt weggooien. Je zou ook dd if=/dev/null kunnen proberen. Dat is zo low-level dat het er wel af moet gaan.
  2. Het staat in een apart flash/nand geheugen. Dan is het niet weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kan je ook kijken naar estata, dat gaat tenminste lekker snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. ;)

Vandaag heb ik het er met een medestudent over gehad, en we kwamen op het volgende:

-netwerk harde schijf die rechtstreeks op de desktop is aangesloten via UTP (of is usb 3.0 dan toch sneller?)
-en benaderbaar is via het netwerk voor backuppen bestanden van laptop

Maar dit is ook een optie:

-kale hdd kopen zoals die elements
-windows 7 backup gebruiken (beide systemen hebben win7) om bestanden te backuppen automatisch

Dan heb ik wel weer backup software, maar goed, iig er niet extra voor betaald. En ik kan het dan alsnog stoppen te gebruiken mocht het een ramp zijn.

Ik denk dat ik dan toch neig naar zon mooie netwerk harde schijf, maar ik wil niet dat ie constant aanstaat zoals degene die ik nu heb (LaCia edMini v2, heeft niet eens aan/uit knop, moet stekker eruit trekken...).

EDIT: dus als ik het goed begrijp is het handiger nu zelf een serverkast te bouwen, waarvan je dan later de harde schijf periodiek vervangt? Of SSD dan. Dan staat die constant aan, ergens verstopt in het huis dus, en is altijd benaderbaar via het netwerk. Hmmm... klinkt wel interessant, ben alleen bang dat het wel veel gaat kosten bij initiele aankoop.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2010 20:35 . Reden: custom serverkast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Keus gemaakt. Bedankt voor alles. Toch voor die WD 500gb Elements gegaan. Voelt goed, is niet duur, doet precies wat ik wil, en heeft geen irritante externe voeding nodig. En zojuist besteld via de Pricewatch, scheelt weer. ;)

Thnx. 8)
Pagina: 1